• 8
  • 9
2024-03-02, 16:34
Medlem
farbror Svens avatar
Ett lugnt snack med alla räkningar och kvitton på bordet. Hon måste fysiskt se vart pengarna går. Sedan en avbetalningsplan på skulder och köpstopp under tiden. Finns det mycket som är oredovisat är det kanske någon form av missbruk hon försöker dölja: droger/ sprit/ spel.
Citera
2024-03-02, 18:09
Medlem
Du ska inte ens försöka prata ekonomi med din fru.

Det framgår redan i ditt första inlägg att hon varken är kapabel eller villig att förstå ekonomi.

Ta hand om familjens ekonomi själv och låt kärringen stå vid spisen och föda barn, så kommer det att bli ordning på både hemmet och ekonomin.

Ställer hon inte upp på det, vad ska du då ha henne till?
Citera
2024-03-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBeng
Samtidigt innehåller det en viss tragikomisk dimension att dessa faktorer - såsom att vara oinformerad, likgiltig, och slö - faktiskt resulterar i att man tvingas lägga ned mer arbete och hantera ständiga problem som direkt följd av samma beteendemönster. Ta exempelvis personer som medverkar i programmet "Lyxfällan"; det står klart att deras brist på initiativ och ointresse leder till ökat arbete, inte bara tidsmässigt utan även vad gäller emotionell stress.

Naturligtvis är det en utmaning att mäta denna ekvation mellan värdet av ett rimligt engagemang i den egna ekonomin och kostnaden av att spendera tid samt uppleva psykisk stress som en kompensation för egen försumlighet och brist på engagemang.

Dock är jag benägen att hävda att den som är slö och likgiltig, i slutändan spenderar mer tid, pengar och ansträngning än den som tar ansvar och visar intresse.

Håller du med?
Ja, så är det definitivt. Jag vill även tillägga att en stor del av de som är med i lyxfällan har IQ under genomsnittet. Inte alla såklart men många.
Citera
2024-03-04, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Det var skönt att höra att det finns kvinnor som kan sköta sig. Är du ihop med en neger BTW?

Nix, med en gedigen svensk m anor ner till hedenhös😉.
Citera
2024-03-09, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boy999
Varje gång gnäller frugan att vi aldrig gör något trots att vi gör men ibland sätter jag stop för att det blir för mycket spenderande.

Till slut bestämde jag mig för att låta henne ansvars över ekonomin. Jag sköter en viss del samt hon sköter sparandet.

2 dagar efter första stora summa hon får finns inget kvar. Upprepar hela tiden att snart kommer det in på annat håll, en massa skit snack.

Detta funkar verkligen inte så enligt mig och har bestämt att jag sköter min ekonomi och hon sköter sin. Delar på alla kostnader rakt igenom. Men jag är säker att jag kommer få sura bittra attityden en lång tid.

Hur kan jag lägga fram det på ett fint sätt? Av 25.000kr är det 0kr kvar....kommer få det dubbla hädanefter i lön och det känns nog inte rimligt att ge henne så mycket varje månad.

PS. Hyran och allt är betalt. Men hon har också en lön på cirkus 22000kr. Så 47000 kr är vips borta.
Kan hon inte hantera pengar bör hon inte ha något ansvar för ekonomin.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in