Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-20, 22:07
  #13
Medlem
PianoHitlers avatar
Tja! Jag var i Kambodja, närmare sagt Phnom Penh i somras. Landet har väldigt tydliga klasser, man är antingen stenrik eller fattig som fan, i min uppfattning inget mellanting. När jag var där så hade jag inget intresse av att köpa barn eller sätta på dom, jag hyrde moped och drog ner mot kusten för att dyka, finns faktiskt fina vatten där tro de eller ej. Åk dit om ni har möjlighet!! Riktigt fint, går tåg från Bangkok har jag för mig, jag flög dock propellerplan från Ho chi Minh dit.

Jag hade nöjet att besöka Kambodja förra sommaren, närmare bestämt Phnom Penh. Skulle säga att de socioekonomiska klasskillnaderna är jävligt tydliga, med en klar uppdelning mellan de välbärgade och de fattiga. Dynamiken mellan de två är spännande att observera, en tiggare som sitter utanför Land Rovers bilhandel är ett bra exempel.

Jag hade inga avsikter att delta i olämpligheter såsom barnhandel eller våldtäkter Istället valde jag att utforska landets naturliga skönhet och kulturella arv!!! Jag hyrde en moped och rörde mig söderut för att dyka, ja det finns faktiskt fantastiska vatten där med, dock en väldigt begränsad kustremsa.

Jag har för mig att det finns direktförbindelse med tåg från Bangkok till Phnom Penh. Jag tog dock propellerflygplan från Ho Chi Minh, 800kr eller nåt.

Edit: Jag hade dock sex med en, han var typ 17 tror jag men jag betalade inte. Så borde inte räknas som sexköp, och det är väl 15 årsgräns som gäller där med???
Citera
2024-03-20, 22:12
  #14
Medlem
Magmysmicke ser ju onekligen ut som något man skulle kunna hitta utanför en bordell i kambodja. En sexturist helt enkelt.
Citera
2024-03-22, 16:20
  #15
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PianoHitler

Edit: Jag hade dock sex med en, han var typ 17 tror jag men jag betalade inte. Så borde inte räknas som sexköp, och det är väl 15 årsgräns som gäller där med???

Det där hade du kunnat torska på. Kolla alltid leg innan om tjejen/killen ser ung ut, det kan vara en setup om inget annat. Men visst jag låg med en 17 åring i Nepal när jag var 19 år, hade noll tanke på vad lagen i landet sa eller eventuella konsekvenser. Kunde ha gått galet!
Citera
2024-03-23, 16:58
  #16
Medlem
Dendrites avatar
Tycker Kambodja är kul för Siam Reap. Brukade väl vara bra för droger men finns bättre ställen sen Sihanoukville gick och blev kinesisk super budget Macao.

Om man vill bo där längre och bra då kostar det mer än Thailand, Malaysia, Filippinerna eller Vietnam fast med lägre standard. Du ska bo i phnom penh då kampot eller siam reap är för litet och blir tråkigt snabbt. Hororna är mer mörkhyade än vietnam och thailand men kanske lite snyggare än Filippinskor. Sen kostar det mer att knulla än andra ställen i Asien för sämre kvalité och mindre engelska. Gubbarna som bor där är mest döende alkisar eller hel/halvpedofiler med dålig smak. Bordellkvarteren är sådär jämfört med Thailands, och mycket negrer från nigeria som pysslar med någon form av kriminalitet och massa drägg dom försöker ta dina grejer om du ser för full ut.

Å andra sidan enkelt med visum och träffade en hel del trevliga expats där som jobbar som lärare eller NGO.
Citera
2024-04-28, 18:57
  #17
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Magmysmicke ser ju onekligen ut som något man skulle kunna hitta utanför en bordell i kambodja. En sexturist helt enkelt.

Han vill väl ändå ha vuxna vita ?
Citera
2024-04-28, 22:14
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Han vill väl ändå ha vuxna vita ?
Olof Palme verkar inte tro på det:
https://www.youtube.com/watch?v=BXk7Biasy5Y&t=35s
Citera
2024-04-29, 16:45
  #19
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Olof Palme verkar inte tro på det:
https://www.youtube.com/watch?v=BXk7Biasy5Y&t=35s

Tänker nog inte kolla länken för har nog sett den, bara
Vad nu magmysmicke har med Palme att göra
Citera
2024-05-01, 18:34
  #20
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendrite
.

Stämmer bra att det kostar mer för lägre standard men var man får tillbaks är mer frihet.

Thailand tex pratar väl om att börja beskatta pensionärers pensioner tom?

I Kambodja har man inte ens privat inkomstdeklaration utan det är endast företag som har skattenummer samt betalar skatt. På det kan du stanna år efter år utan att någonsin behöva lämna eller sätta in 800k thb i en bank. Du betalar 300$ för ytterligare ett års visum, thats it. Eller om du inte är över 55 så betalar du lite extra varje år för att få ditt visum utan dokumentation.

