2006-08-10, 13:06
Medlem
tapirs avatar
Jag var på biltur på hisingen häromdagen, så säger farsan, kolla, där växer bambu, och visst fan var det bambu! Utomhus! i Sverige! Visst, det är gräs, så svårt kan det väl inte vara att få det att växa. Så min tanke var, kan man gå bambu att växa inomhus? i anslutning till fönster då, kanske men. Det växer ju väldigt snabbt där på andra sidan, men visst hade det väl överlevt i Sverige? Och i så fall, vart hittar man bambu-frön?
Citera
2006-08-10, 13:11
Medlem
systems avatar
Växer inte bambu med upp till en meter om dagen?
Vad har du för takhöjd?
Citera
2006-08-10, 13:15
Medlem
palefaces avatar
http://www.odla.nu/fs/articles/file_186-1.html# där finns lite att läsa
Citera
2006-08-10, 13:16
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Växer inte bambu med upp till en meter om dagen?
Vad har du för takhöjd?

45 cm tror jag. Men det är under idealiska förhållanden. Jag ser dock inget hinder för min bambu att växa ut genom fönstret då jag har det öppet typ åtta av tolv månader om året
Citera
2006-08-10, 13:18
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paleface
http://www.odla.nu/fs/articles/file_186-1.html# där finns lite att läsa

"Just nu kan det vara svårt att alls få tag i bambufrön! Det är nämligen så att de blommar var 100:e år och de blommade för ca. 10 år sedan, alla landets bambun ungefär samtidigt!"

Kan man sno bambuskott från odlingen jag såg kanske

Edit: Jag undrar fan hur ett GRÄS skall överleva om det blommar var hundrade år!
Citera
2006-08-10, 15:04
Medlem
Klart du kan hugga ett skott från plantorna du såg.Se bara till att leta upp en utlöpare sen huger du/gräver upp den,ner med den i en kruka och rikligt med vatten dem första veckorna.Där har du din bambu.
Eller så går du till ett garden center och betar en dryg hundring för en färdig planta.
Citera
2006-08-11, 02:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
"Just nu kan det vara svårt att alls få tag i bambufrön! Det är nämligen så att de blommar var 100:e år och de blommade för ca. 10 år sedan, alla landets bambun ungefär samtidigt!"

Edit: Jag undrar fan hur ett GRÄS skall överleva om det blommar var hundrade år!

Alla bambun i Sverige härstammar från samma moderplanta, därav den massiva blommningen. Dessutom brukar plantorna dö efter blomningen så de blommar inte vart 100e år... Blommning sker efter ca 100 år efter frösådden. Sticklingar är kloner av den vuxna plantan och har därför kortare tid till blommningen.

Vissa nya varianter kommer från en dansk sort som blommade på 70-talet och har därför 75 års livslängd kvar.

Bambu förökar sig nästan undantagslöst via sticklingar. Blommningen är till för den genetiska variationen och man kan få olika varianter av bambu i samband med detta.
Citera
2006-08-12, 13:08
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir

Har du sett bambu i sin naturliga miljö så känns det inte osannolikt att det tar hundra år på sig. Över en halvmeter tjocka grässtrån är rätt imponerande.
Citera
2006-08-12, 13:14
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Har du sett bambu i sin naturliga miljö så känns det inte osannolikt att det tar hundra år på sig. Över en halvmeter tjocka grässtrån är rätt imponerande.

Hehe, jo - tror jag sett sånadär flaggstänger på reseprogram. Men nu skall jag ha ett i mitt rum! Som går i cirklar! Får bara skaffa lite, superduper-förhållanden
Citera
2006-08-13, 19:23
Medlem
Knudsons avatar
Har faktiskt en bambuplanta hemma . Nu när jag kom tillbaka till lägenheten efter 2månaders frånvara var den finare än någonsin. Har till och med skjutit ut ett nytt skott. Är dock bara ca 70cm.
Citera
2010-09-21, 02:15
Medlem
Knudson, det känns som ett väldigt inaktuellt ämne men jag måste fråga: Hur sköter du din bambu? ...och vilken art av bambu är det? Det lär finnas typ 1200 arter men den enda art jag har lyckats få tag på här i Stockholm är fargesia murielae rufa som säljs på Plantagen och den rekommenderas inte för inomhusodling eftersom den behöver stå kallt under vintern.
Citera
2010-09-23, 18:34
Medlem
bullruns avatar
Min bambu som jag har utomhus växer upp till 20 cm om dagen på vårkanten.Dock stannar den på runt 3m.På hösten kapar jag ner den till roten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in