2024-02-15, 17:09
Medlem
Jag behöver en bekväm bil då jag ska ofta ut och glida på vägarna långa sträckor.

Problemet är min last. Lasten kommer bestå av en låda på ca 1,5m x 1m x 1m och ca 3,4 mindre väsklådor.

Första tanken flög på en Hilux+kåpa men då utrustningen är känslig och dyr(1m+). Så kanske inte en simpel kåpa är optimalt då man kommer stå parkerad på random ställen utanför hotell.

Transporter och liknande väljer jag gärna bort pga komfort.

XC90 fundera jag också på men 1 mille känns kanske lite för mycket.

Samtidigt vill jag inte heller att det ska se ut som en knegarbil heller för inbrottsrisken.

Några tips?
Citera
2024-02-15, 17:11
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Chevrolet Suburban!
Citera
2024-02-15, 17:22
Medlem
Vad tror du om Honda CRV?
Ser absolut inte ut som någon knegarbil.
Och det är stort lastutrymme. Men är det tillräckligt?
Största lastutrymme bland SUV bilar.

Mycket bil för sitt pris. Helt okej komfort.
Citera
2024-02-15, 18:38
Medlem
IceEyess avatar
Mercedes E-klass? Hög komfort, särskilt vid långkörningar och stort lastutrymme därtill. Fast kanske är det gränsfall om en så stor pjäs får plats?
Senast redigerad av IceEyes 2024-02-15 kl. 18:41.
Citera
2024-02-15, 19:59
Medlem
Grymma tips, ska kika närmare på alla.

Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Chevrolet Suburban!
Denna hade vart drömmen. Men verkar vara svår att få tag på ny. Jobbar inom ett stort företag har en krånglig procedur när det handlas bilar. Men ska höra mig runt.
Den ser törstig ut
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Vad tror du om Honda CRV?
Ser absolut inte ut som någon knegarbil.
Och det är stort lastutrymme. Men är det tillräckligt?
Största lastutrymme bland SUV bilar.

Mycket bil för sitt pris. Helt okej komfort.
Snygg! Ser jävligt bra ut. Ska kika närmare på specifika mått på last och bil

Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Mercedes E-klass? Hög komfort, särskilt vid långkörningar och stort lastutrymme därtill. Fast kanske är det gränsfall om en så stor pjäs får plats?
Har svårt att se att den skulle få plats. Absolut bästa hade ju varit om man kunde köra kombi Tack för tipset.
Citera
2024-02-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Jag behöver en bekväm bil då jag ska ofta ut och glida på vägarna långa sträckor.

Problemet är min last. Lasten kommer bestå av en låda på ca 1,5m x 1m x 1m och ca 3,4 mindre väsklådor.

Första tanken flög på en Hilux+kåpa men då utrustningen är känslig och dyr(1m+). Så kanske inte en simpel kåpa är optimalt då man kommer stå parkerad på random ställen utanför hotell.

Transporter och liknande väljer jag gärna bort pga komfort.

XC90 fundera jag också på men 1 mille känns kanske lite för mycket.

Samtidigt vill jag inte heller att det ska se ut som en knegarbil heller för inbrottsrisken.

Några tips?
Hunnit undersöka vilka bilar det inte ryms i? XC90 borde räcka, använder en sådan för egen del ibland, rymmer bra med tredje sätesraden nedfälld, ännu bättre om även baksätet fälls. Finns ganska många på marknaden begagnade, eller var det ny bil som gällde?
Citera
2024-02-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hunnit undersöka vilka bilar det inte ryms i? XC90 borde räcka, använder en sådan för egen del ibland, rymmer bra med tredje sätesraden nedfälld, ännu bättre om även baksätet fälls. Finns ganska många på marknaden begagnade, eller var det ny bil som gällde?

Ny bil. Med det systemet företaget kör så kan vi inte handla begagnat. Tror dock inte det vill lägga ut 1 mille på mig. Ska allt försöka dock!

Det får inte plats i en v90 har jag hört i alla fall. Nästa vecka kan jag kolla specifika mått.
Senast redigerad av Javool 2024-02-15 kl. 20:17.
Citera
2024-02-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ny bil. Med det systemet företaget kör så kan vi inte handla begagnat. Tror dock inte det vill lägga ut 1 mille på mig. Ska allt försöka dock!

Det får inte plats i en v90 har jag hört i alla fall. Nästa vecka kan jag kolla specifika mått.
Antagligen går det med begagnat om det går att hitta en bil som inte är momssmittad.
Citera
2024-02-15, 20:33
Medlem
Har du kört en Transporter?

Bekvämare långfärdsvagn än en Multivan finns knappt.
Citera
2024-02-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Har du kört en Transporter?

Bekvämare långfärdsvagn än en Multivan finns knappt.

Har kört transporter i flera år. Är helt okej korta sträckor. Men längre nej, en gång körde jag 16 timmar på 2 dagar. Den ryggsmärtan satt i länge.

Tror allt det var Schutzstaffel symbolen Wolkswagen fick sin inspiration till sina säten i Transporten

Ska kika närmare på Multivanen dock, den har jag missat.
Citera
2024-02-18, 00:37
Medlem
Citat:
Har kört transporter i flera år. Är helt okej korta sträckor. Men längre nej, en gång körde jag 16 timmar på 2 dagar. Den ryggsmärtan satt i länge.

Tror allt det var Schutzstaffel symbolen Wolkswagen fick sin inspiration till sina säten i Transporten

Ska kika närmare på Multivanen dock, den har jag missat.

Vår T5 Multivan är den bekvämaste bilen jag kört. Kör lätt Stockholm-Köpenhamn nonstop och känner mig som ny när jag kommer fram.

Det är en fantastisk långfärdsvagn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in