2024-02-21, 15:50
Medlem
Den-lille-Havfrues avatar
Om man äger en bostadsrätt som inte är belånad, syns den då på en kreditupplysning? Det borde den väl inte göra? Någon som vet?
Citera
2024-02-21, 15:54
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den-lille-Havfrue
Om man äger en bostadsrätt som inte är belånad, syns den då på en kreditupplysning? Det borde den väl inte göra? Någon som vet?
Nej det borde den verkligen inte
Citera
2024-02-21, 15:54
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:

själva lägenheten lär väl inte synas någonstans, men bostadsrättsföreningen samt innehavaren av lägenheten går ju att ta en upplysning på
Citera
2024-02-21, 16:08
Medlem
Citat:

Vad menar du med "syns"?
Själva bostadsrätten står ju inte med i upplysningen oavsett om den är belånad eller ej. Är den belånad står lånet med. Är det en äganderätt så står den däremot med som fastighetsinnehav i en kreditupplysning.
Citera
2024-02-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad menar du med "syns"?
Själva bostadsrätten står ju inte med i upplysningen oavsett om den är belånad eller ej. Är den belånad står lånet med. Är det en äganderätt så står den däremot med som fastighetsinnehav i en kreditupplysning.

Är den belånad syns den på full UC, under bostadsrättslån. Är den fullbetald så syns den inte mig veterligt
Citera
2024-02-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Är den belånad syns den på full UC, under bostadsrättslån. Är den fullbetald så syns den inte mig veterligt

Har inget bolån i dagsläget men när jag drar från en gammal UC i Kivra (tagen av en bank så den ska vara full) så ser jag mina kortkrediter och hur mycket jag använt men mitt bolån (bostadsrätt) syns inte.
Citera
2024-02-21, 21:00
Medlem
Citat:
Har inget bolån i dagsläget men när jag drar från en gammal UC i Kivra (tagen av en bank så den ska vara full) så ser jag mina kortkrediter och hur mycket jag använt men mitt bolån (bostadsrätt) syns inte.

Ok, vet inte när de började med det på UC, men idag så syns villalån och bostadsrättslån precis lika som kreditkortsskulder , du får en 6 månaders översikt.
Citera
2024-02-21, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Ok, vet inte när de började med det på UC, men idag så syns villalån och bostadsrättslån precis lika som kreditkortsskulder , du får en 6 månaders översikt.

Kanske är det olika stora kreditupplysningar de tagit. Hittade den LF Bank tog när jag skulle byta bank. Där är bolånet med, det framgår att lånet avser just en bostadsrätt men inte detaljer om själva bostadsrätten.

Så frågan till TS kvarstår, vad avsåg han med "syns bostadsrätten".

(över lag är det väldigt många trådar om "Kan X se Y" på FB utan många detaljer.
Citera
2024-02-21, 21:05
Medlem
Citat:
Kanske är det olika stora kreditupplysningar de tagit. Hittade den LF Bank tog när jag skulle byta bank. Där är bolånet med, det framgår att lånet avser just en bostadsrätt men inte detaljer om själva bostadsrätten.

Så frågan till TS kvarstår, vad avsåg han med "syns bostadsrätten".

(över lag är det väldigt många trådar om "Kan X se Y" på FB utan många detaljer.

Det kan stämma att det inte syns vilken BRF eller fastighet lånet avser, minns inte riktigt
Citera
2024-02-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
själva lägenheten lär väl inte synas någonstans, men bostadsrättsföreningen samt innehavaren av lägenheten går ju att ta en upplysning på
På vissa sidor tror mrkoll står typ "personen äger en br värderad till..." men de kanske bara går på att man skriven där
Citera
2024-02-23, 17:44
Medlem
Ostmackans avatar
Det finns inget centralt register för bostadsrätter (än). Så nej, kreditupplysningsföretagen vet inte om du äger en bostadsrätt eller inte.

Samma gäller för MrKoll och dylikt, de kan enbart se att du bor på en fastighet som tillhör en bostadsrättsförening, inte om du är ägare till bostaden eller hyresgäst.
Citera
2024-02-23, 17:53
Medlem
Citat:
Om man tar som ordförande i brf, kan jag förvånas över vilken info jag får vid ansökan om medlemskap.

Är det ett par som skilt sig får jag hela bodelning, står exakt hur man delat upp lån, vem som fått stugan. Man får kontrakt osv.
Sedan vet jag inte om det är sekretess på dessa uppgifter men utgår att det råder en sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in