Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-02-29, 20:11
  #61
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Det dyker alltid upp ett gäng järntvättade pajaser i trådar om Nordkorea och här har vi dom:

Håller med dig om Warmbier va dum i huvvet (skoja) till skillnad från dig var han en västanfläkt.
Du förespråkar dödsstraff en stackare som snott en affisch. (reelik) enligt King Pung Un.
Dina resetips för Nordkorea kommer du hitta snart i ditt eget rövhål.
Jag kan förstå att du gillar förtryck o raka led. Disciplin o utslagna tänder i munhålan, samt en o annan spark i skrevet.
Men de flesta av oss människor är inte pigga på dylik behandling.

Bryter man mot ett lands lagar får man förstås ta konsekvenserna. Men du kanske vill att amerikansk lag ska gälla amerikaner även utomlands (som det nu ska bli i Sverige i och med NATO, fy fan!)...

Åker man till Nordkorea får man förstås finna sig i att deras lag är den som gäller. Kan vara bra att tänka på även för andra länder där det är dödsstraff på narkotika, t ex.

Brutala vakter (som i fallet Warmbier) som beter sig så att syretillförseln till hjärnan hindras kan man hitta lite överallt. Jag är rätt säker på att dom vakterna som gjorde Otto Warmbier medvetslös fick hårda straff själva sedan (eftersom dom allvarligt skadade förhållandet till främmande makt). Idioten Mike Pence satt ju t o m och försökte plocka hem propagandapoäng tillsammans med Warmbiers föräldrar under vinter-OS i Sydkorea. Snacka om propagandamakare...

Som sagt, Nordkorea är hur säkert som helst att åka till så länge man kan bete sig. En liten risk kan dock vara trafiken. Vägarna kan vara luriga att köra på p g a sättningar, särskilt vid broar. Om man inte saktar ner ordentligt kan man göra en luftfärd och hamna i diket. En grupp kineser råkade ut för detta för några år sedan där ett antal dog och många fick svåra skador. Kim Jong-un kände sig då tvingad att personligen besöka offren på sjukhuset för att försöka lindra den politiska skadan (jämför med Warmbier ovan). Köra bil själv i Nordkorea är dock inget som turister kan göra.

Däremot har ju risken för att få en amerikansk bomb i huvudet väl ökat sedan 2017 då UD började avråda från att besöka landet. Man måste därför numera skaffa en särskild reseförsäkring eftersom den svenska hemförsäkringen inte längre gäller i Nordkorea.

Relationen Nord-Syd är för närvarande riktigt dålig, så just nu skulle även jag avråda från att åka dit. Även Sydkorea skulle jag avråda från med tanke på att det precis är ett gäng amerikanska hangarfartyg (5?) på väg mot området. Dom kanske öppnar upp för turister till Nord någon gång i sommar, så kanske september kan funka. Inte så varmt då heller, men något ökad tyfon-risk.



En viktig anledning till att åka till Nordkorea är att man kan bilda sig en bättre uppfattning om landet jämfört med att bara läsa statlig amerikansk propaganda förmedlad av Aftonbladet.



Ja, där har vi närmast ett direkt citat, inte ur den kommunistiska partiboken, men väl ur CIA:s och National Endowment for Democracy:s statuter. Ren projicering och faktiskt en riktigt bra beskrivning över hur det i själva verket står till i USA.

Tidigare kunde man faktiskt hitta en något mer nyanserad syn på Nordkorea i finländsk media men nu sedan två år har även de tvingats rätta in sig i ledet och förmedla samma propagandabild som här.

Återstår alltså att helt enkelt åka dit och se efter själv. Man kommer hitta ett land som delvis ligger långt efter i bl a vägar (typ som USA faktiskt numera... och även här med alla potthål). Men du kommer också upptäcka att landet numera är fullkomligt nerlusat med växthus för livsmedelsproduktion. Även stora bevattningsprojekt är på gång, liksom torrläggande av vattenområden för att öka åkerarealen. Man gör allt man kan för att undvika en repris av hungersnöden under 90-talet.

