De senaste åren har jag knappt sett någon butik som marknadsför varan som blodapelsin längre. Jag vill köpa blodapelsin, men det verkar inte gå längre. Detta var dock standard länge och vad jag förstått är det en rimlig översättning då åtminstone en av sorterna heter Sanguinello, som min högst begränsade kunskap i latinska språk ändå tror har något att göra med blod. Hur kommer detta sig? Är det en del av den tid vi lever i då allt ska lindas in i sockervadd och allt som kan verka tvetydigt är aja baja. Blod är fruktansvärt hemskt och äckligt, eller? Nu döper vi om skiten! Förvisso innehåller blodapelsin inte blod och det tänker jag mig att de flesta vet. Men sådant som verkligen innehåller blod då, som blodpudding och blodkorv, är inte det lika groteskt och hemskt att marknadsföra? Jag tycker vi döper om Blodpudding till rödpudding eller röd matpudding! Och Blutsaft, är ju lite småäckligt för det förstår ju de flesta av oss att det betyder blod även det. Usch! Blod ska man inte snacka om, bäst att vi tabubelägger det.
Senast redigerad av OlleLiss 2024-02-19 kl. 01:21.