2024-02-15, 00:29
Medlem
Min enskilda firma började gå så pass dåligt att jag var tvungen att anlita någon annan som bokförde än det företag jag anlitat tidigare som gjorde i ordning bokföring, deklarationen, osv åt mig.

En bekant sa att hans dåvarande flickvän drev/jobbade med just redovisning, bokslut, deklaration och kunde göra det till bra pris osv.

Nu har det visat sig att gamla pärmar, som hon ville låna så hon kunde se hur det förra "bokföringsföretaget" gjort med allt från bokföring, deklarations, moms (i princip allt pappersarbete), de har inte lämnats tillbaka och saknas.

Och på senare tid har jag fått veta att "dom säljer kvitton", detta genom personens dåvarande partner.

Jag får givetvis skylla mig själv som blåögt litade på mina bekanta. Men om vi bortser från hur dum jag varit.

Min firma tjänar inte mycket pengar alls, kan inte leva på den så det är inget stort bolag. Men iaf,
vad är mina lösningar? Finns det några?

Jag funderar på att själv ta kontakt med Skatteverket och tala om vad som hänt och sen ta straffet.

Finns det bättre alternativ?
Citera
2024-02-15, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lndianen
Min enskilda firma började gå så pass dåligt att jag var tvungen att anlita någon annan som bokförde än det företag jag anlitat tidigare som gjorde i ordning bokföring, deklarationen, osv åt mig.

En bekant sa att hans dåvarande flickvän drev/jobbade med just redovisning, bokslut, deklaration och kunde göra det till bra pris osv.

Nu har det visat sig att gamla pärmar, som hon ville låna så hon kunde se hur det förra "bokföringsföretaget" gjort med allt från bokföring, deklarations, moms (i princip allt pappersarbete), de har inte lämnats tillbaka och saknas.

Och på senare tid har jag fått veta att "dom säljer kvitton", detta genom personens dåvarande partner.

Jag får givetvis skylla mig själv som blåögt litade på mina bekanta. Men om vi bortser från hur dum jag varit.

Min firma tjänar inte mycket pengar alls, kan inte leva på den så det är inget stort bolag. Men iaf,
vad är mina lösningar? Finns det några?

Jag funderar på att själv ta kontakt med Skatteverket och tala om vad som hänt och sen ta straffet.

Finns det bättre alternativ?

Det låter lite oklart din beskrivning. Det som får mig att fundera är ju "Jag får givetvis skylla mig själv som blåögt litade på mina bekanta", var det din bekants flickvän som försnillade materialet? Eller var det företaget du anlitade innan som försnillade bokföringen?

Det är nog inte skatteverket som straffar dig i ett läge som detta dock. Det enda som skatteverket straffar för är om du inte betalar skatt som du ska. Ett problem uppstår dock om de vill granska din bokföring för att reda ut om du betalt tillräckligt med skatt. För bokföringsbrott döms man i vanlig domstol har jag för mig.

En sak är om du kan rekonstruera din bokföring. Du kanske kan måla upp en korrekt bild från kontoutdrag från bank och skatteverket. Många leverantörer har möjlighet att åter ta fram fakturorna de skickat till dig osv.

En annan sak är om du har bevis för vad du råkat ut för. Det kan ju vara brott du är utsatt för och isf kan det vara bra att polisanmäla.
Citera
2024-02-15, 01:53
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det låter lite oklart din beskrivning. Det som får mig att fundera är ju "Jag får givetvis skylla mig själv som blåögt litade på mina bekanta", var det din bekants flickvän som försnillade materialet? Eller var det företaget du anlitade innan som försnillade bokföringen?

Det är nog inte skatteverket som straffar dig i ett läge som detta dock. Det enda som skatteverket straffar för är om du inte betalar skatt som du ska. Ett problem uppstår dock om de vill granska din bokföring för att reda ut om du betalt tillräckligt med skatt. För bokföringsbrott döms man i vanlig domstol har jag för mig.

En sak är om du kan rekonstruera din bokföring. Du kanske kan måla upp en korrekt bild från kontoutdrag från bank och skatteverket. Många leverantörer har möjlighet att åter ta fram fakturorna de skickat till dig osv.

En annan sak är om du har bevis för vad du råkat ut för. Det kan ju vara brott du är utsatt för och isf kan det vara bra att polisanmäla.

TS har naturligtvis själv gjorts sig av med alla kvitton och pärmars osv för att han vill slippa bokföra.

