2024-02-25, 12:52
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man behöver väl inte uppfinna hjulet igen?

Jag fattar att det är kontraproduktivt att be en anorektiker att äta, men det är det som behövs.

Man får liksom välja om smärtan ska komma från dumhet eller sjukdom.
(Att inte äta = dumhet, trots att man har den sjukdomen)
Jag förstår hur du menar. Men med anorektiker är det just det vi behöver göra. Hur får vi dom att äta? Vi måste uppfinna hjulet igen.

sweetbutcrazys fötter är blå och hon kan varken stå eller gå. Hon hoppas att vårdcentralen ska hjälpa henne. Hon söker också stöd(?) på Flashback.

Troligtvis vet sweetbutcrazy att vårdcentralen kommer att be henne äta för att få upp blodcirkulationen i fötterna. Det kan vara så att hon vill få det bekräftat på Flashback så att hon kan ställa in besöket med gott samvete: "Dom skulle ändå inte göra något åt det riktiga problemet!".

/Alplandskap
Citera
2024-02-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Jag förstår hur du menar. Men med anorektiker är det just det vi behöver göra. Hur får vi dom att äta? Vi måste uppfinna hjulet igen.

sweetbutcrazys fötter är blå och hon kan varken stå eller gå. Hon hoppas att vårdcentralen ska hjälpa henne. Hon söker också stöd(?) på Flashback.

Troligtvis vet sweetbutcrazy att vårdcentralen kommer att be henne äta för att få upp blodcirkulationen i fötterna. Det kan vara så att hon vill få det bekräftat på Flashback så att hon kan ställa in besöket med gott samvete: "Dom skulle ändå inte göra något åt det riktiga problemet!".

/Alplandskap

Har hon ont och lider av näringsbrist?

Ät mat, så går det över, helst innan hela kroppen stänger ner och hon dör, för det är ju alternativet här.

Gör man en tråd på flashback och frågar om hjälp, men låter bli att göra något åt det, ja då får man fortsatt ha ont tills det gör så ont att man hellre väljer att äta istället för att ha ont.
Citera
2024-02-25, 13:27
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har hon ont och lider av näringsbrist?

Ät mat, så går det över, helst innan hela kroppen stänger ner och hon dör, för det är ju alternativet här.

Gör man en tråd på flashback och frågar om hjälp, men låter bli att göra något åt det, ja då får man fortsatt ha ont tills det gör så ont att man hellre väljer att äta istället för att ha ont.
Hmmm, jag känner att vi talar förbi varandra. Pudelns kärna är att sweetbutcrazy hellre svälter ihjäl sig än står ut med den svåra och starka ångest hon möter när hon äter.

Det du refererar till som "fortsatt ha ont" innebär i praktiken att sweetbutcrazy avlider i sin sjukdom (än så länge upplever hon bara svåra fysiska symtom).

Jag är intresserad av hur man hjälper den här patientgruppen. Jag upplever att du mer tänker "är dom så himla dumma att dom inte äter får dom skylla sig själva". Men det är okej - även de flesta professionella inom vården tänker så.

/Alplandskap
Citera
2024-02-25, 13:39
Medlem
Vitamin B12-brist kan ge nervskador som påverkar blodcirkulationen i fötterna. Om du har B12-brist kan vården ge dig injektioner med B12.
Citera
2024-02-25, 14:02
Medlem
Citat:
Det finns avvikelser i dina prover. I förhållande till din svåra närings- och energibrist finns det inget avvikande. Det är inte riktigt samma sak.

Jag vidhåller att psykiatrin inte skulle ha rykt på axlarna åt ett så allvarligt symtom. Men eftersom du inte kan erbjudas vård förrän om (inom, hoppas jag) två månader är det nog enklast för psykiatrin att bolla dig till vårdcentralen.

Jag hoppas att du förstår att du som ung kvinna inte är prioriterad i vården. Du får helt enkelt inte den bästa, effektivaste och snabbaste vården.

/Alplandskap

Jag går fortfarande hos psykiatrin och jag måste åka dit en gång i veckan, för att kontrollera vikt, puls, temp och blodtryck och de har sagt till mig uttryckligen att de inte tänker se på när jag dör. (vilket inte kommer hända lol). Men de har inga hållpunkter för LPT och har inte heller någon behandling att erbjuda.

Och vill inte bara säga till dig utan alla andra med att JAG ÄTER. Jag har legat på BMI 13 men är på BMI 15 nu och planerar att ligga på minst det för de har sagt att jag får tillbaka min elvanse då (och då funkar allting bättre).

