• 1
  • 2
2024-02-27, 16:59
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Den gamla sajten för skolkamrater https://www.stayfriends.se/ finns kvar.
aah... den sajten minns jag från typ 15 år sedan? Eller mer...

Tycker inte det framgår riktigt om det kostar eller ej. Har ingen större lust att registrera mig där då man kommer upp som sökresultat på Google om man gör det.
Citera
2024-02-28, 10:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Jag kanske e trög, men fattar inte. Ska man kunna söka efter skolkatalogen där? Hur?
Jag länkade ju för att du skulle få ett telefonnummer, inte vet jag men har du tur så måste de ha ett ex i källaren.
Citera
2024-02-28, 10:52
Medlem
Stadsarkivet i den kommun som skolorna finns. Har själv varit och bläddrat. Mycket underhållande.

Edit: I kommunen jag letade var man tvungen att boka tid och få ut dom fysiskt. Sedan fick man sitta i ett rum där och bläddra.
Senast redigerad av Boynk 2024-02-28 kl. 10:55.
Citera
2024-02-28, 11:46
Medlem
Citat:
aah... den sajten minns jag från typ 15 år sedan? Eller mer...

Tycker inte det framgår riktigt om det kostar eller ej. Har ingen större lust att registrera mig där då man kommer upp som sökresultat på Google om man gör det.

Åtminstone förr var det så att stayfriends.se kostade om du ville läsa meddelanden som någon skickade till dig. Irriterande. Det har inte kostat att se bilder som folk har laddat upp.
Citera
2024-02-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har lagt upp bilder där, var vi klasskamrater så ser du mig!

I runda slängar borde det vara cirka en chans på 100 000 att vi gick i samma klass i någon av de skolor vi har gått, så varför inte...
Citera
2024-03-01, 14:44
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Gick du dit då, eller går det att göra aökningen digitalt?

Du kan söka i KB:s samlingar på deras hemsida, men vad gäller skolkataloger så står det inte preciserat exakt vilka årgångar som finns och vilka som saknas. Detta eftersom de klumpar ihop ett antal år till en serie, exempelvis 1990-2005. Då kan det dock vara så att flera år inom den serien saknas. Ibland kan de ha katalogerna med klasslistor och telefonnummer, men inte själva fotokatalogen.

Vill du veta exakt gällande din skola och dessutom slippa söka själv så kontakta dem via telefon eller gå dit. Allt du vill titta på hos KB måste beställas fram ur deras arkiv så du bör beställa fram det minst en dag innan du ska gå dit.

Gällande kommunarkivet så var det så i min kommun att man kunde gå dit direkt och beställa fram kataloger, klasslistor mm för den skola jag gick på, men du bör nog ringa kommunarkivarien i den kommun det gäller och höra vad som gäller just dit du ska.

Stadsarkivet i Stockholm kunde man gå till direkt utan att boka och beställa fram material, men det var några år sedan jag var där så du bör kolla vilka regler som gäller idag.

Gällande material från alla arkiv jag nämnt ska påpekas att man endast får bläddra på plats, och alltså inte låna hem något. Däremot går det bra att ta med kamera och fota av sidor och ibland även att kopiera sidor i kopieringsapparat.
Citera
2024-03-01, 15:04
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Jag kanske e trög, men fattar inte. Ska man kunna söka efter skolkatalogen där? Hur?

Du går in på KB:s hemsida och söker i deras sökdatabaser regina eller libris.
Knappa in den skola du gick på i sökrutan. Finns det något om den skolan du gick på så får du upp ett sökresultat. Skolkataloger mm brukar i sökresultatet bakas in i termen "samling av trycksaker", så det bästa är nog att ringa dem och höra vad som finns och beställa fram det materialet.

Du måste skaffa ett kb-bibliotekskort och registrera dig hos KB innan du får titta på något där. I deras sökdatabas Regina måste man vara inloggad för att söka, så bästa är att börja med att registrera dig ifall du inte gjort det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in