Citat:
Ursprungligen postat av Meikochan
Nej, man får inte avliva djur hur som helst, gäller också för katter, t.ex knacka den med en hammare är inte precis lagligt, och klassas som djurplågeri. för drygt 15 år sedan så avlivade vi en katt med studsare, rätt så smärtlöst för katten kan jag lova...
Jag tror att man faktiskt FÅR det. Så vitt jag vet så finns det inga regler för hur man får eller inte får avliva sin katt. Förutom förstås att man inte får plåga den.
Hugg huvet av den, krossa huvudet med en hammare, skjut den med hagelbrakaren vad som. Tror inte att något av det är olagligt för att vara ärlig.
Dock ska sägas att förutom hagelbössa så har jag svårt att rekommendera nåt annat än veterinär.
Det är dessutom svårt för nån i en stad/storstad att tänka sig att avliva sitt eget djur i regel men på en gård ute på landet är det och har alltid varit en del av livet för många.
Så länge det görs bra så kan jag inte se hur någon ska lägga sig i det riktigt, speciellt inte med enda orsak att de själva tycker att det är otänkbart.
Dör djuret inom några få sekunder eller helst inom en så är det ok.
Nu ska sägas att jag enbart snackar om metoder här inte orsaker. Man ska naturligtvis inte avliva djur utan en jävligt bra orsak.