Vill du starta ett litet företag, kanske som hobby, säg återförsäljning så är både kostnader och skatter minimala. Du reggar företaget online, betalar 100$ för ditt tax patent och du är igång. 0% skatt på första 55.000 sek du plockar ut i lön per år, vilket bara det täcker alla ens levnadskostnader, sen 5%/10% skatt osv TOTALT på din inkomst. Tjänar du motsvarande 20k sek en månad är skatten på 2k sek, thats it. Sen även skatt på vinst såklart men för ett litet företag är det 1% på omsättningen och några procent bara extra på vinsten.

Sen utvecklas landet fort så allt detta i kombination tror jag kommer göra landet mer attraktivt även om det såklart fortfarande handlar om den klientel du nämnde och inte party-people.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2024-05-01 kl. 18:47.
Citera
2024-05-03, 19:44
  #21
Medlem
Dendrites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Stämmer bra att det kostar mer för lägre standard men var man får tillbaks är mer frihet.

Thailand tex pratar väl om att börja beskatta pensionärers pensioner tom?

I Kambodja har man inte ens privat inkomstdeklaration utan det är endast företag som har skattenummer samt betalar skatt. På det kan du stanna år efter år utan att någonsin behöva lämna eller sätta in 800k thb i en bank. Du betalar 300$ för ytterligare ett års visum, thats it. Eller om du inte är över 55 så betalar du lite extra varje år för att få ditt visum utan dokumentation.

Vill du starta ett litet företag, kanske som hobby, säg återförsäljning så är både kostnader och skatter minimala. Du reggar företaget online, betalar 100$ för ditt tax patent och du är igång. 0% skatt på första 55.000 sek du plockar ut i lön per år, vilket bara det täcker alla ens levnadskostnader, sen 5%/10% skatt osv TOTALT på din inkomst. Tjänar du motsvarande 20k sek en månad är skatten på 2k sek, thats it. Sen även skatt på vinst såklart men för ett litet företag är det 1% på omsättningen och några procent bara extra på vinsten.

Sen utvecklas landet fort så allt detta i kombination tror jag kommer göra landet mer attraktivt även om det såklart fortfarande handlar om den klientel du nämnde och inte party-people.

Håller med om att Kambodja är välkomnande, men tror det beror på att dom inte är så populära.

Utvecklingen går delvis i rätt riktning men tycker deras cuckande med Kina, korruption, att dom ligger i Asien toppen på drogtillverkning, bedrägerier, trafficing, dålig och dyr sjukvård, och pengatvätt gör dom osäkra att investera i.

Visst om du vill fiffla, göra något skumt, eller bara ha en bar, restaurang, eller mindre företag kan det säkert gå bra.

Jag tycker ändå om Kambodja och deras vision att bli Singapore 2.0 men skulle vänta ett decenium och se hur Hun Sen Jr. klarar att styra upp landet.
__________________
Senast redigerad av Dendrite 2024-05-03 kl. 19:57.
Citera
2024-05-06, 16:54
  #22
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendrite
Håller med om att Kambodja är välkomnande, men tror det beror på att dom inte är så populära.

Utvecklingen går delvis i rätt riktning men tycker deras cuckande med Kina, korruption, att dom ligger i Asien toppen på drogtillverkning, bedrägerier, trafficing, dålig och dyr sjukvård, och pengatvätt gör dom osäkra att investera i.

Visst om du vill fiffla, göra något skumt, eller bara ha en bar, restaurang, eller mindre företag kan det säkert gå bra.

Jag tycker ändå om Kambodja och deras vision att bli Singapore 2.0 men skulle vänta ett decenium och se hur Hun Sen Jr. klarar att styra upp landet.

Tror det till stor del har att göra med det andra du tog upp nämnligen korruption.

Det är inte lite pengar man drar in genom utfärdandet av visum och extra pengar när viss dokumentation saknas. Dom "skäper kraven" emellanåt men det är ju bara hittepå eftersom man precis som innan kan få sitt visum bara att man måste betala lite extra. Dom använder detta för att öka sina intäkter helt enkelt efter som man i praktiken inte bryr sig.

Investera i något som är fast i landet skulle jag inte göra men däremot köper jag tex själv saker jag sedan säljer vidare mot väst, saker jag kan ta med mig om jag skulle resa vidare. Bara att regga företag och spelar ju ingen roll ifall man bara omsätter några tusen om månaden. Då kan man stanna helt lagligt iaf utan att betala kaffepengar varje år för visumet.

Det med droger osv tycker jag inte har blivit värre men visst har det sina nackdelar att bo här med.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3589995

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback