Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Det låter lite oklart din beskrivning. Det som får mig att fundera är ju "Jag får givetvis skylla mig själv som blåögt litade på mina bekanta", var det din bekants flickvän som försnillade materialet? Eller var det företaget du anlitade innan som försnillade bokföringen?
En annan sak är om du har bevis för vad du råkat ut för. Det kan ju vara brott du är utsatt för och isf kan det vara bra att polisanmäla.
Företaget jag anlitat innan är ett seriöst företag som har sin verksamhet på flera orter, många anställda. De är absolut seriösa och har inte gjort något fel vad jag vet.
Min enskilda firma har gått så dåligt att jag inte längre hade råd att överlåta "pappersarbetet" åt dom.
Min kompis (som jag hoppas inte blåst mig) träffade en tjej som jobbar just med bokföring och sånt.
Så när jag blev erbjuden med att hon kunde hjälpa mig med den biten så gick jag med på det.
Från början av hennes bokförande så lät jag henne låna med sig pärmar med bokföring från föregående år. Så hon kunde se hur det andra seriösa företaget styrt upp allt.
Jag litar/litade på min kompis, om han rekommenderar sin tjej som han förövrigt har annat bolag med och jag fått bra intryck av båda. Varför skulle jag inte gå med på det?
Men nu i efterhand så känns det illa när jag vet att min kompis bekräftat att det har sålts kvitton. Troligtvis är inte min enskilda firma inblandad i det pga låg inkomst.
Hon är även deklarationsombud för mig, jag vet inte exakt vad hon kan göra med den rollen.
Jag är riktigt trött på att allting ska vara så komplicerat.
De som är anställda får ju i princip en färdig deklaration där man bara kan logga in och acceptera det som står.
Med enskilda firma ska man ständigt hålla koll på alla dessa papper. Skriva ut fakturor, skriva ut inkomster/kvitton. Sen ska man ha VAT-nummer när det gäller vissa betalningar. Och ibland är de omöjliga att få tag på.
Och om man väl fått tag på numret ska man hålla koll på att företaget fortfarande är aktivt. Med mycket mera. Dessutom är all inkomst beskattad som lön.
Det blir nog att gå på bidrag framöver.