2024-02-29, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Ja, den sidan har jag läst. Och där står det som sagt att om man inte kommer överens så ska man kontakta familjerätten för ett sk. samarbetssamtal. Men det verkar ju vara lättare sagt än gjort att hitta någon som varit på ett sådant samtal.
Ni som är föräldrar till barnet ska själva komma överens om ett rättvist underhållsbidrag utifrån er ekonomiska situation. Ni kan ta hjälp av verktyget ”Beräkna underhållsbidrag” här på sidan.

Kommer ni inte överens kan vi läsa följande

Du kan också ansöka om att få underhållsstöd från Försäkringskassan. Den andra föräldern får sedan betala tillbaka hela eller delar av underhållsstödet till Försäkringskassan.
Citera
2024-02-29, 17:50
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Ni som är föräldrar till barnet ska själva komma överens om ett rättvist underhållsbidrag utifrån er ekonomiska situation. Ni kan ta hjälp av verktyget ”Beräkna underhållsbidrag” här på sidan.

Kommer ni inte överens kan vi läsa följande

Du kan också ansöka om att få underhållsstöd från Försäkringskassan. Den andra föräldern får sedan betala tillbaka hela eller delar av underhållsstödet till Försäkringskassan.
Och läser man lite mer noga så ser man:

"Ni kan få hjälp att komma överens om ett underhållsbidrag genom ett samarbetssamtal. Alla kommuner ska erbjuda sådana samtal vid separationer där barn är inblandade. Ni betalar ingenting för samtalen.

[---]

Kontakta familjerätten i kommunen för att boka ett samarbetssamtal. [...]

Om ni inte kan komma överens genom samarbetssamtal kan nästa steg vara att en domstol får bestämma. Kontakta ett juridiskt ombud för att få veta hur ni ska göra.
Citera
2024-02-29, 18:04
Bannlyst
Citat:
Och läser man lite mer noga så ser man:

"Ni kan få hjälp att komma överens om ett underhållsbidrag genom ett samarbetssamtal. Alla kommuner ska erbjuda sådana samtal vid separationer där barn är inblandade. Ni betalar ingenting för samtalen.

[---]

Kontakta familjerätten i kommunen för att boka ett samarbetssamtal. [...]

Om ni inte kan komma överens genom samarbetssamtal kan nästa steg vara att en domstol får bestämma. Kontakta ett juridiskt ombud för att få veta hur ni ska göra.
På dessa samarbetssamtal med familjerätten så kommer dom bara sitta med och medla, försöka göra upp en summa ni båda godkänner sen kan dom hjälpa er ingå ett skriftligt avtal om det ni kommit överens om.
Mer än så gör dom inte om du tänkte på det.
Citera
2024-02-29, 19:34
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
På dessa samarbetssamtal med familjerätten så kommer dom bara sitta med och medla, försöka göra upp en summa ni båda godkänner sen kan dom hjälpa er ingå ett skriftligt avtal om det ni kommit överens om.
Mer än så gör dom inte om du tänkte på det.
Säger du det av egen erfarenhet eller gissar du bara? Nyss visste du ju knappt ens om att dessa samarbetssamtal existerade.
Citera
2024-02-29, 19:44
Bannlyst
Citat:
Säger du det av egen erfarenhet eller gissar du bara? Nyss visste du ju knappt ens om att dessa samarbetssamtal existerade.
Egen erfarenhet. Jag skrev tidigt i tråden att det är inget man tar med familjerätten utan man gör upp det sinsemellan vilket även är så. Man kan få hjälp och stöd av familjerätten men dom bestämmer ingenting utan dom kan ge råd och sen hjälpa er skriva ett skriftligt avtal.

Iom att ni inte är överens så ha inte för stora förhoppningar av familjerätten då en av er kan välja att gå rakt ut genom dörren utan påföljder. Alltså är familjerätten helt värdelöst egentligen.

Berätta lite om din situation så man får en bättre bild vad du vill få sagt istället.
Citera
2024-02-29, 19:54
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Egen erfarenhet. Jag skrev tidigt i tråden att det är inget man tar med familjerätten utan man gör upp det sinsemellan vilket även är så. Man kan få hjälp och stöd av familjerätten men dom bestämmer ingenting utan dom kan ge råd och sen hjälpa er skriva ett skriftligt avtal.

Iom att ni inte är överens så ha inte för stora förhoppningar av familjerätten då en av er kan välja att gå rakt ut genom dörren utan påföljder. Alltså är familjerätten helt värdelöst egentligen.

Berätta lite om din situation så man får en bättre bild vad du vill få sagt istället.

