Citat:
Finns ingen vinning, men det är ju samma sak med alkohol som folk av någon anledning undviker att prata om när det ska pratas ner om tobak och andra droger (förm för att de själva inte kan vara utan just den lasten - lättare att sparka på andras dåliga vanor). Började när jag var 12 med både cigg, snus & alkohol. Alla coola kids gjorde det, alla päron gjorde det och så var det med den saken. Numera är det bara snusandet jag klamrar mig fast vid och lite piptobak om somrarna när man kan sitta ute som jag tycker är gott. Kan ta en öl med men svennesupandet har jag växt ifrån helt och hållet. Snus är inget vidare när man är nybörjare men jävligt gott när man väl landat och slipper få huvudvärk, kallsvettningar och akut ränneskita av nicokicken.
Går säga om det mesta dock. Tar vi kaffe som exempel kunde jag inte dricka det i början utan att ha halva koppen full av socker. Nu är det svart som gäller. Också något jag och alla andra aldrig hade börjat med om det inte vore för det berömda grupptryckets inverkan. Eller whiskey...ja det finns gott om sådana exempel.
Går säga om det mesta dock. Tar vi kaffe som exempel kunde jag inte dricka det i början utan att ha halva koppen full av socker. Nu är det svart som gäller. Också något jag och alla andra aldrig hade börjat med om det inte vore för det berömda grupptryckets inverkan. Eller whiskey...ja det finns gott om sådana exempel.
Jag har själv on and off grova problem med alkohol. Har blivit inlagd på avgiftning flera gånger, nu dricker jag måttligt... vet inte hur jag kunnat tygla mig själv, egentligen borde man lägga av helt och hållet men det är svårt för det finns ju en tydlig för/nackdel kalkyl varje gång man tar ett glas vilket varje människa vet om mer än väl. Rent socialt är det en enorm boost, får ofta höra att jag är mycket roligare att hänga med när jag tar något glas för att jag öppnar upp mig enormt. Somliga människor blir ju nästan en annan person under ruset, speedade, inte jag. Jag blir bara chill, mindre självkritisk och gemytlig... så inte konstigt att det gått så pass långt att man utvecklade abstinensbesvär, jag älskar och hatar den drogen verkligen.
Den tydliga uppsidan kan jag inte se med rökning, men jag kan köpa att deras rus fungerar ungefär som mig med alkohol, även om jag själv aldrig upplevt det (försökt röka ett par gånger men kände aldrig rus)
Den här och min förra tråd var lite provocerande i sin natur, jag gillar att röra om grytan lite. Men tycker det är kul att svinga mot vissa saker i samhället, finns ju en maratontråd på det här forumet "Hur mycket pengar bör en 31 åring ha på banken" där alla multimiljonärer på flashback klankar ner på oss som slösat allt och kallar oss idioter, stolpskott och efterblivna etc. Om man ska bli dömd för det så tänker jag döma giftmånglare som kedjeröker som skorstenar hela natten lång utan att bry sig om sin egen eller andras hälsa.