2024-02-16, 11:51
Medlem
Så var det fredag igen och man kommer på de bästa DIY-projekten att roa sig med.

Kom att tänka på en kemilektion för många decennier sedan där vi helt odramatiskt och med hjälp av lite kemikalier förvandlade allt kemikalien kom i kontakt med till en fullt fungerande spegel.

Men what if, det hade gått på en hel bil så att varje lackerad del har en bottenfärg av en ”spegelskapande” kemikalie?

Googlat runt som en dåre, men hittar inte ett enda exempel där någon testat att utmana säkerhetsföreskrifterna och rådande lacknorm, inte heller några direkta motsättningar juridiskt (Men detta lämnar jag ändå osagt)

Ja, jag vet att idéen är fullkomligt idiotisk och farlig om en sådan bil faktiskt skulle framföras i allmänheten, men finns det någon som sett, hört eller testat något liknande?

Ja, det hade varit ett heltidsjobb att hålla karossen ren från smuts!
Citera
2024-02-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Så var det fredag igen och man kommer på de bästa DIY-projekten att roa sig med.

Kom att tänka på en kemilektion för många decennier sedan där vi helt odramatiskt och med hjälp av lite kemikalier förvandlade allt kemikalien kom i kontakt med till en fullt fungerande spegel.

Men what if, det hade gått på en hel bil så att varje lackerad del har en bottenfärg av en ”spegelskapande” kemikalie?

Googlat runt som en dåre, men hittar inte ett enda exempel där någon testat att utmana säkerhetsföreskrifterna och rådande lacknorm, inte heller några direkta motsättningar juridiskt (Men detta lämnar jag ändå osagt)

Ja, jag vet att idéen är fullkomligt idiotisk och farlig om en sådan bil faktiskt skulle framföras i allmänheten, men finns det någon som sett, hört eller testat något liknande?

Ja, det hade varit ett heltidsjobb att hålla karossen ren från smuts!

Hieco gjorde en specialversion av en Volvo S80 (?) i spegelblank lack..
https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/12649

/Dick
Citera
2024-02-16, 13:38
Medlem
zoombos avatar
Jag har sett en VAG-bil som rullar omkring som har en yta som påminner om en spegel men den är grönfärgad. Effekten tror jag har åstadkommits med folie. Den har funnits ett tag och vore det inte lagligt skulle den nog redan ha stoppats.

Sen finns det ju s k candy-lack där basen består av en silverfärg som sedan fått några lager halvt genomskinlig färg på sig i olika nyanser. Inte samma sak kanske och ska visst vara svårt att lacka.
Citera
2024-02-16, 16:22
Medlem
sommarlovs avatar
Metalliskt silver är inte blankt speciellt länge.
Du vill väl ha krom eller så?
Citera
2024-02-16, 20:39
Avstängd
Överväger att penselmåla min 19 år gamla, silvergråa V70.
Troligen i samma kulör.
Citera
2024-02-16, 20:45
Medlem
EnCartes avatar
Förkroma en bil är väl enklast.

https://saniezoey.blogg.se/2010/november/chrome-3.html
Citera
2024-02-17, 10:31
Medlem
Jag har sett klipp på när de håller på nån kemikalie på en motorhuv och den blev omedelbart spegelblank, men det var några år sen, ingen aning om vart jag såg det.

Men det såg ut precis som det du beskriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in