2024-02-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Varför ska han få hjälp?
Tycker du att det är synd om en mördare?
Kunde inte bry mig mindre om hur sjuk han är i huvudet, har man begått ett sånt här brott med sina egna händer så är man själv inget värd. Konsekvenserna för han och alla andra mördare borde självklart vara jämlikt med skadan dom själv har åtstadkommit, och vilket straff är det rättvisaste att ge en människa som valt att ta en annan människas liv? Jag vet vad jag anser är rätt iallafall.
Du uttrycker en del önsketänkande. Det kommer inte komma en bödel som separerar huvudet från kroppen på MGM. Du verkar heller inte förstå vad psykisk sjukdom betyder. Sen tycker jag inte särskilt synd om honom men FAKTUM är att han kommer att kosta samhället eftersom han kommer att få mat, boende och alldeles säkert vård i nån form. Oavsett vad du eller jag tycker och tänker. Och blir det vård är det väl lika bra den fungerar någorlunda.
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2024-02-22 kl. 18:15.
Citera
2024-02-22, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Du uttrycker en del önsketänkande. Det kommer inte komma en bödel som separerar huvudet från kroppen på MGM. Du verkar heller inte förstå vad psykisk sjukdom betyder. Sen tycker jag inte särskilt synd om honom men FAKTUM är att han kommer att kosta samhället eftersom han kommer att få mat, boende och alldeles säkert vård i nån form. Oavsett vad du eller jag tycker och tänker. Och blir det vård är det väl lika bra den fungerar någorlunda.
Jag är väl medveten om vad för straffsatser vi har i sverige, jag har likväl rätt till en egen åsikt.
Vård betyder att han möjligen kan bli frisk och flytta in i ditt grannhus, vill du bo granne med en mördare? Det vill inte jag.
Finns inget som heter att man sonat sitt brott. Vissa saker går inte att förlåta eller acceptera.

Förövrigt behöver mördare inte kosta samhället en enda krona efter domen är fastslagen, men vet självklart att det tyvärr inte funkar så i mellanmjölkssverige.
Citera
2024-02-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hade han dödat tre personer vid tre olika tillfällen så hade han räknats som en seriemördare, men jag hittade ingen referens där, så jag letade vidare och hittade detta:

Men något tredje mord finns inte registrerat. Det verkar inte stämma.

Edit: Och därmed så kan det inte vara samma person som du träffat heller då hen knappast fått permission utan övervakning.

Helt riktigt va de bara pappan och senare mamman som yxjohan mördade hemma i överklinten, pappan slog han ihjäl med en yxa och drog iväg på en släde till en låda och senare på permis slog/högg han ihjäl mamman efter hon ringt taxi som skulle köra honom tillbaka till Umedalen.
Citera
2024-02-22, 22:43
Medlem
Solstol28s avatar
Teori:
Mamman har naturligt dött under natten. Sonen får psykbryt på morgonen när han konstaterar att hon inte är vid liv och hans vanliga inrutade liv inte följer sina vanor och nåt sånt fixar inte hans psyke och går bananas i och kring huset. Grannar som uppmärksammar och larmar. Han hamnar på psykakuten.
Slut teori.
Citera
2024-02-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Teori:
Mamman har naturligt dött under natten. Sonen får psykbryt på morgonen när han konstaterar att hon inte är vid liv och hans vanliga inrutade liv inte följer sina vanor och nåt sånt fixar inte hans psyke och går bananas i och kring huset. Grannar som uppmärksammar och larmar. Han hamnar på psykakuten.
Slut teori.
Tycker inte alls det låter orimligt. Däremot låter det orimligt att en snubbe som älskat sin mamma i 50 år plötsligt brutalmördar henne, som det första våldsdådet han någonsin utfört. Men vi får väl se, det kommer nog fram om några dagar.
Citera
2024-02-23, 17:22
Medlem
nu har han häktats, någon som kan beställa ut eller som vet målnummer?
Citera
2024-02-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
nu har han häktats, någon som kan beställa ut eller som vet målnummer?

