2024-02-21, 17:54
Medlem
Kort historia, satte in lite kontanter som barnen fick av två äldre släktingar. LF Bank vill nu veta ursprunget av dessa pengar. Den ena äldre släktingen är min morsa, hon gillar att ge kontanter vid högtider men har en bankdosa så där loggade vi in på internetbanken och exporterade transaktionshistorik där man kunde se hennes bankomatuttag 2 år tillbaka. Busenkelt.

Den äldre är min farbror. Han bor i ett hus ute på landet och eldar med ved. Han tar ut sin pension i kontanter varje månad. Det mesta körs över autogiro. Nån enstaka räkning betalar han med kassatjänst och bankkort. Han gav mina tre barn 5000 kr i kontanter var till jul. Herrn är handikappad och sitter i rullstol och det är ett helt företag att via färdtjänst och assistent få ut honom till staden och bankkontoret 4 mil bort. Nu verkar det vara så vi måste göra för att be banken att skriva ut transaktionshistoriken.

Men, då slog det mig, FK, Soc och andra verkar ju kunna se folks kontohistorik när de kollar upp om de har tillgång till bidrag eller liknande. Har de någon sorts myndighetsgräddfil in till bankerna? Annars hade det ju varit enklast om min bank LF kontaktade gubbens bank Swedbank och efterfrågade transaktionerna, så ser de att han tar ut 120000 kr om året. Istället läggs allt detta på mig med allt krångel det innebär med äldre människor. Är det så att bankerna anser att denna data är "affärshemligheter" och inte vill dela med sig av den till andra banker? Men banken får ju ändå tillgång till informationen, fast via en EXTREMT mycket krångligare väg än en digital förfrågan. Bara undrar...

/
Citera
2024-02-21, 19:07
Medlem
Skriv ett gåvobrev han får skriva under. Inget fel med att skriva dessa i efterhand. "Härmed ger jag ungjävelarna 500 spänn i gåva, gåvan består av kontanter som de fick datum ditten och datten. Det är min önskan att de sätter in dem på banken och tjänar in ränta tills de blir stora och köper en bostadsrätt. Ort/datum/signatur."

Lf är ett gäng dryga jävlar med kundkännedom och har lite underdimensionerat med personal på baksidan. Tror de spårar ur lite extra i och med att de inte har tid att sätta sig in i ärenden.
Citera
2024-02-21, 19:10
Medlem
Sn0o0oZs avatar
fk och soc kan ej se transaktionshistorik, det är kund som ger historik på begäran.
Citera
2024-02-21, 20:09
Medlem
_killahs avatar
Sätt in i insättningsautomat. Gräns på 15000:-/vecka. Inga frågor.
Citera
2024-02-21, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Sätt in i insättningsautomat. Gräns på 15000:-/vecka. Inga frågor.

Hen har ju satt in dem i insättningsautomat, därefter fått frågor på ursprunget
Citera
2024-02-21, 22:27
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Hen har ju satt in dem i insättningsautomat, därefter fått frågor på ursprunget
Vart står det att TS gjort det?
Citera
2024-02-21, 22:28
Medlem
Citat:

Finns ju inga banker som har kontanthantering
Citera
2024-02-22, 06:50
Medlem
Citat:

Hur skulle de annars gjort? Det är ju enda sättet man kan sätta in kontanter hos LF med?
Citera
2024-02-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur skulle de annars gjort? Det är ju enda sättet man kan sätta in kontanter hos LF med?

Som jag skrev i första meningen i mitt inlägg hade jag satt in kontanter, och dessa sattes in medelst insättningsautomat. LF har lagt ner sin kontanthantering som de innan hade via Forex, i alla fall i våran stad.

Okej jag trodde att FK, Kronkalle eller Soc kunde begära via banken kontoutdrag eller liknande för att kontrollera att den sökande inte sitter på flera miljoner. Detta måste de alltså begära ut via den sökanden? Vad är det då som hindrar att den sökanden förfalskar intyget? Jag kan ju göra vad jag vill med Photoshop t.ex.?

Likadant när man skiljer sig, det verkar i princip omöjligt att gömma pengar i en utländsk bank, eller ge bort till någon för att undvika att de hamnar i orätta händer. Hur är detta möjligt utan att man gör en förfrågan till dessa banker?

Kan tillägga att jag inte har haft något med dessa myndigheter att göra och har endast fått mig en uppfattning hur de jobbar via FB och nyhetskanaler.

/TO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in