2024-02-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
I begynnelsen bestod "krypteringen" hos Finvik bara av en störsignal av en viss frekvens.

Det var bara att löda ihop ett eget filter av enklaste slag för att titta gratis.
Jag minns den tiden. När byttes den tekniken bort?
Citera
2024-02-19, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag minns den tiden. När byttes den tekniken bort?
Det var väl via satellit-tv som piratkorten kom.
Tidigare var det analog kryptering och man behövde labba med kondensatorer, resistorer, spolar och annat roligt.
Näe D2MAC kom behövde man ju bara en 16-bitars nyckel.
Citera
2024-02-19, 09:44
Medlem
Började ganska tidigt med piratkort.

Man skickade efter saker från Ad Teknik (som fortfarande finns kvar - https://www.adteknik.se/ )

I början var det kort med utstickande chip på som man programmerade i datorn via en liten manick som kopplades in i serie-porten. Då kodades det knappt aldrig om.

Sen kom D2MAC och då var det vita kort med chip inbyggt - liknande de chip som sitter på våra betalkort.

De kunde uppgraderas genom att man skrev in en 4 eller 6-siffrig kod 6-7 gånger - tror det var denna adress man gick till - https://d2mac.com/

Till en början funkade detta bra - det kodades om sällan. Sen började de koda om oftare och oftare.

Det kulminerade en gång när de kodade om mitt under Hockey VM (mitt i matchen) och man fick springa iväg i panik och hitta nya koder.

Sen flyttade jag till lägenhet och där fanns det kabeltv. I lägenheten hade någon lämnat kvar en dosa med 2 vred på. Det var som sagts tidigare bara en analog störning som lades på som man med ganska enkel elektronik kunder "återställa".
Citera
2024-02-20, 02:56
Medlem
Kul nostalgi här! Nu saknas ju bara bilder på dessa klassiska kort Hade varit kul.
Citera
2024-02-24, 16:28
Moderator
Neksnors avatar
Tekniknostalgi funkar nog bättre i Hemelektronik...

Foto, filmproduktion och grafisk design --> Hemelektronik, ljud och bild
/Moderator
Citera
2024-02-24, 16:34
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Aah good times!
Citera
2024-02-25, 13:53
Medlem
Sen kunde man göra originalkort till piratkort. Minns att vi plockade ut en huvudnyckel med Wallbanger, lade in den på ett D2Mac Eurocryptkort och sen kunde man sätta kortet på allt vad D2-MAC-kanaler och Viaccesskanaler så lades alla nycklar in automatiskt beroende på vilket paket man hade. Jag hade nog 3 såna kort eftersom de tenderade bli fulla med paketen. Det var tider det. Allt var öppet :-)
Citera
2024-02-25, 22:09
Medlem
Filmnets kort var helt underbart, det var ett porträtt av Marilyn Monroe och glittrande stjärnor runt, detta var på 90-talet

https://assets.lastdodo.com/image/ld...50f8ea18e9.jpg
Citera
2024-03-01, 14:02
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag hade tre olika generationer av de här korten. De två första var för analog satellit-tv i D2MAC-formatet.
Det första var ett ganska simpelt kretskort med en D-sub kontakt i ena änden. Detta kort kopplades med kabel till en dator (enklast möjliga gamla PC fungerade). När kanalerna bytte kodning så fick man uppdatera en textfil på datorn med nya koder som hämtades från en uppringd BBS eller från internet.

Nästa version hade en inbyggd, eller snarare påbyggd, mikrokontroller. Dvs ett litet chip med 18 (?) pinnar. https://en.wikipedia.org/wiki/PIC16x84
Nu uppdaterade man koderna med hjälp av fjärrkontrollen. Koderna hämtades från internet på d2mac.com eller Kungen av Billeberga.

Den tredje versionen såg mer ut som ett äkta kort, dvs typ som ett kreditkort, och fungerade på digital satellit-tv. Om jag minns rätt så uppdaterade detta sig själv tills det helt slutade att fungera.
Citera
2024-03-01, 16:29
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag hade tre olika generationer av de här korten. De två första var för analog satellit-tv i D2MAC-formatet.
Det första var ett ganska simpelt kretskort med en D-sub kontakt i ena änden. Detta kort kopplades med kabel till en dator (enklast möjliga gamla PC fungerade). När kanalerna bytte kodning så fick man uppdatera en textfil på datorn med nya koder som hämtades från en uppringd BBS eller från internet.

Nästa version hade en inbyggd, eller snarare påbyggd, mikrokontroller. Dvs ett litet chip med 18 (?) pinnar. https://en.wikipedia.org/wiki/PIC16x84
Nu uppdaterade man koderna med hjälp av fjärrkontrollen. Koderna hämtades från internet på d2mac.com eller Kungen av Billeberga.

Den tredje versionen såg mer ut som ett äkta kort, dvs typ som ett kreditkort, och fungerade på digital satellit-tv. Om jag minns rätt så uppdaterade detta sig själv tills det helt slutade att fungera.
NOSTALGI. Vi hade detta på sent åttiotal till första hälften av nittiotalet. Minns att i begynnelsen så fick man byta kort då och då, tror det skedde typ halvårsvis.

Sen kom de självuppdaterande varianterna. Vet inte om det någonsin skedde att någon åkte dit på dessa priratgrejer. Vill minnas att man kunde koda av TV1000 och Filmnet med samma kort, men är inte helt säker.
Citera
2024-03-01, 16:35
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag hoppade på piratkortståget några veckor innan det rullades ut nya kort (eller var det boxar). Beställde en box med baspaktet med syfte att "piratkorta". Det vart inget. Jaja. Man hittade det mesta via torrentsajter och "vad hette tekniken när man bytte hela zippade mappar".

EDIT: DC++ hette det innan torrents.
Citera
2024-03-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Hur såg dessa gamla piratkort ut? Minns vi hade såna som barn men fattade ingenting om hur de funkade på den tiden. Vore bara kul av ren kuriosa att se hur de såg ut. Vilka var det som skapade/sålde piratkort? Polacker och finska kriminella har jag hört?
Om jag inte minns helt fel. Det såg ut som ett bankkort typ. Jag minns när den jag fick koderna av ringde och sa att nu är det kört 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in