Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Det är Försäkringskassan som begär dem (1-2 §§ lagen om försäkringsmedicinska utredningar).
Om du med "begära" bara menar att säga typ "Jag tycker ni borde begära att X ska genomgå en försäkringsmedicinsk utredning!" till Försäkringskassan så kan ju vem som helst göra det, men det är FK som beslutar om det verkligen ska begäras någon utredning.
Ja alltså få nån form av utredning på arbetsförmåga till följd av skador tänker jag. Vet inte om de finns några andra än AFU faktiskt. Men behöver bedöma vilka arbeten man kan ta och omfattningen på tjänsten utifrån hälsan.
Är de bara AFU då som gäller eller kan läkare göra en enskild bedömning med och skriva utlåtande till arbetsförmedlingen?
Men du tror att läkaren kan efterfråga en sån här AFU hos försäkringskassan utifrån den komplexa problematiken? Sen om man får ja eller nej är en annan femma, men läkaren borde väl kunna efterfråga en?
Jag tänker på folk som får cancer eller hamnar i rullstol under arbetslöshet, där måste man ju också kunna göra någon AFU eller annan bedömning. Idag vill ju arbetsförmedlingen ha papper på allt, säger man att man inte kan jobba med något specifikt pga specifik sjukdom så vill dom ha utlåtande för de, men tänker de blir ju svårt då om man redan är arbetssökande. Läst lite att det brukar göras en efter ett halvårs sjukskrivning, men borde ju finnas något för arbetslösa med, så man vet vilka arbeten man kan söka utifrån problematiken.