2024-02-26, 07:42
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
I ditt första svar kanske?
.
Nej.
Då är vi klara kanske med dina frågor?
Jag inbillar mig dock inte att jag är vassare än du i skattelagstiftningen och redovisning trots att jag gått ut HHS.
Citera
2024-02-26, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Nej.

Jo, frågorna var ju kort om man kunde utnyttja dubbelt lågbeskattat utdelningsutrymme enligt förenklingsregeln om man har två bolag. Det får man inte, men du svarade likväl ja.
Citera
2024-02-26, 09:53
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jo, frågorna var ju kort om man kunde utnyttja dubbelt lågbeskattat utdelningsutrymme enligt förenklingsregeln om man har två bolag. Det får man inte, men du svarade likväl ja.
Detta var frågorna
---------------------
Fråga:
1) Om jag skulle ta ut 200 000 kr av Markarbeten i år så är det inget som hindrar att jag nästa år tar ut 400 000 kr (200 000 + 200 000) i från Parkarbeten AB- förutsatt att pengarna finns i bolaget.

Om två år kan jag istället ta ut ifrån Markarbeten 400 000 eftersom det då är ett år utan uttag dvs 200 000 + 200 000.

2) Skulle jag ha 3 aktiebolag med tillräckliga inkomster så skulle jag kunna göra utdelningar till lägre beskattning med 600 000 varje år, med en rotation om 3 år ?
-------------------
jag svarade ja på dem.
var ligger felet menar du?
I varje exempel ovan är det ju frågan om endast ett bolag per år?
Förklara gärna vari missförståndet ligger.
Citera
2024-02-26, 09:59
Medlem
Citat:
Detta var frågorna
---------------------
Fråga:
1) Om jag skulle ta ut 200 000 kr av Markarbeten i år så är det inget som hindrar att jag nästa år tar ut 400 000 kr (200 000 + 200 000) i från Parkarbeten AB- förutsatt att pengarna finns i bolaget.

Om två år kan jag istället ta ut ifrån Markarbeten 400 000 eftersom det då är ett år utan uttag dvs 200 000 + 200 000.

2) Skulle jag ha 3 aktiebolag med tillräckliga inkomster så skulle jag kunna göra utdelningar till lägre beskattning med 600 000 varje år, med en rotation om 3 år ?
-------------------
jag svarade ja på dem.
var ligger felet menar du?

Felet ligger i att du inte får sparat utdelningsutrymme i mer än ett bolag åt gången. Du kommer alltså inte ha dubbelt utdelningsutrymme i det andra bolaget bara när du tagit utdelningsutrymmet från det första. Det torde ju vara självklart eftersom det annars hade ju reglerna varit rätt meningslösa.
Citera
2024-02-26, 10:07
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Felet ligger i att du inte får sparat utdelningsutrymme i mer än ett bolag åt gången. Du kommer alltså inte ha dubbelt utdelningsutrymme i det andra bolaget bara när du tagit utdelningsutrymmet från det första. Det torde ju vara självklart eftersom det annars hade ju reglerna varit rätt meningslösa.
Jag trodde att förenklingsregeln innebär att fåmansföretagarens medel kommer att beskattas som inkomst av kapital motsvarande sin andel av aktierna i företaget av en total utdelning på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året före utdelningen plus ev. sparade belopp för kapitalbeskattad utdelning från tidigare år, s.k. sparat utdelningsutrymme.
Känner du till s.k. sparat utdelningsutrymme avseende förenklingsregeln?
Citera
2024-02-26, 10:14
Medlem
Citat:
Jag trodde att förenklingsregeln innebär att fåmansföretagarens medel kommer att beskattas som inkomst av kapital motsvarande sin andel av aktierna i företaget av en total utdelning på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året före utdelningen plus ev. sparade belopp för kapitalbeskattad utdelning från tidigare år, s.k. sparat utdelningsutrymme.
Känner du till s.k. sparat utdelningsutrymme avseende förenklingsregeln?

Ja, det känner jag till, jag använder själv förenklingsregeln och sparar utdelningsutrymme. Poängen är ju att det bara blir utdelningsgutrymme från ett av bolagen. Annars hade ju inte begränsningsregeln varit speciellt meningsfullt, eller hur?
Citera
2024-02-26, 10:21
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ja, det känner jag till, jag använder själv förenklingsregeln och sparar utdelningsutrymme. Poängen är ju att det bara blir utdelningsgutrymme från ett av bolagen. Annars hade ju inte begränsningsregeln varit speciellt meningsfullt, eller hur?
Då kanske jag har missuppfattat det dvs jag trodde att man fick spara utdelningsutrymme i bolag A från år 2023 och använda utdelningsutrymmet från 2023 + 2024 vid taxeringen 2025.
Det stämmer alltså inte?
Citera
2024-02-26, 10:27
Medlem
Citat:
Då kanske jag har missuppfattat det dvs jag trodde att man fick spara utdelningsutrymme i bolag A från år 2023 och använda utdelningsutrymmet från 2023 + 2024 vid taxeringen 2025.
Det stämmer alltså inte?

Jo, du får spara utdelningsutrymme du inte använder, men du kan bara få utdelningsutrymme från ett bolag. Så tar du utdelningsutrymme från bolag A och tar ut utdelningen så får du inget utdelningsutrymme från bolag B som du kan spara. Som sagt annars hade ju begränsningarna varit rätt meningslösa då de bara hade varit till att kringgå dem på det sätt som TS beskriver - det hade ju varit en känd metod vid det här laget och kryphålet hade nog varit igenmurat också vid det här laget.
Citera
2024-02-26, 10:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElementsX1
Hej.
Kort fråga och hoppas på att någon kunnig kan lämna ett svar.
Antag att jag har två aktiebolag: Markarbeten AB och Parkarbeten AB.
Jag har vid årets slut gjort en vinst och har ca 300 000 kr i vardera bolaget.
Vad jag förstår så går det bara att göra en utdelning enligt förenklingsregeln till mig själv på ca 200 000 kr.
Det vill säga jag kan ta ut 200 000 kr till 20% skatt av antingen Markarbeten AB ELLLER Parkarbeten AB.

I bolaget som jag inte gör någon utdelning så sparas då utdelningsutrymmet till nästa år och blir då ca 200 000 + 200 000 kr (förutsatt att pengarna finns i bolaget).

Fråga:

Tack för svar!

ElementsX1

Citat:
Jo, du får spara utdelningsutrymme du inte använder, men du kan bara få utdelningsutrymme från ett bolag. Så tar du utdelningsutrymme från bolag A och tar ut utdelningen så får du inget utdelningsutrymme från bolag B som du kan spara. Som sagt annars hade ju begränsningarna varit rätt meningslösa då de bara hade varit till att kringgå dem på det sätt som TS beskriver - det hade ju varit en känd metod vid det här laget och kryphålet hade nog varit igenmurat också vid det här laget.
Det verkar som om du har rätt.
Bra att du är ihärdig.
Citera
2024-02-26, 11:10
Medlem
Håller med om vad du skriver, möjligen att det som jag förstår går att beräkna utdelningsutrymme enligt huvudregeln i bolaget även om du inte tar utdelning och kan spara det till nästa år.

Det som efterfrågades var ju dock kompletteringsregeln och den är tydlig, varje år kan bara ett bolag använda den, avstår jag ett år så kan jag inte ta ikapp det senare.

Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in