• 2
  • 3
2024-02-23, 21:59
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Det är helt absurt. Särskilt fallet med rolexklockan som länkades. Om vi bortser från att man inte får sälja kopior, så bör de uttryckligen informera om varan är en kopia eller fejk. Inte låta köparen bjuda 150kkr på en fejkad rolexklocka och sedan inte ta ansvar.

Hade det stått kopia av rolexklocka så hade ansvaret givetvis fallit på köparen.

Jo men du får väl också se till att göra läxan och lusläsa igenom hela annonsen.
Saknas värderingsintyg så skippa. Om inte så läs värderingsintyget först.
Köpte själv en klocka därigenom med äkthetsintyg och är hel nöjd med den.
Citera
2024-02-24, 09:54
Medlem
Det här är ju absurt. Om jag öppnar butik för second-hand produkter och lägger ut diverse varor jag säljer utan ansvar för äktheten skulle jag antagligen begå en rad brott.

Skamligt av kronofogden som myndighet att inte ta ansvar och dessutom eventuellt begå brott.
Citera
2024-02-24, 14:17
Hade jag som privatperson gjort samma hade det väl klassats som bedrägeri? Sålt en Rolex som var fake eller en Moncler-jacka lika fake den också som äkta vara?
Citera
2024-02-26, 16:18
Medlem
Morticians avatar
Fick svar från kronkalle.

”Hej,
Nej vi får inte sälja kopior. Det har hänt att vi sålt kopior av misstag och då har det brustit i vår kontroll av egendomens äkthet. Då har köparen rätt att begära skadestånd eftersom vi utlovat något i annonsen som inte stämmer.”
Citera
2024-02-26, 22:47
Medlem
Dan88s avatar
Ett stort problem är att personer som har stora skulder kan betala tillbaka det genom att KFM beslagtar personens värdelösa piratkopia, sedan sälja dyrt och annullera skulden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in