2024-02-19, 15:52
Medlem
Jag har 4-5 lån som ska bindas om inom en dryg månad. De har nu en ränta på 1,85% och de nya alternativen ligger mellan 4 och 5%, beroende på bindningstid.
Vet att man ska spela ut banker mot varandra men när jag kollar på jämförelser ser räntorna rätt lika ut mellan bankerna. Dessutom har jag haft samma bank i hela mitt liv och pallar bara byta om det blir en kraftig positiv förändring i privatekonomin, vilket det inte ser ut att bli.

Andra alternativ är att ringa min nuvarande bank och försöka tigga till mig lägre ränta, alternativt binda på tre månader och hoppas på räntenedgång.

Vad tycker ni? Har ni några bra tips?
Citera
2024-02-19, 16:00
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag har 4-5 lån som ska bindas om inom en dryg månad. De har nu en ränta på 1,85% och de nya alternativen ligger mellan 4 och 5%, beroende på bindningstid.
Vet att man ska spela ut banker mot varandra men när jag kollar på jämförelser ser räntorna rätt lika ut mellan bankerna. Dessutom har jag haft samma bank i hela mitt liv och pallar bara byta om det blir en kraftig positiv förändring i privatekonomin, vilket det inte ser ut att bli.

Andra alternativ är att ringa min nuvarande bank och försöka tigga till mig lägre ränta, alternativt binda på tre månader och hoppas på räntenedgång.

Det är väl knapoast läge att binda räntan nu, kör på tremånaders och tjata fram lite rabatt från banken.
Citera
2024-02-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Det är väl knapoast läge att binda räntan nu, kör på tremånaders och tjata fram lite rabatt från banken.
Tack för tips!
Citera
2024-02-19, 16:43
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tänker lite grann på föregående vad han skriver. Det känns ju ändå som att räntan har något taket just precis nu. Många experter och många andra pratar om att räntan kommer att gå ner.
Jag tror att det kan vara bra att avvakta för att det kanske kan gå ner 1,5 till 2 %.
Då kanske det kan vara lite läget fundera på att binda lånen.
Citera
2024-02-19, 17:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Rörligt är bäst. Bind absolut inte om lånen. Och glöm inte att spela ut bankerna mot varandra!
Citera
2024-02-19, 17:18
Medlem
Citat:

Hur stor del av familjens ekonomi utgör lånen och vid vilken ränta skulle ni känna att det skulle bli knapert? Det är ju sådant du måste fråga dig och det är därför räntorna ser ut som dom gör. Vad händer sen med räntorna om Ryssland anfaller? En liten bomb kanske lyckas pricka in stugan perfekt, tveksamt om försäkringen täcker sånt.
Citera
2024-02-19, 17:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Hur stor del av familjens ekonomi utgör lånen och vid vilken ränta skulle ni känna att det skulle bli knapert? Det är ju sådant du måste fråga dig och det är därför räntorna ser ut som dom gör. Vad händer sen med räntorna om Ryssland anfaller? En liten bomb kanske lyckas pricka in stugan perfekt, tveksamt om försäkringen täcker sånt.

Det finns bara en försäkring som fungerar mot högre räntor i längden. AMORTERING!!
Citera
2024-02-19, 17:32
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tänker lite grann på föregående vad han skriver. Det känns ju ändå som att räntan har något taket just precis nu. Många experter och många andra pratar om att räntan kommer att gå ner.
Jag tror att det kan vara bra att avvakta för att det kanske kan gå ner 1,5 till 2 %.
Då kanske det kan vara lite läget fundera på att binda lånen.

https://blogmedia.avanza.se/uploads/...rantebanan.jpg

Nu är detta riksbankens prognos från ett år sedan, men felmarginalerna är precis lika relevanta i dag, då de baseras på hur det gått historiskt. Om du applicerar den på dagens prognos så är det i princip lika sannolikt att det blir 3% som 6%, och lika sannolikt att det blir 2% som 7%. På en höft.
Citera
2024-02-19, 18:41
Medlem
tnems avatar
Citat:

Kolla på sbab vad du kan få för ränta de visar direkt på sidan och alla får samma. Du borde kunna få samma eller i närheten av den om du förhandlar med din bank annars så är det lätta att byta bank.
Citera
2024-02-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Hushållet är jag och jag klarar att betala högre ränta. Men det är ju inte samma sak som att lust att göra det 🙂
Citera
2024-02-19, 19:14
Medlem
Citat:
Hushållet är jag och jag klarar att betala högre ränta. Men det är ju inte samma sak som att lust att göra det 🙂

Då får du gå på magkänsla. Personligen har jag alltid kört på rörlig ränta och förstår inte riktigt paniken många tycks ha. Men du kan ju lägga upp olika bindningstider och ha en del rörligt också. Det är ju bara att chansa. Lite trist att ha bundet för flera år om vi plötsligt skulle få nollräntor igen men trist med rörligt om räntorna stiger drastiskt...
Citera
2024-02-19, 22:11
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Du ska naturligtvis ha rörligt just nu. Amortera hellre mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in