Lite konstigt att de har öppnat gränserna men endast till staden Samjiyon. Har väntat sedan 2020 på och få möjlighet att åka till Pyongyang men inte fått chansen.
Senast redigerad av Loin12321 2024-10-21 kl. 20:51.
Lite konstigt att de har öppnat gränserna men endast till staden Samjiyon. Har väntat sedan 2020 på och få möjlighet att åka till Pyongyang men inte fått chansen.
Om det är en organiserad grupptur kommer man väl in?
Extremt enkla att boka med. Briefingmöte i Beijing dagen innan avfärd till Nordkorea. Fanns möjlighet att åka tåg eller flyga in. Jag flög in med Air Koryo och tåg tillbaka via kinesiska gränsstaden Dandong.
Extremt enkla att boka med. Briefingmöte i Beijing dagen innan avfärd till Nordkorea. Fanns möjlighet att åka tåg eller flyga in. Jag flög in med Air Koryo och tåg tillbaka via kinesiska gränsstaden Dandong.
Jag hade visum till Nordkorea för tågresa direkt från Ryssland via Tumangang och utresa över Kina 2016. Sex dagar före avresa ringer konsulatet min resebyrå och säger att jag inte kan resa över Tumangang utan måste åka in från Kina, samma väg som jag tänkt åka ut. Det var bara det att jag a) hade inte dubbelt visum till Kina, b) det fanns inga bra förbindelser från Vladivostok till Kina längre och c) just järnvägen Ussuryisk – Pyongyang var poängen med hela resan. Så jag bad resebyrån be nordkoreanerna dra åt helvete, och åkte aldrig dit.
En vän var på gruppresa i Nordkorea. Maten de fick var, med ett undantag, alltid kall, landet var fullt av Potemkins kulisser, bl.a. besökte de ett sjukhus nästan utan patienter eller sjukvårdspersonal, där det gjorde en graviditetsultraljudsundersökning på en kvinna, som inte var gravid. När en fransyska bröt armen fick hon inte ordentlig vård utan armen spjälkades med ätpinnar och pappersservietter!
Nordkorea öppnar upp för (Rysk)charterturism till Wonsan Kalma Coastal Tourist Area (Sydöstra delen av Nordkorea, mot Japanska havet). Sedan den 27 juli finns även direktflyg från Moskva till Pyongyang. Detta ökar ryssarnas möjlighet till resande
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!