2024-02-29, 20:42
Bannlyst
Läste igenom listan på företag och produkter de vill bojkotta:

Citat:
Datorkomponenter, främst processorer, från Intel – Amerikanskt företag med produktion i Israel.

Citat:
WizLan och CheckPoint – Hård- och mjukvara för IT-säkerhet.
Då får man nog leva ett helt ouppkopplat liv, då dessa produkter finns i princip varenda laptop och hemmadator.
Senast redigerad av MuslimSlayer 2024-02-29 kl. 20:44.
Citera
2024-02-29, 20:47
Medlem
Galejans avatar
Sånt här är så extremt fjantigt. Både Proletärens bojkottlista och motståndarsidans stödköp. Det handlar om så små mängder varor och tjänster från båda håll då den förkrossande majoriteten konsumenter faktiskt struntar i både Israel och Palestina och inte sysslar med politisk aktivism i matbutiken.

Att ni orkar, båda sidor…
Citera
2024-02-29, 22:18
Moderator
Ancistruss avatar
Integration och invandring --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2024-03-01, 09:23
Medlem
LojtnantWerners avatar
skrattade till när dom nämnde Diamanter, hur många goda proletärer som läser den blaskan köper diamantringar?
Citera
2024-03-01, 13:27
Medlem
Säg mig att du är arbetslös utan att säga att du är arbetslös
Citera
2024-03-06, 15:16
Medlem
Rhodezs avatar
En del av vinerna skulle jag kunna tänka mig att handla in. Man blir tvungen att beställa dem i dag ser jag. Det skulle vara fint om många kunde köpa in så att de kommer in i hyllsortimentet. Man får göra det till en vana.
Citera
2024-03-06, 16:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuslimSlayer
Läste igenom listan på företag och produkter de vill bojkotta:

Då får man nog leva ett helt ouppkopplat liv, då dessa produkter finns i princip varenda laptop och hemmadator.

Så är det. Att bojkotta Israel som privatperson är dödfött.

Däremot kommer kriget och dess ekonomiska och personella kostnader att påverka Israels framtida förmåga att skapa på världsmarknaden gångbara produkter.

Vad arabvärlden och palestinaanhängare i väst kan åstadkomma i ekonomisk skada för Israel är sannolikt obetydligt. Värre på sikt för Israel är det mera passiva och först omärkbara undandragande från resten av världen som kommer att ske. Ingen vill vara med en dokumenterat våldsam och till synes gränslös person. Man säger inget, bojkottar inte, men man tystnar, börjar flacka med blicken och säger att man måste gå hem för någon lämplig undanflykts skull. Och det gäller också för stater.

Om du vill ha en ny vän, visa dig som vän mot gamla bekantskaper.

Då är aktiva stödköpare till slut lika kraft- och betydelselösa som dessa bojkott-troende.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-03-06 kl. 16:23.
Citera
2024-03-11, 12:57
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
En del av vinerna skulle jag kunna tänka mig att handla in. Man blir tvungen att beställa dem i dag ser jag. Det skulle vara fint om många kunde köpa in så att de kommer in i hyllsortimentet. Man får göra det till en vana.
Får testa någon jag också!
Citera
2024-03-11, 14:45
Citat:
Ursprungligen postat av Gazy
Jag har lackat ur fullständigt på palestinierna och deras sympatisörsvans och deras skräniga, aggressiva sätt att uppträda här i Sverige. Att man stört riksdagsdebatterna tycker jag är absolut oacceptabelt – ett direkt helgerån på svenska demokratin. Även hur de uppträtt på demonstrationer, inte minst med tanke på vilka skyltar man haft. Jag kan inte göra något för att hindra detta, men ser emellertid ett sätt att leverera viss vedergällning.

Det har startats en kampanj för att bojkotta israeliska varor med målet att orsaka ekonomisk skada för Israel. Proletären har lagt upp en lista över israeliska produkter som finns i Sverige och som man alltså ska undvika:
https://proletaren.se/artikel/bojkot...du-ska-undvika

Jag avser att i stället stödköpa israeliska produkter för att i någon liten mån återupprätta den skada palestinier och deras sympatisörer orsakat Sverige och uppmanar andra att hänga på. Varje gång de ställer till med något spektakel som stör eller orsakar skada här ska jag köpa på mig ordentligt med israeliskt. Naturligtvis saker jag ändå skulle köpa så jag bara byter märke. Finns det några här som vill hänga på? Vi använder denna tråd till att diskutera vart man kan få tag på israeliska produkter, hur dessa var och hur vi allmänt kan stödja försäljningen i Sverige.

Tack proletären för att ni tillhandahåller listan. Den kommer väl till pass. Det intressanta är att effekten av en stödköpare lär vara betydligt större än effekten av en bojkottare. Förmodligen är det en ganska liten andel av våra köp som utgörs av israeliska varor. Säg att medelsvensken köper israeliska varor för 100 kronor i månaden. Om någon bojkottar Israel så upphör man således med den spenderingen. En stödköpare däremot kanske köper för flera hundra kronor i månaden, vilket således väger upp effekten av åtskilliga bojkotare. Jag tror 100 kronor/svensk är högt räknat när det gäller köp av israeliska produkter så hävstångseffekten blir betydligt större. Det är också troligt att en stor del av israeliska köpen är varor som inte kan identifieras som israeliska, och således bojkottas. Där ökar hävstångseffekten ännu mera.
Blir det inte kontraproduktivt om man först stödjer Israel samtidigt som man är emot Palestinier i Sverige? Du har aldrig tänkt tanken att det är Israels bomber som gör att Palestinierna kommer hit?
Citera
2024-03-13, 08:42
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Blir det inte kontraproduktivt om man först stödjer Israel samtidigt som man är emot Palestinier i Sverige? Du har aldrig tänkt tanken att det är Israels bomber som gör att Palestinierna kommer hit?
Exakt. De är som strömbrytare i hjärnan, antingen av eller på. De flesta flyktingströmmar till väst har orsakats pga att Israel med hjälp av USA destabiliserat samtliga fiender till Israel. Syrien, Irak, Afghanistan, Libyen, Libanon m.m. Sista bossen är Iran som judarna konstant hetsar mot.

Man kan vara emot massinvandring och Israels sjuka beteende samtidigt.
Citera
2024-03-13, 08:53
Medlem
Det är roligt detta med bojkott av varor. Föreställ er en bojkott av arabiska varor, oljan exkluderat. Då blir listan jääävligt kort!

Värdelösa jävla apor de där araberna.
Citera
2024-03-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Exakt. De är som strömbrytare i hjärnan, antingen av eller på. De flesta flyktingströmmar till väst har orsakats pga att Israel med hjälp av USA destabiliserat samtliga fiender till Israel. Syrien, Irak, Afghanistan, Libyen, Libanon m.m. Sista bossen är Iran som judarna konstant hetsar mot.

Man kan vara emot massinvandring och Israels sjuka beteende samtidigt.

Ja, Israels klassiska krig mot Afghanistan och Libyen... Eller...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in