Citat:
Ursprungligen postat av
Opuskrokus
Är du säker på att terminen hade börjat då? Olika skolor kan ju ha olika startdatum.
På Handels börjar höstterminen första måndagen i september. Så var det då, så är det nu. Dessutom, om man skall vara petnoga så påstår Magdalena A. följande:
"...och jag hörde talas om demonstrationer. Det gjorde att jag redan tidigt kunde vara med på en av måndagsdemonstrationerna utanför Nikolaikirche i Leipzig. Då var vi kanske bara ett tjugotal..."
Hon hörde talas om
demonstrationer. Plural. Då måste åtminstone demonstrationerna 4/9 och 11/9 redan vara avklarade. Men efter de två första demonstrationerna så var antalet uppe i långt mer än ett tjugotal. Redan 9 oktober var antalet mer än 70.000 deltagare.
Citat:
Ursprungligen postat av
sofiaandersson
Inte mycket till ”gräv”. Hur vet du var Magdalena Andersson var 4 september 1989? Även om hon studerade på Handelshögskolan hösten 1989 behöver hon inte ha varit där förrän senare. Högskolor är inte som lågstadiet där små barn sitter i skolbänkar varje dag under terminen.
Om du inte är närvarande på uppropet (terminsstart) så mister du din plats, som istället går till en reserv. Jag var själv student vid samma tid, så jag vet exakt hur det går till. Jag har sedermera även arbetat som universitetslärare. Frånvaro från obligatoriska moment medför att studenten blir underkänd på kursen. (Jag har personligen underkänt många studenter som inte förstår innebörden av ordet "obligatorisk".) Magdalena A. blev inte underkänd på några kurser under sin tid på Handels, utan närvarade på alla obligatoriska moment. Som exempelvis uppropet.