Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-04, 20:35
Medlem
Adelsdams avatar
Flat Capitals vd, Hanna Andreen, avgår, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Enligt pressmeddelandet är det Andreens eget beslut att lämna positionen som vd och bolaget meddelar att hon kommer att sitta kvar på posten under uppsägningstiden som är 6 månader.

“Efter ett par utvecklande, meningsfulla, roliga, lärorika, händelserika (jag kan fortsätta…) och intensiva år är det rätt läge för mig att lämna Flat. Jag är oerhört tacksam för att få ha varit en del av allt det vi åstadkommit tillsammans och tar med mig ett packat bagage av värdefulla lärdomar, insikter och härliga minnen!”, skriver Hanna Andreen i pressmeddelandet.

https://efn.se/borsen-i-dag-senaste-...4-921824b807ef
Citera
2025-09-17, 10:23
Medlem
Äger inte Flat men att "Sebbe" vill dumpa in hela sitt Klarna-innehav i Flat känns som en rätt dålig deal för resten av aktieägarna. Möjligen hade det varit intressant innan Klarna var börsnoterat, men vill man äga Klarna nu så kan man ju lika gärna köpa Klarna-aktien. Dessutom ger man över i princip all beslutsmakt till Siemiatkowski då han skulle få 95,9 % av rösterna...

Det som gjorde Flat lite intressant var att man kom åt en del andra onoterade bolag, men det blir ju inte så intressant om de bara kommer utgöra 5 % av substansen. Hade Klarna genererat ett massivt kassaflöde och gett utdelning som kunde finansiera investeringar i övriga och nya bolag kunde jag möjligen ha föstått det, men så är ju inte fallet.

https://efn.se/flat-capital-vill-gen...apportemission
Citera
2025-09-17, 12:47
Medlem
ingetbranicks avatar
Klarna-Sebbe vill göra Flat Capital till "ett nytt Investor". Hybris eller visionär?

Klart är iaf att bolaget blir hans privata lekstuga där Klarnaaktier utgör 95 % av innehaven, och där Siemiatkowski själv äger 85 % av aktierna och får 96 % av rösterna.

Han hävdar att "övriga aktieägare" framfört önskemål om att han skulle äga sitt ägande i Flat Capital, men hur många ville att han skulle gå så här långt? Aningen overkill.

En hel del aktieägare verkar hur som helst inte hålla med, eftersom aktien slumpas bort för 21,60 kr i detta nu, en nedgång på 6,1 % för dagen.

Hittar vi anledningen till att vd Hanna Andreen nyligen tillkännagav att hon slutar här?

Citat:
Flytten görs samtidigt också för att övriga aktieägare i Flat Capital velat se Klarna-chefen öka sitt ägande, enligt Siemiatkowski, och att detta gör att bolaget tillförs likvida medel och kan “göra mer intressanta investeringar”. Slutligen påpekas det att Flat Capital kan “bli ett av börsens 100 största bolag”, med flytten.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...l-flat-capital
Senast redigerad av ingetbranick 2025-09-17 kl. 12:51.
Citera
2025-09-17, 19:03
Medlem
Adelsdams avatar
Sebastian Siemiatkowski förvandlar med sitt senaste drag investmentbolaget Flat Capital till sitt eget privata Klarna-holdingbolag.

För bolagets tiotusentals aktieägare, som lockats av unika AI-investeringar, är affären inget annat än ett spektakulärt svek.

https://www.di.se/analys/siemiatkows...t-smaspararna/
Citera
2025-09-17, 19:36
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Han hävdar att "övriga aktieägare" framfört önskemål om att han skulle äga sitt ägande i Flat Capital, men hur många ville att han skulle gå så här långt?

Öka sitt ägande skulle det så klart vara.

Citat:
En hel del aktieägare verkar hur som helst inte hålla med, eftersom aktien slumpas bort för 21,60 kr i detta nu, en nedgång på 6,1 % för dagen.

Här har vi en. Jag ägde iofs bara en pyttepost, men jag köpte den inte för att bara äga Klarna utan för att Flat Capital framställde sig som ett ungt, offensivt, nyfiket investmentbolag som bl.a. skulle fiska upp AI- och mindre IT-bolag. Därför valde jag att sälja i dag, även om det mycket väl kan bli en uppåtrekyl redan i morgon.

Lite trist att sälja på -20 % är det likväl, oavsett postens storlek. Det kan jag/vi tacka Klarna-Sebbe för.
Citera
2025-09-17, 21:09
Medlem
DenverAirports avatar
Premien borde försvinna om det nästan bara är Klarnaaktier.
Citera
2025-09-18, 10:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Investeringsbolaget Flat Capital faller vidare på börsen efter förslaget att bolaget ska köpa huvudägaren Sebastian Siemiatkowskis aktier i Klara.

https://www.di.se/live/flat-faller-v...teringskursen/

Är man ute på hal is?
Citera
2025-09-19, 21:44
Medlem
Övervägde Flat för ett tag sedan men är glad att jag avstod. Vilket skämt.
Citera
2025-09-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Äger inte Flat men att "Sebbe" vill dumpa in hela sitt Klarna-innehav i Flat känns som en rätt dålig deal för resten av aktieägarna. Möjligen hade det varit intressant innan Klarna var börsnoterat, men vill man äga Klarna nu så kan man ju lika gärna köpa Klarna-aktien. Dessutom ger man över i princip all beslutsmakt till Siemiatkowski då han skulle få 95,9 % av rösterna...

Det som gjorde Flat lite intressant var att man kom åt en del andra onoterade bolag, men det blir ju inte så intressant om de bara kommer utgöra 5 % av substansen. Hade Klarna genererat ett massivt kassaflöde och gett utdelning som kunde finansiera investeringar i övriga och nya bolag kunde jag möjligen ha föstått det, men så är ju inte fallet.

https://efn.se/flat-capital-vill-gen...apportemission

Detta brukar vara min huvudanledning till att äga investmentbolag att just komma åt onoterade bolag är.det så.att större delen av portföljen äger noterade bolag så köper jag hellre in mig själv i de bolagen investmentbolaget äger
Citera
2025-10-17, 08:04
Medlem
DenverAirports avatar
Trist att Klarna är nere på $35 när man ska rösta om att betala $39 idag.
Citera
2025-10-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Trist att Klarna är nere på $35 när man ska rösta om att betala $39 idag.

Det är fortfarande väldigt oklart varför flat ska betala 39 dollar för dennes klarna aktier som i dagsläget är värda 35$?
Citera
2025-10-28, 10:21
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Övervägde Flat för ett tag sedan men är glad att jag avstod. Vilket skämt.

Ja samma här. Tur jag läste igenom den här tråden. Tyckte det lät intressant med onoterade bolag och gillade deras "filosofi" men efter att ha läst tråden här så avstår jag. Skulle nog köra på creades om jag skulle börja investera i något investmentbolag igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in