Tack för era svar!
Jag gjorde lite efterforskning och hittade lite intressanta saker som man kan ta in i ens kalkyl om man letar efter bättre priser
1)
https://bredbandskartan.se/ (kika över ert område/hushåll), se över vilka internetleverantörer som finns tillgängliga på er plats, kika efter priser på respektive hemsida via deras automatiska sökning på adress och se efter pris. Jag hittade pris för 1000/1000 för 445kr/mån(ingen bindningstid!) istället för 549kr/mån.
Notera att pris behöver inte alltid vara det man letar efter
2) När ni jämför bredband via automatiserad tjänst via tredjepart t.ex Bredbandsval.se så har internetleverantörer börjat att skicka exkluderingsförfrågningar (nyligen har det skett en ökning med dessa efterfrågningar tydligen), bland annat Bahnhof
3) Räkna ut avgifterna men räkna även in viktiga faktorer såsom integritet och se över ifall internetleverantörerna säljer er data vidare eller om de skickar outmanat data om dig som kund till rättväset.
Tyvärr verkar det inte finnas någon sida som lagt upp tabell över internetleverantörerna när det kommer till integritet.
Jag blir skeptisk till att byta internetleverantör även om priset är så mycket bättre... nämligen pga min nuvarande internetleverantör lever på deras integritetsförhållning till kunderna men den nya som är billigare med nästan 100kr i skillnad så står följande t.ex:
Citat:
De personuppgifter som märke/org behandlar är ditt personnummer, namn, kön, e-postadress, köp-, betal- och orderhistorik, leveransadress, IP-adress och telefonnummer. Uppgifterna kan även användas för identifikation, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev samt för statistikändamål.
+ mer som jag inte gillar.
Så de 100kr+ i månaden kanske ändå är värt att betala.