Om det här nu skulle bero på näringsbrist så kommer det inte gå över på 1 dag och jag kan inte bara äta och vänta på att det här går över, varav därför jag bad om hjälp här. Som sagt så kan jag inte ens sova längre och har kraftiga smärtor dygnet runt och det är inte särskilt nyttigt det heller så jag ville bara veta om det är möjligt att få nån hjälp mot det här tillfälligt, så jag ens klarar mig genom dagarna
Citera
2024-02-25, 14:07
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Jag går fortfarande hos psykiatrin och jag måste åka dit en gång i veckan, för att kontrollera vikt, puls, temp och blodtryck och de har sagt till mig uttryckligen att de inte tänker se på när jag dör. (vilket inte kommer hända lol). Men de har inga hållpunkter för LPT och har inte heller någon behandling att erbjuda.

Och vill inte bara säga till dig utan alla andra med att JAG ÄTER. Jag har legat på BMI 13 men är på BMI 15 nu och planerar att ligga på minst det för de har sagt att jag får tillbaka min elvanse då (och då funkar allting bättre).

Om det här nu skulle bero på näringsbrist så kommer det inte gå över på 1 dag och jag kan inte bara äta och vänta på att det här går över, varav därför jag bad om hjälp här. Som sagt så kan jag inte ens sova längre och har kraftiga smärtor dygnet runt och det är inte särskilt nyttigt det heller så jag ville bara veta om det är möjligt att få nån hjälp mot det här tillfälligt, så jag ens klarar mig genom dagarna
Äter du B12 som någon här föreslog och andra vitaminer som kroppen behöver?
Citera
2024-02-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Om du har anorexi är du väl undernärd?
B-vitaminbrist kan visa sig bla i smärta i fötterna.
Kolla ferritin, dvs järn- förrådet. Observera! Inte HB, hemoglobin, vilket vårdcentraler brukar nöja sig med, men som inte räcker som information om hur mycket järn du har tillgängligt.

De har kollar ferritin och allt ser bra ut. Tar dessutom 2 järntabletter om dagen och gjort det i över ett år.

Jag hade B12-brist för ett år sedan och fick så stora komplikationer av detta att jag till och med utreddes för MS. (vilket jag inte hade). Satt som jag skrev tidigare i rullstol då och kunde inte gå överhuvudtaget, men hade ingen smärta då och det var inte alls såhär. Då var det mer att det kändes som luft bara när jag försökte gå, så är rätt säker att det inte är det. Och proverna ser bra ut.

Fått injektioner och intravenöst tidigare men en sak som är konstig är att B12 försvinner så fasansfullt snabbt från min kropp och jag fattar inte varför?
Citera
2024-02-25, 14:11
Medlem
Citat:
Hmmm, jag känner att vi talar förbi varandra. Pudelns kärna är att sweetbutcrazy hellre svälter ihjäl sig än står ut med den svåra och starka ångest hon möter när hon äter.

Det du refererar till som "fortsatt ha ont" innebär i praktiken att sweetbutcrazy avlider i sin sjukdom (än så länge upplever hon bara svåra fysiska symtom).

Jag är intresserad av hur man hjälper den här patientgruppen. Jag upplever att du mer tänker "är dom så himla dumma att dom inte äter får dom skylla sig själva". Men det är okej - även de flesta professionella inom vården tänker så.

/Alplandskap

Nej, så tänker jag inte.
Men jag tror på rak kommunikation och bryr mig inte så mkt om att jag blir osams med allt och alla, sålänge budskapet går fram.

Om ts inte lyssnar på det så är det beklagligt, inte för mig utan för ts.

Jag säger inte att jag gör rätt eller andra gör fel heller, för om ts ändå inte äter så kvittar det ju vad jag skriver.
Citera
2024-02-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Ta på dig stödstrumpor och raggsockar ovanpå? Och ligg och vicka med fötterna om du inte orkar gå. Drick bra med vatten. Massage hjälper blodcirkulationen, så om du eller någon annan kan massera benen?

Och som många redan skrivit att om det beror på din ätstörning måste du äta min vän hur jobbigt det än är 🫶 😩

Det gör jätteont med stödstrumpor så det går inte.. läste att varva med varmvatten sen kallvatten på fötterna skulle vara bra för blodcirkulationen, men det hjälper inte det heller

Som vissa har skrivit vill jag bara säga att mina fötter känns inte kalla när jag känner på de, snarare väldigt varma. (Dock tog jag temp med IR-termometer som visade 32 grader men de termometrarna är ju inte så pålitliga). Mina händer är kalla men de har jag inga problem med
Citera
2024-02-25, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Äter du B12 som någon här föreslog och andra vitaminer som kroppen behöver?

Äter B12, B-vitaminer, Järn, Folsyra och D-vitamin
Citera
2024-02-25, 14:22
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Äter B12, B-vitaminer, Järn, Folsyra och D-vitamin
Finns nog fler du behöver få i dig. C tex.
Citera
2024-02-25, 14:29
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:

Vad fint att höra att du äter. Bra att du har en morot som betyder mycket för dig.

Vad är det som fungerar bättre när du tar Elvanse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in