2024-02-24, 18:38
Medlem
Använder sällan dessa tjänster, men någon gång om man är trött eller sjuk kan det vara skönt. Problemet är när det väl blir fel så har man inga rättigheter. Idag så anlände Foodora till restaurangen 45 minuter efter att maten var klar (jag ringde och frågade restaurangen) och tog sedan ytterligare 20 minuter på att ta sig till mig (bor ca 10 minuters cykelväg från restaurangen). Maten var givetvis kall och blev bara seg efter att jag blev tvungen att värma den i micron.

Enligt mig så vore det rimligt att antingen:
1. Efter att jag pratat med restaurangen, mer än en halvtimme efter att de var klara, kunnat avbeställa själv i appen (eller be restaurangen ta bort beställningen).
2. Få pengarna tillbaka.

Foodora erbjöd mig en voucher på 40 kr efter att ha klippt och klistrat spaltmeter med text om hur ledsna de låtsas vara. Det är ju inte ens en femtedel av vad min mat kostade. Har varit med om samma med ubereats med skillnaden att de inte ens erbjöd mig 40 kr.

Finns det något matleveransföretag som skiljer sig på något vis från dessa två exempel eller får man kallt räkna (no pun intended) med att man tidvis får betala för jättesen och helt kall mat.
Citera
2024-02-24, 18:50
Medlem
Wolt
Citera
2024-02-24, 18:50
Avslutad
Tja, om maten är kall så kan du ju faktiskt hävda fel enligt konsumentköplagen. Det låter som ett ärende du kan dra till ARN.

Btw, det här är ytterligare ett exempel på hur kasst saker har blivit med det kontantlösa samhället. Förr i tiden hade det här löst sig genom att man vid dörren säger att man inte är beredd att betala.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-02-24 kl. 19:00.
Citera
2024-02-24, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det låter som ett ärende du kan dra till ARN.
Ja, om beloppet det gäller är minst 500 kronor.
Citera
2024-02-24, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Ja, om beloppet det gäller är minst 500 kronor.
Sant, det glömde jag.
Citera
2024-02-24, 19:17
Medlem
Detta var intressant, jag kikade direkt om man kanske har ångerrätt
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/angerratt/

Men gäller inte vissa typer av livsmedel, eller utkörning av livsmedel.

Självklart ska du informera restaurangen om Foodoras arbetssätt, så dom kan stryka dom från sin lista.
Fråga vad dom anser om mat som är kall efter leverans, om dom har någon lösning.
Påpeka att det ger dåligt rykte att maten är kall, en del kunder kan få för sig att den är kall när den lämnar restaurangen, och att Foodora är oskyldiga.
Citera
2024-02-24, 19:24
Medlem
spacejoints avatar
Wolt har överlägset bäst kundsupport
Citera
2024-02-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tja, om maten är kall så kan du ju faktiskt hävda fel enligt konsumentköplagen. Det låter som ett ärende du kan dra till ARN.

Btw, det här är ytterligare ett exempel på hur kasst saker har blivit med det kontantlösa samhället. Förr i tiden hade det här löst sig genom att man vid dörren säger att man inte är beredd att betala.
Försökte fråga budet om han kunde göra något eller rekommendera vad jag skulle göra, men dessvärre kunde han bara knackig engelska. Inget ont mot honom dock som cyklar omkring i ur och skur för en skitlön.
Citera
2024-02-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av their

Självklart ska du informera restaurangen om Foodoras arbetssätt, så dom kan stryka dom från sin lista.
Fråga vad dom anser om mat som är kall efter leverans, om dom har någon lösning.
Påpeka att det ger dåligt rykte att maten är kall, en del kunder kan få för sig att den är kall när den lämnar restaurangen, och att Foodora är oskyldiga.
Restaurangen är ju medvetna om ärendet iom att jag ringde dem personligen. Troligtvis tjänar de dock på samarbete med Foodora.
Citera
2024-02-24, 19:49
Medlem
3Godisars avatar
Tror inte man kan göra så mycket.
Har samma erfarenhet av Foodoora och har slutat att vara kund pga det.
Citera
2024-02-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Cyklar? Du menar nog moped. Ska du inte bara erkänna på en gång att du ljuger?
Foodora precis som många liknande tjänster tillåter olika fordon. Sedan är nog moped överlägset vanligast. Har du inget att tillföra tråden kan du vara tyst!
Citera
2024-02-24, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av their

Det är ganska självklart att ångerrätten inte gäller livsmedel.

Citat:
Det kan vara en bra sak att göra. Tyvärr lär det till att väldigt många gör det för att få till någon förändring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in