2024-02-21, 19:40
Medlem
Lillreds avatar
Först en padelhall i Östersund i natt och vid lunchtid ett nytt tak på en stor byggnad som rasar in.
Har man inte bättre koll på snömängder på tak så pass långt norrut och på en brandstation dessutom?

Taket till vagnhallen på brandstationen i Umeå gav vika vid lunchtid på onsdagen.
– Det började knaka och så såg vi en spricka på innertaket – då utrymde vi, säger Anders Jonsson, yttre chef för Umeåregionens brandförsvar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-borjade-knaka
Citera
2024-02-21, 19:46
Medlem
Hörde på radon igår att kommunen hade inga fler pengar till att skotta snö.
Det var i samband med alla snöhögar ute på gatorna.
Citera
2024-02-21, 20:13
Medlem
Fy fan vad obegåvat att itne skotta taket.

Jag har inte varit husägare så jättemånga år, men satan, nog har även jag lärt mig att garaget måste skottas om det kommit för mycket och framför allt tung snö.

Idioter för fan!
Citera
2024-02-21, 20:28
Medlem
Christopher.s avatar
Själv tycker jag det är skrattretande att sådana här olyckor sker hos de som ska undsätta andra vid liknande problem.
Citera
2024-02-21, 20:30
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv tycker jag det är skrattretande att sådana här olyckor sker hos de som ska undsätta andra vid liknande problem.

Var även min tanke. Räddningstjänsten som alltid ska vara "på tårna" med att försöka förutse olika skade och olycksrisker
Citera
2024-02-21, 21:15
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Var även min tanke. Räddningstjänsten som alltid ska vara "på tårna" med att försöka förutse olika skade och olycksrisker
Nu har jag själv inte jobbat på brandstation och kommer aldrig göra (inte för att jag ser ner på det men av hälsoskäl) men många av medarbetarnas inställning är väl att pusta ut och prata snicksnack med varandra medan de väntar på nästa uppdrag. Inte att se efter huset. Men, ja det är klantigt och egentligen borde det ju åligga fastighetsskötaren vem det nu är att se efter det.
Citera
2024-02-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred

Det går bra nu...

(FB) Holmsunds brandstation utanför Umeå brinner ner (2023-12-21)
Citera
2024-02-22, 00:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Nu har jag själv inte jobbat på brandstation och kommer aldrig göra (inte för att jag ser ner på det men av hälsoskäl) men många av medarbetarnas inställning är väl att pusta ut och prata snicksnack med varandra medan de väntar på nästa uppdrag. Inte att se efter huset. Men, ja det är klantigt och egentligen borde det ju åligga fastighetsskötaren vem det nu är att se efter det.
Nu har jag ingen aning om hur det ser ut med avtal, ägande och sådant i det aktuella fallet! Men vet av erfarenhet att många, kanske de flesta byggnader till dylika inrättningar hyrs och det är hyresvärdens ansvar med snöröjning, takskottning osv. Brandmännen springer då inte upp på taket och skottar direkt. de spelar innebandy, gymmar, äter eller sover som de vanligtvis gör när de jobbar och inte släcker bränder eller räddar gamla tanters katter ur träd..
Citera
2024-02-22, 00:46
Medlem
Vi pratar om ett nybygge oavsett term-just saying,
Citera
2024-02-22, 01:05
Medlem
Enligt ett inslag på SVT verkar de ha kvinnlig chef och det är säkert skälet att de inte förutsåg snömängden. Man tycker ju att de borde klarat av det själv att skotta taket. De har både säkerhetslinor, stegar och bilar med hävert. Bara en skyffel eller två men det har de säkert det med. Nu får de ha bilarna ute tills vidare.
Citera
2024-02-22, 08:07
Medlem
Blir så när kompetens ersätts med kvotering och tycka rätt.
Man tappar kompetens och allt fungerar allt sämre.
Titta på vägbygge, tågtrafik, beredskap och handlande vid kriser, etc, etc, etc.
Citera
2024-02-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Ja, de flesta vet ju att man ska skotta taket på tex garaget om det kommit mycket snö, men dtydligen vet inte brandmännen detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in