Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Fast det finns ju inget barn....än, går ju inte vara ombud för något som faktiskt inte finns.
och återigen, tycker ingen ska ha rätt att bestämma vad en kvinna ska få lov göra med sin kropp eller ej.
Abort måste alltid vara kvinnans slutgiltiga beslut.
Nej, det är inte "helt upp till kvinnan" hon kan använda dysfunktionella preventivmedel, hon kan bli gravid av våldtäkt, hon kan bli pålurad ofrivillig graviditet via att en man påstår sig använda preventivmedel men inte gör det etc etc etc.
Återigen det går inte "döda" något som inte finns där, aborter gäller INTE BARN. Aborter gäller embryon och foster. Barn heter det vetenskapligt när det fötts först. Bilden du länkar visar ett sent foster och inget barn.
Bilden i länken visar en graviditet i 18:e veckan. Jag ser ett barn. Vet inte vad du ser.
Och du har rätt! Kvinnan har full bestämmanderätt över sin kropp. Hon kan avstå sex och satsa på karrirären, hon kan hänge sig åt vild sex och använda preventivmedel eller så kan hon se till att innan hon har sex så har mannen tagit på sig kondom. Kom igen: Man är inte "lurad" om man inte märker om mannen har kondom eller ej. Slutligen finns det dagen-efter piller.
Men när väl det är över och det leder till en graviditet så är det ett barn på gång. I min värld är det barnets rätt som går först.
Jag är inte fanatiker. Jag tycker att det visst är OK att döda djur, däribland människor, vid olika tidpunkter och av olika anledningar. Men då gäller det både före och efter vecka 18, och det gäller både ofödda och födda. Vuxna som barn.
Allt annat är i mina ögon ett hyckleri i Orson Wesllsisk anda: "Alla är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra."