2024-02-17, 12:28
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Cold turkey.
Sluta med skiten och ät nyttigt och regelbundet… även med nyttigt snack om du behöver det.
När du kommit igång med träningen blir det lättare att hantera sötsuget.

Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Det är bara kliva av skarpt, måltidsersättningar som exempelvis nutrillet fungerar, komplettera med promenader så rasar det 10 kg på en månad

Mår bra, men upplever allt går i slowmotion, skall ut och gå raskt nu, sedan hade jag planerat att gå på BARA nyttigheter.

Inte jobbigt alls med att stå och laga mat till barnen, eller sitta och snacka med någon som äter.
DEt var det bara första dygnet.

Lika kåt som vanligt också.
2024-02-17, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramptraktor
Jag gick ner 25kg för några år sedan och hade samma problematik som dig innan jag började. För mig var två saker viktigt.

För det första var jag tvungen att gå helt cold turkey. Sockerberoende är svårt och det tar lång tid att bli av med. Att tro att man kan "bar ta en" är att lura sig själv, direkt kickar suget på annat igång. Jag såg till att inte bara ta bort kakor och godis utan även andra söta drycker.

För det andra såg jag till att alltid ha en frukt med mig. När suget kom tog jag den vilket fick det att lägga sig tillräckligt för att stå emot.

Det blir lättare med tiden men det är lätt att lura dig själv att man är fri sitt beroende efter ett tag. Var vaksam och håll diciplinen. Sen måste man vara medveten om att det du ska göra är svårt, du kommer få bakslag men det viktigaste är att inte ge upp.

Hur lång tid tog det att gå ner 25 kg?
2024-02-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Är du kvinna eller man, och om kvinna;
Är du i menstruerande ålder?

Jag misstänker att du är kvinna då det problem du beskriver är vanligt för kvinnor när vi försöker gå ned i vikt, så jag ger ett svar efter det. Om inte annat kanske någon kvinna som läser får nytta av mitt svar.

Den del av menscykeln då östrogenet i kroppen ökar, dvs från mensens start till och med ägglossningen, så behöver vi inte några direkta ökningar av kolhydrater och gärna så kallade snabba kolhydrater. Här kan vi lämpligen gå på en striktare diet med mycket protein och färre kolhydrater, gärna fasta längre perioder och träna hårt.

Vid ägglossningen får vi ökade nivåer av testosteron.

Strax därefter börjar tiden då progesteron ska stiga, och det är här kroppen börjar skrika efter godis ifall att vi tror att vi kan köra på så som vi gjorde de första två veckorna. Är gärna massor av bär (ej frukt, eller om du ändå gör det så välj hela och mindre söta frukter), mer potatis och kanske rotfrukter som palsternackor. Dra även ned på träningen.

Jag är en kvinna i 20-årsåldern, har dock inte mens så ofta då jag äter p-piller sedan fyra år tillbaka.
2024-02-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Nikotin tabletter samt om du är stillasittande så promenader.

Jag promenerar nästan varenda dag.
2024-02-17, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
För min del fungerade LCHF väldigt bra för det. Kan fortfarande ca 15 efter att jag körde det första gången inte dricka läsk då det smakar för sött. Första veckan kan vara svår men jag fylle upp med fett istället. Droppade 10 kg på runt en månad.

Oj, 10 kg på en månad! Hade du en stor övervikt?
2024-02-17, 13:13
Medlem
ApolloSthlms avatar
Pressa en citrondryck med ljummet vatten 2 ggr per dag. Citronsaften tar bort sötsuget ett tag iallafall fall Köp aldrig hem sötsaker och annat onyttigt. Ät endast tre mål om dagen (1 nyttig lunch och en lite onyttigare middag. Sugen på kvällen? Ät äpplen eller morötter.

Det är en diet jag kommit på själv- funkar för mig.gick ner 1 kilo på 2 veckor.'
Det är en långsam diet. Byt ut allt bröd mot grovt, köp becel.

Lycka till!!

Citat:
Ursprungligen postat av Karrankarran
Hej! Jag försöker gå ner i vikt (vill gå ner 10 kg) så snabbt som möjligt, förstår att det kommer ta några månader dock. Mitt problem är att jag (så långt jag kan minnas) alltid har haft ett enormt sötsug, jag är definitivt sockerberoende. Älskar allt som är sött, särskilt fika och bakelser, vill ha det varje dag. Det börjar vattnas i munnen.

