2024-02-29, 17:58
Medlem
Varför hände detta inte ICA förra skottåret?
Citera
2024-02-29, 18:13
Medlem
Ni som inte är programmerare förstår inte att jobba med tid/datum är väldigt jobbigt och för det mesta krångligt och finns en del cornercases som man kan missa.

Tex idag så satt jag med en test suite som inte gick igenom så en hel pipeline gick inte igenom för man backade ett år och tog inte hänsyn till skottår. Koden var skriven 2020 så problemet identifierades inte förens idag.

/systemutvecklare över 15 år
Senast redigerad av zeSecret 2024-02-29 kl. 18:15.
Citera
2024-02-29, 18:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeSecret
Ni som inte är programmerare förstår inte att jobba med tid/datum är väldigt jobbigt och för det mesta krångligt och finns en del cornercases som man kan missa.

Tex idag så satt jag med en test suite som inte gick igenom så en hel pipeline gick inte igenom för man backade ett år och tog inte hänsyn till skottår. Koden var skriven 2020 så problemet identifierades inte förens idag.

/systemutvecklare över 15 år
Exempelvis vad är lätt att missa? Skottår är ändå välkända till skillnad mot undantaget vart fyrahundra för skottdagen hoppas över.
Citera
2024-02-29, 18:21
Medlem
Barentss avatar
Jag var IT-konsut den underbara tiden när 1999 blev år 2000, nytt årtusende är inte alla med om. Och 50% av all programvara lagrade 1999 som "99" och "00" är ett lägre tal, och alla var livrädda för 2000-buggen. Jag konsultade på Swedbank och alla system måste gås igenom.

Sedan, 1 januari 2000, så tror jag bara bensinpumpar dog på 2000-buggen enligt media.

Extremt generande programvara som inte klarar skottdagen. Det finns 1000-tals andra hål i den sörjan, det är säkert.

Någon här som är född på skott-dagen? Det måste ge problem av och till.
Citera
2024-02-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Då har han drömt rätt.

1762 uppfann Thomas Mudge "perpetual calendar" på svenska översatt till "evighetskalender"
https://www.sothebys.com/en/auctions...55/lot.28.html
För mig är 1762 "hundratals år sen"

Det har definitivt funnits i hundratals år. Breguet har exempelvis en mycket känd modell som började tillverkas 1783 som kallas för "Marie Antoinette"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Marie_Antoinette-uret
1783? Hundratals år sen. Så johu du. Denna teknik fanns för hundratals år sen.

Patek Phillip är kända för att de tillverkade fickur med detta för just hundratals år sen och första armbandsuret (armbandsur användes knappt, speciellt inte av män förrän efter första men ffa under och efter andra världskriget) med det kom för 99år sen, tillverkat av just Patek Phillip.

https://watchesbysjx.com/2024/02/per...velopment.html

Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Världens första armbandsur med så kallad "Perpetual Calendar" funktion som räknar med skottår tillverkades sent 1800-tal av Patek Philippe. Men själva funktion fanns redan på större klockor långt innan det. Men visst, jag levde ju inte då så jag kanske har drömt ihop det.

Jag tar tillbaka mitt uttalande och hade uppbarligen totalt fel och borde ha hållit min snattra stängd. Mina ursäkter för att ha fördummat diskussionen så och gått in på det sidospåret.
Citera
2024-02-29, 18:30
Medlem
Imnshos avatar
Y2K kom drygt 24 år för sent!
Citera
2024-02-29, 18:40
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Exempelvis vad är lätt att missa? Skottår är ändå välkända till skillnad mot undantaget vart fyrahundra för skottdagen hoppas över.

Klart att skottår är välkända och självfallet kan man ta höjd för sådant när man kodar, men däremot kan det vara lätt att missa ett fel som endast dyker upp ett specifikt datum vissa specifika år.

Slarvar någon kodare den första mars 2020 upptäcks det först den 29'e februari 2024, om ingen innan dess sätter sig och lusläser aktuell kod eller tänker på att testa den just för speciella datum.
Citera
2024-02-29, 18:43
Medlem
Citat:

Just skottår är relativt enkelt att fånga om man inte förlitar sig på ramverk.
Tex om man bara vill "backa 1 år" så måste man då kleta in detta i koden:
Kod:
   var  isLeapYear = (year % 4 == 0);
    isLeapYear = isLeapYear && (year % 100 != 0 || year % 400 == 0);
För att if:a rätt. Backa 8 år. Vad är då datumet? Många variabler att ta hänsyn till. Är det då 27e?
Lägger man på tidszoner på det också, tex att jobba med UTC i GMT+1 eller +2 värld... beroende på året så blir det mer komplext och jobbigt.

(Jobbigt att skriv på telefon)
Citera
2024-02-29, 18:43
Medlem
Känns något amatöraktigt.. jag höll på lära mig python ett tag sedan och relativt tidigt i kursen så var en uppgift att räkna ut om ett år är skottår eller ej.
Citera
2024-02-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruton
Känns något amatöraktigt.. jag höll på lära mig python ett tag sedan och relativt tidigt i kursen så var en uppgift att räkna ut om ett år är skottår eller ej.

Ja, då hade du en specifik uppgift att just räkna ut det.

Ju mer komplext system man sitter med och ta hänsyn till x antal olika cases så kan man lätt missa såna saker.
Citera
2024-02-29, 19:10
Medlem
xitunos avatar
Citat:

"undantaget vart fyrahundra för skottdagen hoppas över" stämmer inte. Det ÄR ett skottår om årtalet är jämnt delbart med 400. Däremot hoppas skottdagen över om årtalet är jämnt delbart med 100 men inte 400.

Ett årtal är ett skottår om det är jämnt delbart med 4, med undantag om årtalet är jämnt delbart med 100 men inte 400.

År 1600 och 2000 var skottår då de var jämnt delbara med 400.
År 1700, 1800, 1900 var inte skottår då de var jämnt delbara med 100.

I ISO 8601 kalendern, som är baserad på deb Gregorianska kalendern, existerar år 0 och i den kalendern är år 0 ett skottår då 0 är jämnt delbart med 400.
Citera
2024-02-29, 19:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Just nu är det problem att betala med alla bankers kort i ICA-butiker och på Apotek Hjärtat.
Swish funkar i de ICA-butiker som erbjuder detta. Arbete pågår med att lösa detta.
https://www.icabanken.se

Maria Elfvelin, pressansvarig på Ica, bekräftar att de har problem med kortbetalningarna.

Orsaken bakom kan vara dagens datum.
– Den information jag fått är att det är skottdagen i dag. Det är alltså ett skottdagsproblem
och det är 29:e februari som ställer till det helt enkelt, säger butikschefen Peter Slagbrand.
https://www.expressen.se/ekonomi/kon...d-kort-pa-ica/

Vad tror vi om orsaken? (och vad vet vi mer?)

Öhhh . ..??...
Om skottdagen inföll 32 januari så hade jag avlägset förstått detta, men inte nu när det är 29 februari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in