Märkligt, då du även skriver:
Citat:
Aldrig hört att familjerätten sysslar med underhållsbidrag men visst dom kan säkert försöka medla mellan er men är ni inte överens så ta det med försäkringskassan. Ett normalt underhåll beror på barnens ålder men ett spann på 1600-2200kr går försäkringskassan på.

Jag tror du fått det lite om bakfoten att familjerätten har hand om detta. Har ni kontakt med dom idag?
Jag väntar med att beskriva min situation närmare tills nån med faktisk erfarenhet av det jag efterfrågar skriver i tråden.
Citera
2024-02-29, 20:09
Bannlyst
Citat:
Märkligt, då du även skriver:

Jag väntar med att beskriva min situation närmare tills nån med faktisk erfarenhet av det jag efterfrågar skriver i tråden.
Jag tror du har missuppfattat vad familjerätten är. Deras stora intresse är att era barn ska ha det bra och ingenting annat. Du verkar förväxla familjerätten med socialtjänsten och vad dom har för makt.
Familjerätten kan enbart medla mellan parterna och ingen har någon som helst skyldighet att faktiskt delta än mindre medla eran ekonomiska bit. Du verkar väldigt ung och oerfaren av livet så vi lämnar det där.

Lycka till hos familjerätten.
Citera
2024-02-29, 20:28
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Jag tror du har missuppfattat vad familjerätten är. Deras stora intresse är att era barn ska ha det bra och ingenting annat. Du verkar förväxla familjerätten med socialtjänsten och vad dom har för makt.
Familjerätten kan enbart medla mellan parterna och ingen har någon som helst skyldighet att faktiskt delta än mindre medla eran ekonomiska bit. Du verkar väldigt ung och oerfaren av livet så vi lämnar det där.

Lycka till hos familjerätten.
Jag tror att du gärna vill kunna bidra till tråden fast du inte kan. Och jag uppskattar din vilja, men det brister på kunskap och efterfrågad erfarenhet.
Notera gärna vilket år jag registrerade mig här. Enligt reglerna måste jag ha varit minst 18 år gammal då. Men jag skulle ju lika gärna kunna vara i 30-40-års-åldern när jag registrerade mig. Något säger mig att jag kanske, kanske är äldre än du.
Citera
2024-02-29, 20:46
Bannlyst
Citat:
Jag tror att du gärna vill kunna bidra till tråden fast du inte kan. Och jag uppskattar din vilja, men det brister på kunskap och efterfrågad erfarenhet.
Notera gärna vilket år jag registrerade mig här. Enligt reglerna måste jag ha varit minst 18 år gammal då. Men jag skulle ju lika gärna kunna vara i 30-40-års-åldern när jag registrerade mig. Något säger mig att jag kanske, kanske är äldre än du.
Du kan ju gärna uppdatera när du varit hos familjerätten och sen gå genom vad jag sagt igen. Hade också precis som du hoppats på fler skribenter i tråden men du är nog inte så mottaglig ändå.

Låter det vara osagt men det talar ju för att du är relativt ung om du är betalningsskyldig med underhåll. Men du kan ju lika väl vara äldre med småbarn det är ingen omöjlighet heller.
Citera
2024-02-29, 20:52
Medlem
Citat:
Väntar på ett kommande möte med dem. Både FK och en jurist jag pratat med hänvisar till familjerätten när föräldrar inte är överens (om ex. storlek på underhållsbidraget).
Familjerätten är ett lite vilseledande namn tycker jag. Det är inte en domstol eller liknande. De kan inte fatta beslut om underhåll eller någonting annat. Deras uppgift är att hjälpa dig och ditt ex att komma överens med varandra. That's it.
Citera
2024-02-29, 20:55
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:

men snälla du.. familjerätten är ingen instans som kommer besluta eller bestämma ett skit, dom försöker få er att komma överens. Även om ni kommer överens där och då kan någon av er ändra sig sekunden efter. det är Försäkringskassan ni ska prata med. Där finns tabeller om hur mycket DU tjänar, ditt ex tjänar. vad utgifterna är m.m. där får ni svart på vitt vad som är lämpligt underhållsbidrag. är ni fortfarande inte överens är det Tingsrätten som gäller.
Det du gör nu är som att gå till lokala pizzerian och fråga om hur mycket parmesan du ska ha i din carbonara. Dom vet inte.. dom kan gissa lite sen får du välja själv.
Citera
2024-02-29, 20:56
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Familjerätten är ett lite vilseledande namn tycker jag. Det är inte en domstol eller liknande. De kan inte fatta beslut om underhåll eller någonting annat. Deras uppgift är att hjälpa dig och ditt ex att komma överens med varandra. That's it.
Ja, det är jag helt på det klara med. Har du erfarenhet från sådana samtal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in