Citat:
Ursprungligen postat av
boboviking
Ja, den sidan har jag läst. Och där står det som sagt att om man inte kommer överens så ska man kontakta familjerätten för ett sk. samarbetssamtal. Men det verkar ju vara lättare sagt än gjort att hitta någon som varit på ett sådant samtal.
Ja. Bäst är att lösa det innan det går vidare för där kommer de försöka reda ut det och berätta om ni två vill gå vidare och punga ut 50,000 var i familjerätten där ni står för era egna kostnader. Det går inte att lämna över kostnaderna för att man vinner om det är det man tänker göra och fått sina vänners övertygande att förhala processerna för rätt ska vara rätt, säger dem.
En del är envisa och det krävs flera omgångar för att ska förstå att det är bättre att kommunicera själva och reda ut det. Att en tredje person till är med på mötet eller en för varje part kan också fungera om man tänker efter lite så har båda lika mycket muskler så att säga.
Det som myndigheter skiter i är dig och den andre. Barnen är deras prio så att ändå gå den vägen, betala och prioriteras ner mot barnen så är det bättre att lösa det själva.
Jag tycker inte att man helt skall vara envis från sin sida att jag ska ge så här lite och det tycker jag är rimligt eller jag ska ha så här mycket och det är helt rimligt. Det finns osynliga kostnader där energi har ett pris och minskad chans till att jobba på sit eget jobb på grund av "viktigare åtaganden" också påverkar det hela.