2024-02-27, 16:55
Medlem
Crime-boy2s avatar
Om jag sätter in pengar på min dotters bankkonto..kan kronofogden då gå in där och ta pengarna? Eller räknas det som bankintrång?
Citera
2024-02-27, 16:56
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Om jag sätter in pengar på min dotters bankkonto..kan kronofogden då gå in där och ta pengarna? Eller räknas det som bankintrång?

Vem har skuldsaldo hos kronofogden? Du eller dottern?
Citera
2024-02-27, 17:12
Medlem
frdks avatar
Citat:

Snarare soc som borde gå in..
Vill du verkligen att din dotter ska bli inblandad?
Citera
2024-02-27, 17:16
Medlem
1335991s avatar
Citat:

Kronofogden kan ju gå in och
spåra vad du gör hos din bank,
så klart att de ser och lär
ta pengarna,kanske polisanmäler de
din dotter som "målvakt".
Citera
2024-02-27, 18:07
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vem har skuldsaldo hos kronofogden? Du eller dottern?

Ingen. Vi har haft en diskussion om vilka rättigheter fogden kan tänkas ha.
Citera
2024-02-27, 18:09
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Kronofogden kan ju gå in och
spåra vad du gör hos din bank,
så klart att de ser och lär
ta pengarna,kanske polisanmäler de
din dotter som "målvakt".

Jo men när pengarna väl är insatta på hennes konto? Kan fogden gå in och ta dem? Vi leker med tanken att hon är målvakt till mig?
Citera
2024-02-27, 18:09
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Snarare soc som borde gå in..
Vill du verkligen att din dotter ska bli inblandad?

Hon är vuxen.
Citera
2024-02-27, 18:34
Medlem
Citat:
Jo men när pengarna väl är insatta på hennes konto? Kan fogden gå in och ta dem? Vi leker med tanken att hon är målvakt till mig?

Ja. Banken kan informera fogden som då gör en utmätning. Du kan överklaga det men bevisbördan ligger på dig.
Citera
2024-02-27, 18:36
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlashnikovkamrat
Ja. Banken kan informera fogden som då gör en utmätning. Du kan överklaga det men bevisbördan ligger på dig.

Han kan alltså gå in på dotterns konto och ta pengarna? Men då måste han väl bevisa hur hon fått dessa pengar? Jag kan ju säga att jag har en skuld till henne? Vi antar att dottern är helt skuldfri?
Citera
2024-02-27, 18:38
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:

Om du försöker fiffla undan pengar som du är skyldig kan med största sannolikhet kronofogden begära återvinning av pengarna
Citera
2024-02-27, 18:40
Medlem
Citat:
Han kan alltså gå in på dotterns konto och ta pengarna? Men då måste han väl bevisa hur hon fått dessa pengar? Jag kan ju säga att jag har en skuld till henne? Vi antar att dottern är helt skuldfri?

Vem är kontoinnehavare? Är det han som är skuldsatt vet KFM redan vilka konton som han förfogar över. Och har även historiken över kontona.
Citera
2024-02-27, 18:52
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlashnikovkamrat
Vem är kontoinnehavare? Är det han som är skuldsatt vet KFM redan vilka konton som han förfogar över. Och har även historiken över kontona.

Dottern. Jag är den skuldsatte och sätter över pengar på min dotters bankkonto för att få behålla pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in