Citat:
Ursprungligen postat av
Economicus
Jag har sneglat in på CFA level 1.2 och 3.
Dock undrar jag om man redan som student kan skriva CFA exams?
Dessutom undrar jag ifall man behöver 4 års erfarenhet inom finans branschen innan man skriver testerna.
Slutligen undrar jag om man behöver skriva testerna som fysiska salstentor runt om l världen eller finns det idag alternativ att skriva testerna på distans via nätet.
Jag har självklart kontakta de som håller CFA utbildningar dock skulle jag uppskatta om jag kunde få ett snabbare respons på flashback.
Hur mycket skulle kostnaden vara för att skriva alla 3 exams? Och de viktigaste av allt är det värt att skriva/ bli CFA?
1). Du behöver en kandidat examen, eller relevant arbetslivserfarenhet.
Du kan dock redan nu påbörja hitta en exam-prep-provider och kolla in videos, kolla analystprep på YouTube. Det är överväldigande mycket material.
2). Erfarenheten kommer efter du har passerat alla 3 tester, då behöver du relevant utbildningserfarenhet för att få kalla dig "namn, CFA".
Notera att testerna är
mycket svåra, du får inga formelblad överhuvudtaget som på universitetet och du kommer behöva lägga mycket tid på det.
3). Det är fysiska salstentor, där du får bara ha en specifikt utvald miniräknare. BAII plus (Texas Instruments).
De kommer aldrig någonsin tillåta dig att skriva testet på distans.
Jag tror registreringen för level 1 och en engångsavgift är runt 15 000 kr med dagens växelkurs.
Det beror på vad ditt syfte är, men du kommer sticka ut som fan vid rekryteringar inom finans.
Många inom finans vet hur svårt det är, och på vissa tjänster på LinkedIn skriver man "
some CFA qualifications highly desirable" för att de vet att det är så svårt att klara alla 3 nivåer.
Så det har ett signaleringsvärde.
CFAn är dock mycket bredare än makroekonomi.