Håller med dig om Warmbier va dum i huvvet (skoja) till skillnad från dig var han en västanfläkt.
Du förespråkar dödsstraff en stackare som snott en affisch. (reelik) enligt King Pung Un.
Dina resetips för Nordkorea kommer du hitta snart i ditt eget rövhål.
Jag kan förstå att du gillar förtryck o raka led. Disciplin o utslagna tänder i munhålan, samt en o annan spark i skrevet.
Men de flesta av oss människor är inte pigga på dylik behandling.
Citera
2024-03-04, 11:26
  #62
Medlem
senhackarens avatar
Nej för fan. Jag har ingen lust att ha några sk guider efter mig precis hela tiden. Man kan ju för fan inte ens gå på muggen utan att be om lov. Nordkorea är ett mycket efterblivet land. Rena diktaturen med kommunism som vanstyre. Nä fy fan alltså. 🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Citera
2024-03-04, 12:07
  #63
Medlem
senhackarens avatar
Nej för fan. Jag har ingen lust att ha några sk guider efter mig precis hela tiden. Man kan ju för fan inte ens gå på muggen utan att be om lov. Nordkorea är ett mycket efterblivet land. Rena diktaturen med kommunism som vanstyre. Nä fy fan alltså. 🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Citera
2024-03-22, 02:16
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilhelmAFC
Hej,
jag vill resa till Nordkorea i sommar och hittade en hemsida vid namn "Korea konsult AB". Av naturliga själ är jag lite fundersam kring trovärdigheten med hemsidan. Vid kontakt och frågor känns, det som om man behöver fylla i ovanligt mycket uppgifter om sig själv.

Därför undrar jag ifall det finns någon som har erfarenhet av "Korea konsult AB", som kan intyga på att det är en fullt legit resebyrå. Hör gärna av era erfarenheter av att resa till DPRK också.


Kan definitivt rekommendera KK. Riktigt proffsig agentur som kan hjälpa till med allt som har med din resa att göra.
Ett tips är att ta tåget, från Peking, in i Korea, eller ut. Men just in kan ha en del åtråvärda sidoeffekter…
Sen bör du naturligtvis också se till att tajma ditt besök med Arrirang. Men det har du säkert redan koll på.
Citera
2024-03-22, 16:17
  #65
Medlem
Mr. Flynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilhelmAFC
Hej,
jag vill resa till Nordkorea i sommar och hittade en hemsida vid namn "Korea konsult AB". Av naturliga själ är jag lite fundersam kring trovärdigheten med hemsidan. Vid kontakt och frågor känns, det som om man behöver fylla i ovanligt mycket uppgifter om sig själv.

Därför undrar jag ifall det finns någon som har erfarenhet av "Korea konsult AB", som kan intyga på att det är en fullt legit resebyrå. Hör gärna av era erfarenheter av att resa till DPRK också.

Åkte med dom för sådär 15 år sen och har inget att klaga på.
Citera
2024-03-23, 21:07
  #66
Medlem
tror tyvärr inte det blir en resa till DPRK. Känns inte rätt med tanke på säkerhetsläget just nu...

Jävligt tråkigt, hade varit en sjuk upplevelse.
Citera
2024-03-24, 18:02
  #67
Medlem
"Vi lovar – att komma tillbaka besviken efter en resa till Nordkorea är verkligen det sista du behöver vara rädd för!"

Jag vet inte om det är menat som ett skämt. Men jag tyckte det var lite roligt. De lovar det tillochmed. Om det är det sista jag ska vara rädd för så vill jag veta vad jag främst ska vara rädd för då jag reser till nk?
Citera
2024-03-24, 18:06
  #68
Medlem
Om nk öppnade upp lite så skulle jag nog åka. Det skulle evt kunna vara som sk för ca 30 år sedan.
Citera
  • 5
  • 6
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3589007

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback