2024-02-25, 10:30
Medlem
Hon har nyss blivit anställd hos en svensk kommun som distriktssjuksköterska. Innan har hon varit medförsäkrad via mitt jobb (som jag snart kommer att säga upp).

Det står följande på deras webbsida

"Du som anställd i XX kommun har en arbetsskadeförsäkring och en avtalsgruppförsäkring vid sjukdom hos AFA försäkring. Utöver detta har du också en tjänstegrupplivförsäkring hos KPA Liv AB. Det finns även en tjänstereseförsäkring för dig som anställd. Medarbetare i XX kommun är alltid försäkrade vid sjukdom, arbetsskada och dödsfall genom AFA Försäkring."

Vad innebär detta exakt? Vi har varit inne och tittat på både KPA Liv och AFA men där står det inget alls om vilka försäkringar hon egentligen har.

Via mitt jobb har hon:

- Livförsäkring 10 pbb
- Sjukkapital 10 pbb
- Sjukförsäkring 1500 kr
- Olycksfall 30 pbb

Jag antar att de flesta kommuner har ett liknande upplägg, så kanske finns det någon här som jobbar inom kommunen och har bättre koll? Det verkar vara så generellt att om man jobbar inom kommunen har man inte möjlighet att ha familjemedlemmar medförsäkrade? I så fall måste man gå med i facket och medförsäkra via t.ex. folksam? Är det korrekt uppfattat? Det faller direkt då det kostar min fru enbart 495 kr i månaden för fackavgiften. Idag betalar vi 800 spänn i kvartalet för ovan försäkring för oss båda, alltså 400 kr/person.

Tanken var annars att hon kunde medförsäkra mig via sitt jobb inom kommunen, på samma sätt som jag gjort de senaste 10 åren för henne via mitt jobb, men det verkar inte gå?

Någon som har mer koll på vilka försäkringar man har utanför jobbet som anställd inom en kommun?

/TO
Citera
2024-02-25, 11:24
Medlem
Facken brukar ha en person som är ”Försäkringsrådgivare”, enklast vore kanske om frun kontaktar den personen?
Citera
2024-02-25, 11:38
Medlem
Jag hade jobb inom vården och försäkrad genom AFA.
Hände en olycka på jobbet, pga min chefs klantighet. Jag trodde det var något övergående och skrev enbart ett tillbud till chefen. Chefen sket alltid fullständigt i våra tillbud! Skadan blev värre, vårdcentral, fyioterapeut, mediciner.
Chef vägrade företagshälsan.
Facket sa chefen hade rätt vägra det!
AFA sa nej på min anmälan. Skulle nog fåt den skadan ändå och åkte inte till akuten samma dag och skrev enbart tillbud. (åkte inte til akut då under pandemi och jag trodde något övergående) (har tillbudet dokumenterat sparat)
Facket sa det får du överklaga själv tills det inte går längre, sen får du juridisk hjälp!
Överklagat fyra gånger, tagit tre år, skadan kvarstår.
Facket klev inte in förens efter fyra överklaganden och två år. De ville då ha mina papper på allt som skett. De som tog emot och skulle agera juridiska ombud var vanliga döskallar som jag. Det är nu 3-4 månader sen de fick papperna - intet ljud.
Facket och AFA?! Jag borde ha haft en privat försäkring.
Samma skada i dag mera än 2 år senare!
Citera
2024-02-26, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockwool
Facken brukar ha en person som är ”Försäkringsrådgivare”, enklast vore kanske om frun kontaktar den personen?

Frun är inte med i facket. Det är inte jag heller. På mitt jobb har vi ett avtal via S&P där tjänstepension samt diverse valfria gruppförsäkringar ingår både för mig som anställd och för familjemedlemmar till extremt förmånliga priser. Jag tänkte att kommunerna hade något liknande, eller där kanske man förutsätter att man går med i facket för att få tillgång till detta? Då faller det hela pga den dyra fackavgiften (500 kr) för min fru.

/TO
Citera
2024-02-26, 11:13
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheObserver2
Frun är inte med i facket. Det är inte jag heller. På mitt jobb har vi ett avtal via S&P där tjänstepension samt diverse valfria gruppförsäkringar ingår både för mig som anställd och för familjemedlemmar till extremt förmånliga priser. Jag tänkte att kommunerna hade något liknande, eller där kanske man förutsätter att man går med i facket för att få tillgång till detta? Då faller det hela pga den dyra fackavgiften (500 kr) för min fru.

/TO
Även om man inte är medlem kan man fråga skyddsombudet hur det ligger till. och hurvida försäkringarna är knytna till facket eller företaget brukar vara lite olika oftast har man någon form av grundplåt från företaget men mer övergripande försäkring får man om man är med i facket. Sen kan man täckna egna försäkringar som motsvarar eller är bettre än de man får via facket.

tror inte att det är så vanligt med det upplägget du beskriver särskilt inte inom offentlig sektor.
Senast redigerad av tomatlars 2024-02-26 kl. 11:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in