2024-02-17, 18:37
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Lite konstigt. Nog för att jag är halvt senil och inte har stenkoll på unga damer och deras kläder, men finns det inte fler både långa och storväxta kvinnor än någonsin?
Borde ju vara en lukrativ bransch?
Fast som vi nämnt tidigare så är storväxta och långa kvinnor nog inte de grupper som överkonsumerar mest kläder. De långa tjejer jag pratat med tycker generellt inte det är speciellt kul att shoppa kläder - det är sällan något som de tycker ser bra ut. Kom ihåg att med kläder säljer man även förhoppningar och förväntningar.
Citera
2024-02-17, 18:42
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Nej. Du tror väl inte att en 25årig smart tjej som vill vara smal tror att tårta funkar. Fast det är klart. Är man tjock så måste man ju vara dum i huvet. Någon annan förklaring kan ju inte finnas.

Det äts mest "nyttig mat". Hembakat fullkornsbröd och kaffe är standardfrukost (två mackor håller hela förmiddan). En av de här unga damerna jag talar om är dessutom läkare, hon har säkert inte fattat att man går ner i vikt av tårta *ironi*.

*Blir så trött på idioter*

Okej hur förklarar vi övervikten trots denna ambition med god kost och motion?

Sen så förklarar det fortfarande inte varför Monki ska sälja en vara som dom går förlust med..

En t-shirt i XXL är ju i princip 5 S.
Vilken storlek tror du det säljs mest av?
Citera
2024-02-17, 19:37
Medlem
Amazon-mannens avatar
Bra beslut. Kvinnorna i Sverige börjar allt mer anta kroppsformen av valar och sjökor. De kan ses wobbla omkring på gator och torg med siktet fastlåst på närmsta McBurger..
Citera
2024-02-17, 19:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker det är mer intressant vad som nu rör sig "i stort". Den som lyssnar igenom trådstartens länk får där slutklämmen av modeexperten att stora modeller är färdigmjölkat (japp det uttrycket används där) och pendeln slagit tillbaka så att tex heroine chic från 2000 och päls från dessförinnan kommit tillbaka. Det här handlar alltså i stort inte om ett enskilt företag.
Citera
2024-02-17, 20:32
Medlem
Gissningsvis vill tjocka människor inte betala mer för sin oversizekläder utan att tjata om diskriminering och orättvisor.

Då blir alternativet istället att företag slutar tillverka stora kläder om det inte är lönsamt.
Citera
2024-02-17, 20:33
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kritikstorm-mot-monki-efter-stora-storlekar-tas-bort

Klädkedjan Monki har beslutat att sluta sälja storlekar större än XL.
Storlekarna XXL, XXXL och XXXXL kommer därmed inte gå att köpa framöver.
Feminister och kroppsaktivister rasar mot beslutet: "Kvinnohatare".

Klädkedjan kommer inte längre att erbjuda storlekar över XL. Som en följd av detta kommer bilderna på modeller som bär dessa storlekar också att tas bort, eftersom produkterna inte längre kommer att vara tillgängliga för försäljning.

Monki uppger att beslutet beror på brist på efterfrågan för klädstorlekarna över XL.

Feminister och kroppsaktivister rasar mot kedjans beslut och har startat en hatkampanj mot kedjan i sociala medier. Kroppsaktivister hävdar att klädkedjan skapar skam kring "naturligt vackra kvinnors kroppar".

"Kvinnohatare"
"Äckligt beslut"
"Bojkotta kroppsnazisterna på Monki"

- Bör Monki fortsätta sälja XXL, XXXL och XXXXL för att blidka feministernas vrede?
- Var ska kvinnor på över 120 kg nu köpa sina kläder?
Jag kan inte hitta allt det du "citerar" via länken. Var kommer det ifrån?
Citera
2024-02-17, 20:41
Medlem
Min erfarenhet är visserligen att stora kvínnor sällan är feminister.. Gillar rejäla madammer
Citera
2024-02-17, 21:23
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Ni verkar inte veta nåt om storlekar för kvinnor
Min sambo är smal, lång med lite kurvor
Hon drar 40-42.
38 är smalt. 36 är för petite kvinnor
Men ni tycker väl att allt över 36 är obesitas

Märks att många här är helt oförstående inför kroppsfett anorexi etc

Nä smal och slimmad som en lax ska man vara som ebba g sjöng enligt alla superfit män på Flashen det enda som väger nåt är jättedasen....

Stolrken 36 och xs annars har man usel disciplin och trotsar fysikens lagar
Citera
2024-02-17, 21:47
Medlem
Vi män över 190 cm har haft svårt att få tag i passande kläder sedan man slutade beställa kläder hos skräddare. Tjockisar kan banta i alla fall
Citera
2024-02-17, 21:50
Medlem
3Godisars avatar
Men i princip inga klädkedjor säljer kläder över xl..???

Förstår att det är svintråkigt! Men gör ens H&M det? Tvek.
Citera
2024-02-17, 22:02
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
I min släkt är kvinnorna rätt stora. Min dotter likaså. Hon har fått höra att "om du bara går 10 000 steg per dag kommer du att gå ner i vikt". Då hon går mycket i jobbet undrar man ju hur hon kommer att gå ner i vikt genom att gå hälften så mycket som hon brukar...

Och ja, en av dessa kroppspositivister är min brorsdotter. Det hon vänder sig emot är att man anses lat och korkad bara för att man är kraftig. Hon har ägnat bra mycket tid och energi åt att försöka vara smal eftersom hon inte gillar föraktet många kvinnor i vår familj möts av (den här tråden har visat detta med all önskvärd tydlighet). Att sedan behöva gå en golgatavandring från butik till butik för att möjligen mötas av "ja vi har lite oversize-kavajer där borta i hörnet". I mörka färger för tjockisar ska inte synas.

Kvinnorna i min släkt är jättevackra, inte direkt magra, men fan i mig inte feta heller. Ståtliga nordiska Amazoner som inte blåser bort i första taget (med BH storlek H (för den som inte är insatt kan jag berätta att vanliga storlekar är A, B och C)). Jag misstänker att några av våra anmödrar överlevde den sista svältkatastrofen i Sverige, kanske är det därför vi får ut så mycket av kalorierna.

Min dotter måste åka utomlands för att köpa kläder och skor eller välja herrkläder. Hur kul är det för en ung tjej?

Du är inte en ståtlig nordisk amazon om du är en fettsäck. Apropå fettsäck så är ditt snack om att kvinnorna i din släkt har storlek H en produkt av deras massiva fetma. "Jättevackra"? Shore Bellman.
Monki kör en ganska ungdomlig stil. För att bära upp en tight magtröja kräver det sin kropp. Hur skulle det se ut med magtröjor på kvinnor med en rejält tilltagen bukfetma som väller över midjan? No mam´
Citera
2024-02-18, 00:00
Avslutad
Det existerar väl fortfarande skräddare? Dit får de gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in