Citat:
Ursprungligen postat av
3Godisar
Gick du dit då, eller går det att göra aökningen digitalt?
Du kan söka i KB:s samlingar på deras hemsida, men vad gäller skolkataloger så står det inte preciserat exakt vilka årgångar som finns och vilka som saknas. Detta eftersom de klumpar ihop ett antal år till en serie, exempelvis 1990-2005. Då kan det dock vara så att flera år inom den serien saknas. Ibland kan de ha katalogerna med klasslistor och telefonnummer, men inte själva fotokatalogen.
Vill du veta exakt gällande din skola och dessutom slippa söka själv så kontakta dem via telefon eller gå dit. Allt du vill titta på hos KB måste beställas fram ur deras arkiv så du bör beställa fram det minst en dag innan du ska gå dit.
Gällande kommunarkivet så var det så i min kommun att man kunde gå dit direkt och beställa fram kataloger, klasslistor mm för den skola jag gick på, men du bör nog ringa kommunarkivarien i den kommun det gäller och höra vad som gäller just dit du ska.
Stadsarkivet i Stockholm kunde man gå till direkt utan att boka och beställa fram material, men det var några år sedan jag var där så du bör kolla vilka regler som gäller idag.
Gällande material från alla arkiv jag nämnt ska påpekas att man endast får bläddra på plats, och alltså inte låna hem något. Däremot går det bra att ta med kamera och fota av sidor och ibland även att kopiera sidor i kopieringsapparat.