2024-02-28, 18:17
Medlem
Våran ragdoll hane har vart innekatt i två år. Men jag skulle velat ha han ute dagtid o somnar. Tror ni man vågar det ? Han är van vid att vara ute i sele på sommaren… är mest rädd att nån tar honom… Det är en stor fin renrasig ragdoll.
Senast redigerad av Allaballawalla 2024-03-02 kl. 10:51. Anledning: Rubrik korrad.
Citera
2024-02-28, 18:19
Medlem
Conor-MacGyvers avatar
Jag tror att du vågar!
Citera
2024-02-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venusseptember
Våran ragdoll hane har vart innekatt i två år. Men jag skulle velat ha han ute dagtid o somnar. Tror ni man vågar det ? Han är van vid att vara ute i sele på sommaren… är mest rädd att nån tar honom… Det är en stor fin renrasig ragdoll.

Beror väl på var du bor och hur långt han strövar.
Vår renrasiga raggdoll med en stamtavla längre än min släkts är ute som hon önskar, men hon håller sig i området och här finns få invandrare/pundare
Citera
2024-02-28, 18:23
Medlem
VARNING!!!

Släpp ALDRIG ut din katt utan att du har kontroll över den. Helst ska andra inte ens veta att du har katt. Finns hur många jävla kattjuvar som helst och än värre kattmördare. Ordna en catio så att katten inte kan springa iväg. Helst insynsskyddat.

En gång hade jag en grannjävel som sköt på min katt. Skottet tog i örat. Mitt blod kokar när jag tänker på det och på allt annat som jag kunde ha undvikit om jag bara hade hållit katterna inomhus eller dolda utomhus. Förebygg så att din katt inte råkar illa ut. Stor chans att den ska bli stulen om det är en raskatt.
Senast redigerad av MY-SOUL-IS-ON-FIRE 2024-02-28 kl. 18:28.
Citera
2024-02-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MY-SOUL-IS-ON-FIRE
VARNING!!!

Släpp ALDRIG ut din katt utan att du har kontroll över den. Helst ska andra inte ens veta att du har katt. Finns hur många jävla kattjuvar som helst och än värre kattmördare. Ordna en catio så att katten inte kan springa iväg. Helst insynsskyddat.

En gång hade jag en grannjävel som sköt på min katt. Skottet tog i örat. Mitt blod kokar när jag tänker på det och på allt annat som jag kunde ha undvikit om jag bara hade hållit katterna inomhus eller dolda utomhus. Förebygg så att din katt inte råkar illa ut. Stor chans att den ska bli stulen om det är en raskatt.

Vi har bra grannar och bor i ett radhusområde. Så finns en hel del andra katter här omkring… men han är såklart märkt och kastrerad. Tror han skulle må mycket bättre av å få va ute och strosa än å ligga ute i linan bara… men nojig ändå, som du skriver så finns de idioter…. Han kostade ju en hel del dessutom
Citera
2024-02-28, 18:36
Avslutad
Finns koppel till katter, har själv haft de till mina ragdolls men då förutsätter de att de inte är så lata dock.
Citera
2024-02-28, 18:44
Medlem
Citat:
Vi har bra grannar och bor i ett radhusområde. Så finns en hel del andra katter här omkring… men han är såklart märkt och kastrerad. Tror han skulle må mycket bättre av å få va ute och strosa än å ligga ute i linan bara… men nojig ändå, som du skriver så finns de idioter…. Han kostade ju en hel del dessutom
Jag förstår att du vill släppa ut honom. Det är helt naturligt att man vill att katten ska få vara ute och strosa på egen hand men risken är för stor att nåt ont ska hända. Du kan tro att dina grannar är snälla men man vet aldrig vad de döljer. Sen har vi lössläppta hundar eller andra djur som t. ex. varg, räv och grävling som kan attackera.

Hade en katt en gång som försvann för mig och jag gick och letade efter honom tidig gryning, kanske runt fyratiden. Ropade och plötsligt hörde jag honom. Det visade sig att någon hade stängt in honom i ett litet förråd. Jag var genast på och grannen hojtade (annars är de både blinda och döva). Fick förklara mig att de hade låst in katten. Då hade han varit borta i tre dagar. Misstänker att de gjorde det med flit. Hade aldrig trott det om dem.
Citera
2024-02-28, 18:49
Medlem
ollahennes avatar
Citat:
LÄMNA INTE UTE SJÄLV.

1. Stöldrisk som du säger.

2. Risk att skada sig och dö. Dålig erfarenhet då den varit hemma endast.

3. Risk att attackeras av lösspringande kamphund.
Citera
2024-02-28, 18:59
Medlem
Citat:

Inte om du bor nära vanliga bilvägar eller liknande (40 km/h och högre = absolut nej).
Köp en sån där gps plupp typ en Apple Air Tag och ha runt halsen så kan du se var katten befinner sig om han/hon gått vilse och inte hittar hem..
Citera
2024-02-28, 19:09
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Jösses, släpp ut katten på kvällen, och så släpper du in den på morgonen
Är du orolig så köper du en gps halsband
Citera
2024-02-28, 21:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Min ragdoll var ute på dagarna, i början ville han ha sällskap eller hålla sig nära, men efter ett tag började han ta små utflykter. Sen var han ute dagligen till han avlivades pga ålderskrämpor.

Just är det två andra ragdolls som bor i området och brukar röra sig ute fritt.

Bor du i ett lugnt område, med bra folk och inte massor av biltrafik så vågar du absolut det.
Citera
2024-03-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Jösses, släpp ut katten på kvällen, och så släpper du in den på morgonen
Är du orolig så köper du en gps halsband

Ja men det ska jag göra 😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera