• 4
  • 5
2024-02-28, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Du skrev:

En del frågor är förtäckta påståenden.

Vad mer behöver du veta om min ekonomiska situation? Jag vill inte prata i absoluta siffror men jag har som tidigare skrivit både bolån och besparingar nära nog motsvarande tre nettoårslöner i storlek. Jag sparar i snitt 40-45% av nettolön. Fasta kostnader ligger runt 35%, jag har inte kontrollräknat.

Det får stå för dig hur du tolkar frågan.

Jag har skrivit i tidigare svar vad som behövs för information. Om du vill kunna leva på enbart avkastning eller om du kan tänka dig att använda upp kapitalet samt isf förväntad livslängd. Samt förväntad nivå på utgifter när du gör FIRE. Annars går det inte att komma längre i frågeställningen än rent generella svar.

Med siffrorna du har lämnat och om utgifterna ligger kvar på nuvarande nivå så behöver du nog uppskattningsvis spara i ytterligare 1/3 av din kvarvarande förväntade livslängd för att kunna göra FIRE och ha lite marginal.
Senast redigerad av kramiz1 2024-02-28 kl. 00:44.
Citera
2024-02-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Pank är man när pengarna är slut, vilket de inte är.

Din pengar är det, du kan inte räkna bankens. Du kan inte räkna med boendet som banken äger och som du inte har likvida medel att köpa loss bostaden, skulle säga att du ligger på minus.

Börja med att äga din bostad, sen spara till fire, kommer dock ta ett tag för dig
Citera
2024-02-28, 14:24
Medlem
Tycker att FIRE är om man kan sluta jobba innan 50. Du får ägna dig åt att spara ordentligt nu så kanske du kan sluta jobba några år innan riktåldern, men det är inte FIRE.
Senast redigerad av Bushbuck 2024-02-28 kl. 14:27.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in