2024-02-19, 01:15
Medlem
OlleLisss avatar
De senaste åren har jag knappt sett någon butik som marknadsför varan som blodapelsin längre. Jag vill köpa blodapelsin, men det verkar inte gå längre. Detta var dock standard länge och vad jag förstått är det en rimlig översättning då åtminstone en av sorterna heter Sanguinello, som min högst begränsade kunskap i latinska språk ändå tror har något att göra med blod. Hur kommer detta sig? Är det en del av den tid vi lever i då allt ska lindas in i sockervadd och allt som kan verka tvetydigt är aja baja. Blod är fruktansvärt hemskt och äckligt, eller? Nu döper vi om skiten! Förvisso innehåller blodapelsin inte blod och det tänker jag mig att de flesta vet. Men sådant som verkligen innehåller blod då, som blodpudding och blodkorv, är inte det lika groteskt och hemskt att marknadsföra? Jag tycker vi döper om Blodpudding till rödpudding eller röd matpudding! Och Blutsaft, är ju lite småäckligt för det förstår ju de flesta av oss att det betyder blod även det. Usch! Blod ska man inte snacka om, bäst att vi tabubelägger det.
Senast redigerad av OlleLiss 2024-02-19 kl. 01:21.
2024-02-19, 02:01
Avslutad
Du är tio år sen

https://www.expressen.se/nyheter/blodapelsinen-har-bytt-namn--till-rod-apelsin/

Tycker personligen det är rätt fånigt, men det är förståeligt om de vill öka sin försäljning.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-02-19 kl. 02:03.
2024-02-19, 02:01
Medlem
auruns avatar
Är inte med dig alls. Hos butikerna här heter det blodgrape alternativt blodapelsin. Även juicerna använder ordet blod.
2024-02-19, 08:49
Medlem
Helt fel att kalla blodapelsin för "röd apelsin". De är ju orangea.
2024-02-19, 08:52
Medlem
Judar, muslimer och de flesta kristna vägrar äta blod.
2024-02-19, 10:58
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Judar, muslimer och de flesta kristna vägrar äta blod.
De allra flesta människor äter inte blod, inte ens blodkorv eller blodpudding. Men som du kanske redan vet, apelsiner innehåller inget blod.
2024-02-19, 12:32
Medlem
Jultrollets avatar
Tråd om detta ämne finns redan så fortsätt gärna diskussionen i den:
(FB) Politiskt inkorrekta "blodapelsin" blir "röd apelsin"

Tråd låst /Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in