Jag förstår ju att jag inte kan hålla på och äta sådant om jag ska gå ner i vikt. Visst kan jag äta sådant ibland, någon enstaka gång, men jag har svårt att hålla mig till det. Ibland går det bra för mig att hålla mig men ibland får jag verkligen ”anfall” då jag bara måste ha något gott och då ger jag efter och vräker i mig. Sedan mår jag dåligt och känner mig dålig. Jag vill gå ner i vikt, jag vill nå mitt mål. Jag är inte tjock eller så men jag vill ändå gå ner i vikt. Jag har tänkt att jag ska ha en dag i veckan då jag får unna mig godis eller annat gott men det är svårt att hålla sig till det.

Hjälp! Hur ska jag tänka kring sötsuget? Hur blir man av med det helt eller får det att minska? Hur gör man för att inte ge efter?
2024-02-17, 13:22
Medlem
Citat:
Hej! Jag försöker gå ner i vikt (vill gå ner 10 kg) så snabbt som möjligt, förstår att det kommer ta några månader dock. Mitt problem är att jag (så långt jag kan minnas) alltid har haft ett enormt sötsug, jag är definitivt sockerberoende. Älskar allt som är sött, särskilt fika och bakelser, vill ha det varje dag. Det börjar vattnas i munnen.

Jag förstår ju att jag inte kan hålla på och äta sådant om jag ska gå ner i vikt. Visst kan jag äta sådant ibland, någon enstaka gång, men jag har svårt att hålla mig till det. Ibland går det bra för mig att hålla mig men ibland får jag verkligen ”anfall” då jag bara måste ha något gott och då ger jag efter och vräker i mig. Sedan mår jag dåligt och känner mig dålig. Jag vill gå ner i vikt, jag vill nå mitt mål. Jag är inte tjock eller så men jag vill ändå gå ner i vikt. Jag har tänkt att jag ska ha en dag i veckan då jag får unna mig godis eller annat gott men det är svårt att hålla sig till det.

Hjälp! Hur ska jag tänka kring sötsuget? Hur blir man av med det helt eller får det att minska? Hur gör man för att inte ge efter?

Det är inte realistiskt att nån som äter skräp varje dag helt plötsligt ska sluta med all typ av socker, så gör en kortsiktig (1mån) och en långsiktig plan 6-12mån) på hur du ska dra ner på det socker och bakelser.

Sen, nästa gång du är i butiken/fiket. Avstå inte helt om du inte vill, utan köp en mindre bakelse istället.
Står du i butiken så välj EN bulle istället för en påse bullar.
Välj en liten chokladbit eller chipspåse istället för en stor.

Det här går att applicera på allt med mat.

Har man skiten hemma så är risken stor att man även äter upp det.
2024-02-17, 13:41
Medlem
Silfverryggs avatar
För mig hjälpte kombinationen krom och zink. Ensamt krom eller zink hade ingen effekt på mig.

Zink gav även ett positivt bonus som tösabiten gillar.
2024-02-17, 13:46
Medlem
Citat:

Gick ner 8 kg på en månad efter jag började med adhd medicin, så försök få tag på en burk.
2024-02-17, 14:10
Medlem
Det som funkat för mig är att byta ut sött mot annat man gillar, nötter, frukt, keso, en liten grov macka. Mer långsamma kolhydrater, lägg till lite bönor till lunch t.ex. minskar betydligt sötsuget resten av dagen. Äta lite men ofta så man aldrig hinner bli för hungrig. Skippa all processad mat. Blev själv förvånad över hur mycket man kan äta och ändå gå ned i vikt om man bara skippar socker. Suget går faktiskt över ganska snabbt.
Senast redigerad av marageo 2024-02-17 kl. 14:15.
2024-02-17, 14:18
Medlem
Är likadan, men det är lite som att sluta med t.ex rökning - det går över! Första dagarna eller veckorna känner du fortfarande sug, men så fort du vant dig är det i princip borta. Tidigare åt jag socker varje dag och kände att jag helst bara ätit det istället för riktig mat, nu kan jag få choklad och godis av andra och känner bara meh. Det ligger fortfarande kvar i lådan.

Vet att om jag skulle äta godis eller kakor i några dagar är jag tillbaka på ruta 1 och skulle köpa något att äta på när jag kollar på Tv på kvällarna. Struntar därför i att ”fuska” när jag ändå inte känner mig speciellt sugen, ganska skönt att slippa det ständiga suget på något gott. Man får bara härda ut de första veckorna, sen blir det lätt.
2024-02-17, 14:47
Medlem
qvarne2s avatar
Att gå ner 10kg kan vem som helst fixa. Bara att ändra vanor. Det svåra är att stanna på den nya vikten. Du måste vara beredd att förändra hela psyket. Det är rätt svårt då din kropp är van vid att vara tjock och äta gott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in