Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Nä, värdet på de ofödda tycker jag får sättas av den som bär det i magen. Om den personen tycker att det är värt att genomgå en nio månader lång graviditet och sen en förlossning med de risker det medför.
Beslutet som ledde till graviditeten togs dag noll. Jag tycker inte det är rätt mot barnet att säga: "Jag har ångrat mig. Du skall döööö!"
Om man ville undvika graviditeten kunde man ju ha använt någon form av skydd, eller åtminstone tagit ett dagen-efter piller.
Eller, alternativt, om det är som du tycks tycka: att det är OK att döda det ofödda barnet, varför får inte mamman göra samma sak EFTER den långa och riskabla graviditeten? Då har hon ju "lidit" ännu mer, och utsatts för ännu större "risk"? Varför inte utöka hennes exklusiva rättigheter till de första 20 veckorna efter födseln.
"Ungen bara skriker. Och jag ville ha en tjej, inte en kille. Dessutom är bebisen så jälva fuul!"
Bara iväg till abortkliniken för avlivning.
Alltså: Jag bara är djävulens advokat här. Det är naturligtvis inte så jag tänker. Men däremot tycks ju du vara inne på det spåret. "Mamman har förtjänat rätten att döda sitt barn därför att hon burit det i en massa månader och utsatt sig själv för en risk." Jag förstår inte varför man skall dra ett nytt streck i sanden EFER den "farliga" förlossningen. Barnet är ju det samma. Barnets rättigheter är de samma. Eftersom "barnens rätt är det viktigaste av allt", vad har ändrats ur barnets perspektiv?