2024-03-29, 04:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Fy fan vilka sjuka regler för markägare i Sverige hehe. Glad att jag äger annorstädes där jag får göra precis exakt vad fan jag vill på mitt land.

Men men, de är i Sverige ochhar brutit mot reglerna. Bara att flytta skiten. Och nej, huset är inte stort som en villa

Ja kåkstäder i U-länder verkar lockande för många
Citera
2024-03-29, 04:49
Avstängd
Paret hoppades ändå på ett annat besked från stadsbyggnadsnämnden i Haninge – men nu fastställs beslutet.

https://archive.ph/hAXpu#selection-1437.0-1437.105

Paret har alltså illegalt utnyttjat grannmarken under säkert fler decennier!
Citera
2024-03-29, 10:48
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ja kåkstäder i U-länder verkar lockande för många

Kanske det, inte min grej. Föredrar modernt, stort fett hus som man kan göra vad man vill med, tack ändå. Bor du så eller?
Citera
2024-03-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Kanske det, inte min grej. Föredrar modernt, stort fett hus som man kan göra vad man vill med, tack ändå. Bor du så eller?

Det jag kan tycka är lite märkligt med alla dessa utflyttade Flashbackare är att de inte går all-in för sitt nya land, lär sig språket och går med i ett motsvarande Flashback för det landet utan istället stannar kvar och lägger så mycket tid på hur det fungerar i ett land som ni lämnat?

Får lite samma vibbar som med lite som flyktingar i Tensta som sitter och glor på TV från det gamla hemlandet dagarna i ända...
Citera
2024-03-29, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Attefallshus måste placeras minst 4,5 meter från tomtgränsen. Familjen anlitade ett företag för att bygga huset och enligt ritningarna skulle det placeras 4,6 meter från tomtgränsen. Familjen fick startbesked från kommunen och ett drygt halvår senare stod huset färdigt. Men när de ansökte om slutbesked hos kommunen nekades det då huset i stället byggts 4,16 centimeter från tomtgränsen.

De har har även tagit ärendet till Mark- och miljödomstolen men inte fått prövningstillstånd. I december kom beskedet från kommunens bygglovsavdelning att huset nu måste åtgärdas så att det inte står för nära gränsen – genom att byggas om, rivas eller flyttas. Eftersom familjen inte kan få tag på någon som kan flytta på det står man troligen inför en rivning.

https://www.mitti.se/nyheter/byggde-34-centimeter-fel--maste-riva-huset-6.19.201613.5fa3ca7a88

Ja, mät innan du bygger.
Ingen vill ha dessa precis mot sin tomt.
Citera
2024-03-29, 11:17
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det jag kan tycka är lite märkligt med alla dessa utflyttade Flashbackare är att de inte går all-in för sitt nya land, lär sig språket och går med i ett motsvarande Flashback för det landet utan istället stannar kvar och lägger så mycket tid på hur det fungerar i ett land som ni lämnat?

Får lite samma vibbar som med lite som flyktingar i Tensta som sitter och glor på TV från det gamla hemlandet dagarna i ända...

Förstår det, eftersom du i två av två inlägg jag läst av dig uttrycker dig på ett sätt som tydligt visar att du lever ett liv i svart och vitt, i ett äggskal. Byggreglerna älskar du säkert. Inga mellanting eller kompensationer finns för dig. Jag däremot njuter av flera länder, språk och forum.
Senast redigerad av Jahbrah 2024-03-29 kl. 11:20.
Citera
2024-06-03, 23:52
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du sett bilden på huset? Klart det ska rivas, det är ju i storlek med en villa.

Man kan undra vad du har för syn på hus om du tycker attefallshuset är i storlek med en villa🤣😂
Nu handlade det om att den var för nära tomtgränsen, inte storleken på attefalls huset.
Citera
2024-06-04, 20:43
Medlem
wastaahs avatar
Varför driver se inte ärendet mot byggbolaget som uppfört huset? Hur är det rimliga att driva upp det i domstol, vem som helst förstår att kommunens beslut kommer stå fast.

Antagligen klåparanders bygg AB som tyckte en utsättning var för dyrt så de skickade dit deras nyktraste snickare med ett måttband och det vart ungefär lika bra som det brukar bli, men i de allra flesta fall så gör ingen en ordentlig lägeskontroll på byggnaden så det brukar gå bra ändå.

Har de inte bekostat utsättning själva är det enbart byggbolaget som gjort fel.
Citera
2024-06-05, 20:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Så här går det när byråkrati möter verkligheten. Detta är en patetisk hållning från kommunens sida - byggnaden ligger tydligen mitt i skogen och ingen nära granne som stör sig. Detta är förmynderi av värsta sort. Om huset legat generande för någon, så skulle jag möjligyis vara mer förstående kring kommunen och byråkraternas agerande, men inte nu. Idioter, hela högen. När reglerna trumfar vanligt vett och sunt förnuft, ja då blir det så här - byråkraterna måste hävda sin rätt för att ett självberättigande skall finnas. "Se, vi agerar - vi måste finnas till"...

PATETISKT!!!
Citera
2024-06-06, 11:15
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Paret hoppades ändå på ett annat besked från stadsbyggnadsnämnden i Haninge – men nu fastställs beslutet.

https://archive.ph/hAXpu#selection-1437.0-1437.105

Paret har alltså illegalt utnyttjat grannmarken under säkert fler decennier!
(FB) Kommunen vill riva Inga-Lills attefallshus – står 34 centimeter för nära gränsen
(FB) Måste flytta huset 34 cm eller riva. Byråkraterna gnuggar sina händer...

Ja, advokaten har kommit på alla upptänkliga argument varför huset ska få stå där det står, men stakets felplacering skyller han inte på någon annan.
Bara att byggaren litade på att staketet stod rätt nämns. Inte vem som satt upp det...

Konstigt att det framställs som att Inga-Lill är enda ägaren. Är det så?
Verkar osannolikt. Jag tror hon ska vara ansiktet utåt som man ska tycka synd om.

Hennes gubbe Bo Ragnar är gammal framgångsrik fackpamp som hyllar sossar och driver med SD på Facebook. Skulle tro att Bo dragit in de grova stålarna till boet, men varför han håller låg profil här kan man undra.

SD hatarkontot
https://www.facebook.com/boragnar6

Pamp kontot
https://www.facebook.com/bo.ragnar/

Varför säger kommunen inget om staketet? Är det okej att man bygger staket på kommunens mark och tar tomt i besittning? Brukar man komma undan med sådant även i de fall när alla parter vet om felet?
Senast redigerad av gofigur 2024-06-06 kl. 11:19.
Citera
2025-02-19, 12:32
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Centrum för rättvisa (Länsstyrelsen ger kommunen rätt: Inga-Lills attefallshus måste rivas):
Citat:
Länsstyrelsen i Stockholm sluter nu upp bakom Haninge kommun i striden om Inga-Lill och Bo Ragnars attefallshus – det måste rivas, eftersom det av misstag placerats 34 centimeter fel. Enligt myndigheterna är rivningsbeslutet rimligt. ”Ett exempel på överdriven byråkrati. Nu blir det ett fall för domstol att avgöra.”, säger Erik Scherstén, jurist på Centrum för rättvisa.
själva beslutet
Citera
2025-02-19, 19:12
Medlem
Tranquility Bass avatar
Var drar Erik Scherstén gränsen? Är 65 cm okej? 152? 302? Någonstans måste man dra en gräns och avsett var man drar den kommer det finnas någon som känner sig orättvist behandlad. Enklast och billigaste för alla hade varit om personen som bygge huset varit mer noggrann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in