Föreslår att du själv mejlar Skellefteå Tingsrätt.

Be att få protokoll från häktningsförhandling gällande mord från fredag 23 februari.

skelleftea.tingsratt@dom.se
Citera
2024-02-23, 18:28
Medlem
Nog ser det ut som att åklagaren har en hel del på honom. Det verkar inte som att mamman har dött i sömnen precis.

"Vid 16-tiden kom tingsrättens besked: den 50-årige mannen häktas på sannolika skäl misstänkt för mord på sin mamma. Sannolika skäl är det starkare misstankegraden. Tidigast om fyra veckor väcks åtal."

https://norran.se/nyheter/skelleftea...mamma/r3o603kr
Citera
2024-02-23, 18:44
Medlem
Tveeggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Minns ett liknande fall i Västerbotten där den hemmaboende sonen först högg ihjäl sin pappa. Efter några år på rättspsyk fick han permission och slog ihjäl mamman som han slängde ner i en källarbrunn. Den här grabben var såklart helt väck, hans stora s.k hobby var att köra spark mitt i sommaren till godiskiosken. Nästa gång han fick permis slog han ihjäl en fastighetsägare som han hyrde lägenhet av. En kväll på mitt jobb ringde galningen på företagets entré och han påstod att han brukade få läsa tidningar i tidningshyllan. Släppte in eländet eftersom jag inte visste vem han var men verkade vänlig. När han läst färdigt gick han ner till avdelningen under mej och kollegorna fick hjärtsnörp. Telefonen ringde och jag fick veta att jag släppt in en massmördare. Ja fy fan, sen satte vi upp foton på mördaren så att ingen fler skulle släppa in slöddret.

Men vars i Västerbotten var det?!
Citera
2024-02-23, 22:21
Medlem
En alternativ teori kan vara att mamman var svårt sjuk, i demens t.ex. Sonen kan ha tryckt en kudde över mamman när hon sov, för att hon (och han) skulle slippa lidandet. Sedan försökt ta livet av sig själv, därav har han vårdats och inte kunnat höras.
Citera
2024-02-24, 16:39
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveeggad
Men vars i Västerbotten var det?!

Överklinten.
Citera
2024-02-24, 16:49
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Minns ett liknande fall i Västerbotten där den hemmaboende sonen först högg ihjäl sin pappa. Efter några år på rättspsyk fick han permission och slog ihjäl mamman som han slängde ner i en källarbrunn. Den här grabben var såklart helt väck, hans stora s.k hobby var att köra spark mitt i sommaren till godiskiosken. Nästa gång han fick permis slog han ihjäl en fastighetsägare som han hyrde lägenhet av. En kväll på mitt jobb ringde galningen på företagets entré och han påstod att han brukade få läsa tidningar i tidningshyllan. Släppte in eländet eftersom jag inte visste vem han var men verkade vänlig. När han läst färdigt gick han ner till avdelningen under mej och kollegorna fick hjärtsnörp. Telefonen ringde och jag fick veta att jag släppt in en massmördare. Ja fy fan, sen satte vi upp foton på mördaren så att ingen fler skulle släppa in slöddret.
"Yx-Johan" menar du. Finns tråd om dom morden.
(FB) Mördade först pappa sedan mamma, Robertsfors 1982 och 1984
Ville bli utskriven. https://www.mellanbygden.nu/2018-11-...pa-foraldrarna
Yx-Johan avled Dubbelmördaren från Överklinten har avlidit
Publicerad 28 augusti 2020
https://www.vk.se/2020-08-28/dubbelm...en-har-avlidit

Yx-Johan har ett mycket svårt autistiskt tillstånd och lider fortsatt av allvarlig psykisk störning 2018.
Kanske något liknande här då han har bott hemma i alla år.
Senast redigerad av Timeout 2024-02-24 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in