2024-02-25, 10:28
Medlem
ElementsX1s avatar
Hej.
Kort fråga och hoppas på att någon kunnig kan lämna ett svar.
Antag att jag har två aktiebolag: Markarbeten AB och Parkarbeten AB.
Jag har vid årets slut gjort en vinst och har ca 300 000 kr i vardera bolaget.
Vad jag förstår så går det bara att göra en utdelning enligt förenklingsregeln till mig själv på ca 200 000 kr.
Det vill säga jag kan ta ut 200 000 kr till 20% skatt av antingen Markarbeten AB ELLLER Parkarbeten AB.

I bolaget som jag inte gör någon utdelning så sparas då utdelningsutrymmet till nästa år och blir då ca 200 000 + 200 000 kr (förutsatt att pengarna finns i bolaget).

Fråga:
1) Om jag skulle ta ut 200 000 kr av Markarbeten i år så är det inget som hindrar att jag nästa år tar ut 400 000 kr (200 000 + 200 000) i från Parkarbeten AB- förutsatt att pengarna finns i bolaget.

Om två år kan jag istället ta ut ifrån Markarbeten 400 000 eftersom det då är ett år utan uttag dvs 200 000 + 200 000.

2) Skulle jag ha 3 aktiebolag med tillräckliga inkomster så skulle jag kunna göra utdelningar till lägre beskattning med 600 000 varje år, med en rotation om 3 år ?

Tack för svar!

ElementsX1
Citera
2024-02-25, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElementsX1
Hej.
Vad jag förstår så går det bara att göra en utdelning enligt förenklingsregeln till mig själv på ca 200 000 kr.
Det vill säga jag kan ta ut 200 000 kr till 20% skatt av antingen Markarbeten AB ELLLER Parkarbeten AB.

I bolaget som jag inte gör någon utdelning så sparas då utdelningsutrymmet till nästa år och blir då ca 200 000 + 200 000 kr (förutsatt att pengarna finns i bolaget).

Fråga:
1) Om jag skulle ta ut 200 000 kr av Markarbeten i år så är det inget som hindrar att jag nästa år tar ut 400 000 kr (200 000 + 200 000) i från Parkarbeten AB- förutsatt att pengarna finns i bolaget.

Om två år kan jag istället ta ut ifrån Markarbeten 400 000 eftersom det då är ett år utan uttag dvs 200 000 + 200 000.

2) Skulle jag ha 3 aktiebolag med tillräckliga inkomster så skulle jag kunna göra utdelningar till lägre beskattning med 600 000 varje år, med en rotation om 3 år ?

Tack för svar!

ElementsX1

Du kan bara använda förenklingsregeln i ett bolag, annars hade den ju varit busenkel att kringgå.
Citera
2024-02-25, 11:41
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej.

Fråga:

Tack för svar!

ElementsX1
jag svara ja på frågorna.
Har du koncernbidragsrätt kan du flytta medel mellan bolagen utan motprestationer. Ett moderbolag och två dotterbolag. Om ett bolag går dåligt och annars skulle omintetgöra treårsmodellen.
Citera
2024-02-25, 21:27
Medlem
ElementsX1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du kan bara använda förenklingsregeln i ett bolag, annars hade den ju varit busenkel att kringgå.

Fast jag tar ju bara utdelning från ett av bolagen? Men byter sedan till det andra bolaget året efter?
Citera
2024-02-25, 21:28
Medlem
ElementsX1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Har du koncernbidragsrätt kan du flytta medel mellan bolagen utan motprestationer. Ett moderbolag och två dotterbolag. Om ett bolag går dåligt och annars skulle omintetgöra treårsmodellen.

Stort tack.
Undantaget ökad bokföring och behov av revisor- kan du se någon nackdel att ha en koncern med ett moderbolag?
Citera
2024-02-25, 21:39
Medlem
Citat:
Fast jag tar ju bara utdelning från ett av bolagen? Men byter sedan till det andra bolaget året efter?

Jo, men du kan inte ta ut mer för det. Du kan bara använda förenklingsregeln på ett bolag i taget - det betyder att du inte får något sparat utdelningsutrymme från det andra.

Hade det inte varit så hade man ju kunnat ta hur mycket lågbeskattad utdelning man hade velat vilket ju motverkar själva syftet med dessa regler.
Citera
2024-02-25, 21:42
Medlem
Citat:
Stort tack.
Undantaget ökad bokföring och behov av revisor- kan du se någon nackdel att ha en koncern med ett moderbolag?

Nej, inge särskilda egentligen och man skall inte överdriva dessa. Moderbolaget har ganska begränsad bokföring så det är inte alls särledes betungande. Och vad gäller krav på revisor så är det ju ändå samma regler som gäller fast man räknar på hela koncernen - det blir alltså mest den verkliga verksamheten som blir avgörande för revisorbehov och inte om du organiserat allt i ett bolag eller en koncern.

Notera dock att i en koncern så är det bara moderbolaget som du äger och kan ta personlig utdelning på. Å andra sidan så är ju utdelning inom en (äkta) koncern skattefri.
Citera
2024-02-25, 22:16
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Du får ta utdelning hur mycket du vill i vilket bolag du vill, men du får bara tillräkna dig utdelningsutrymme enligt förenklingsregeln i ett bolag per år. I resten gäller huvudregeln.
Citera
2024-02-26, 00:42
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Stort tack.
Vet inte då jag har två bolag bara, men min kompis har en koncern.
Inga stora bolag, kanske omsättning totalt på 25 mille.
Men det blir väl ökad rapporteringsskyldighet samt korsvist ansvar för skulder/rättsprocesser kanske.
Citera
2024-02-26, 07:19
Medlem
Citat:

Citat:
Vet inte

Kanske vore stilfullt att inte svara så självsäkert att man kan ta ut dubbel utdelning om du inte vet.

Citat:
då jag har två bolag bara, men min kompis har en koncern.

Ett tips är att du tar och läser på. Har du utnyttjat utdelningsutrymme från bägge bolag så kanske det vore läge att göra en korrigering i dina deklarationer och göra rätt. Frågan är hur du ens har lyckats med det om du gjort det?
Citera
2024-02-26, 07:30
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
1. Kanske vore stilfullt att inte svara så självsäkert att man kan ta ut dubbel utdelning om du inte vet.
2. Ett tips är att du tar och läser på. Har du utnyttjat utdelningsutrymme från bägge bolag så kanske det vore läge att göra en korrigering i dina deklarationer och göra rätt. Frågan är hur du ens har lyckats med det om du gjort det?
Nu får du gärna förklara:
1. Var har jag påstått att man kan ta ut dubbel utdelning vid förenklad utdelning?
2. Jag behöver inte göra det då min auktoriserade revisor beräknar utdelningsutrymme för båda bolagen enligt huvudregeln. Så varför skulle korrigering av deklarationerna behöva göras?
Citera
2024-02-26, 07:39
Medlem
Citat:
Nu får du gärna förklara:
1. Var har jag påstått att man kan ta ut dubbel utdelning vid förenklad utdelning?

I ditt första svar kanske?

Citat:
2. Jag behöver inte göra det då min auktoriserade revisor beräknar utdelningsutrymme för båda bolagen enligt huvudregeln. Så varför skulle korrigering av deklarationerna behöva göras?

OK. Jag menade om du hade lyckats med att ta dubbel lågbeskattad utdelning enligt förenklingsregeln, men du kör ju med huvudregeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in