Citat:
Ursprungligen postat av
Karrankarran
Hej! Jag försöker gå ner i vikt (vill gå ner 10 kg) så snabbt som möjligt, förstår att det kommer ta några månader dock. Mitt problem är att jag (så långt jag kan minnas) alltid har haft ett enormt sötsug, jag är definitivt sockerberoende. Älskar allt som är sött, särskilt fika och bakelser, vill ha det varje dag. Det börjar vattnas i munnen.
Jag förstår ju att jag inte kan hålla på och äta sådant om jag ska gå ner i vikt. Visst kan jag äta sådant ibland, någon enstaka gång, men jag har svårt att hålla mig till det. Ibland går det bra för mig att hålla mig men ibland får jag verkligen ”anfall” då jag bara måste ha något gott och då ger jag efter och vräker i mig. Sedan mår jag dåligt och känner mig dålig. Jag vill gå ner i vikt, jag vill nå mitt mål. Jag är inte tjock eller så men jag vill ändå gå ner i vikt. Jag har tänkt att jag ska ha en dag i veckan då jag får unna mig godis eller annat gott men det är svårt att hålla sig till det.
Hjälp! Hur ska jag tänka kring sötsuget? Hur blir man av med det helt eller får det att minska? Hur gör man för att inte ge efter?
Det är inte realistiskt att nån som äter skräp varje dag helt plötsligt ska sluta med all typ av socker, så gör en kortsiktig (1mån) och en långsiktig plan 6-12mån) på hur du ska dra ner på det socker och bakelser.
Sen, nästa gång du är i butiken/fiket. Avstå inte helt om du inte vill, utan köp en mindre bakelse istället.
Står du i butiken så välj EN bulle istället för en påse bullar.
Välj en liten chokladbit eller chipspåse istället för en stor.
Det här går att applicera på allt med mat.
Har man skiten hemma så är risken stor att man även äter upp det.