Citat:
Har varit avstängd långa perioder de senaste åren, inkl. ett halvårs avstängning för vad en moderator tyckte var OT.
Om man inte får diskutera kinesiska komponenter i en tråd om Lenovo eller varför muslimska gymnasieskolor inte bör vara tillåtna i en tråd om muslimska gymnasieskolor så är det väl bara att radera de posterna istället för att utdela varningar som häranleder avstängning? Det följer inte att alla förstår det autistiska oskrivna regelverket som följer topic.
Om man inte får diskutera kinesiska komponenter i en tråd om Lenovo eller varför muslimska gymnasieskolor inte bör vara tillåtna i en tråd om muslimska gymnasieskolor så är det väl bara att radera de posterna istället för att utdela varningar som häranleder avstängning? Det följer inte att alla förstår det autistiska oskrivna regelverket som följer topic.
Citat:
Jag kollade dina varningar och håller helt med. Det är för mig jävligt deprimerande att man kan bli avstängd från forumet överhuvudtaget för inlägg av den typen. Visst man kan möjligen argumentera för att inläggen var delvis OT i trådarna, men det är fan på gränsen det också. Och att de skulle vara varningsvärda håller jag inte med om. Och att de dessutom skulle kunna ligga till grund för en 6-månaders avstängning är rätt skandalöst tycker jag.
Du är det andra exemplet jag noterat här i meta på några få dagar som åkt ut för 6 månader för varningar för ett gäng hyfsat rimliga diskussionsinlägg.
Jag har sedan första exempel lyft detta med admins, och nu även tagit upp ditt exempel. jag anser att vi helt måste omvärdera hur vi behandlar ohörsamhet.
I dom flesta fall är det inte så komplicerat, när det är idiotiskt trams och diskussionsförstörande inlägg eller inlägg som medvetet försöker dra tråden OT. Men inlägg som dina och den andre FB:aren (som jag nu glömt namnet på) ska INTE leda till avstängning.
Tycker jag.
Och jag har som sagt lyft det och hoppas det blir en rejäl genomgång av hur systemet funkar gällande detta.
Du är det andra exemplet jag noterat här i meta på några få dagar som åkt ut för 6 månader för varningar för ett gäng hyfsat rimliga diskussionsinlägg.
Jag har sedan första exempel lyft detta med admins, och nu även tagit upp ditt exempel. jag anser att vi helt måste omvärdera hur vi behandlar ohörsamhet.
I dom flesta fall är det inte så komplicerat, när det är idiotiskt trams och diskussionsförstörande inlägg eller inlägg som medvetet försöker dra tråden OT. Men inlägg som dina och den andre FB:aren (som jag nu glömt namnet på) ska INTE leda till avstängning.
Tycker jag.
Och jag har som sagt lyft det och hoppas det blir en rejäl genomgång av hur systemet funkar gällande detta.
Fint att se att en moderator reagerar på detta väldigt vanliga fenomen - alltså godtyckliga varningar. Jag har ingen aning om hur vanligt det är med långa avstängningar men bara det faktum att varningar delas ut så godtyckligt och med sån extrem stor skillnad mellan olika moderater/forum måste rimligtvis medföra att alltför många användare blivit avstängda.
Jag kan bara instämma i vad ts skriver. Något har gått fel i vissa rekryteringar och/eller arbetsbeskrivningen som en del moderater tycks jobba efter.