Nu vill han ha tips hur han kan klara sig ur detta.

Alla tips är mottages utom att ringa polisen.

😂
Citera
2024-02-15, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Företaget jag anlitat innan är ett seriöst företag som har sin verksamhet på flera orter, många anställda. De är absolut seriösa och har inte gjort något fel vad jag vet.
Min enskilda firma har gått så dåligt att jag inte längre hade råd att överlåta "pappersarbetet" åt dom.

Min kompis (som jag hoppas inte blåst mig) träffade en tjej som jobbar just med bokföring och sånt.
Så när jag blev erbjuden med att hon kunde hjälpa mig med den biten så gick jag med på det.

Från början av hennes bokförande så lät jag henne låna med sig pärmar med bokföring från föregående år. Så hon kunde se hur det andra seriösa företaget styrt upp allt.

Jag litar/litade på min kompis, om han rekommenderar sin tjej som han förövrigt har annat bolag med och jag fått bra intryck av båda. Varför skulle jag inte gå med på det?

Men nu i efterhand så känns det illa när jag vet att min kompis bekräftat att det har sålts kvitton. Troligtvis är inte min enskilda firma inblandad i det pga låg inkomst.

Hon är även deklarationsombud för mig, jag vet inte exakt vad hon kan göra med den rollen.
Jag är riktigt trött på att allting ska vara så komplicerat.

De som är anställda får ju i princip en färdig deklaration där man bara kan logga in och acceptera det som står.

Med enskilda firma ska man ständigt hålla koll på alla dessa papper. Skriva ut fakturor, skriva ut inkomster/kvitton. Sen ska man ha VAT-nummer när det gäller vissa betalningar. Och ibland är de omöjliga att få tag på.

Och om man väl fått tag på numret ska man hålla koll på att företaget fortfarande är aktivt. Med mycket mera. Dessutom är all inkomst beskattad som lön.

Det blir nog att gå på bidrag framöver.
Citera
2024-02-15, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
TS har naturligtvis själv gjorts sig av med alla kvitton och pärmars osv för att han vill slippa bokföra.

Nu vill han ha tips hur han kan klara sig ur detta.

Alla tips är mottages utom att ringa polisen.

😂

Jag har massa digitala kopior och även flera års bokföring i fysisk form kvar.

Kan vi försöka hålla tråden seriös?
Citera
2024-02-15, 05:53
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Jag har massa digitala kopior och även flera års bokföring i fysisk form kvar.

Kan vi försöka hålla tråden seriös?

Det seriösa tipset till dig är att ringa polisen och anmäla personen som tagit dina pärmar.

Först då kommer Skatteverket tro dig och hjälpa dig.
Citera
2024-02-15, 06:09
Medlem
laxsills avatar
Är företaget anslutet till FAR, SRF eller liknande branschorganisation? Anmäl till dem också. Men viktigast är väl polisen. Och det kan vara bra att anmäla till Skatteverket också, även om det finns viss risk för upptaxering. Går det att återskapa underlagen? Finns de digitalt? Jag skulle sätta igång med det direkt faktiskt. Hoppas att de åker dit och att det går bra för dig.
Citera
2024-02-15, 08:01
Medlem
Citat:
Företaget jag anlitat innan är ett seriöst företag som har sin verksamhet på flera orter, många anställda. De är absolut seriösa och har inte gjort något fel vad jag vet.
Min enskilda firma har gått så dåligt att jag inte längre hade råd att överlåta "pappersarbetet" åt dom.

Min kompis (som jag hoppas inte blåst mig) träffade en tjej som jobbar just med bokföring och sånt.
Så när jag blev erbjuden med att hon kunde hjälpa mig med den biten så gick jag med på det.

Från början av hennes bokförande så lät jag henne låna med sig pärmar med bokföring från föregående år. Så hon kunde se hur det andra seriösa företaget styrt upp allt.

Jag litar/litade på min kompis, om han rekommenderar sin tjej som han förövrigt har annat bolag med och jag fått bra intryck av båda. Varför skulle jag inte gå med på det?

Det är lätt att vara efterklok. Men man måste också inse att shit happens. Försiktighetsåtgärderna man bör ha är att ha backup på bokföringsmaterial. Som sagt shit happens och om bara backupen är det som återstår så bör kopior duga som substitut för orginalen i bokföringen, men då skall man givetvis göra backup på kopiorna. Men återigen så bör du polisanmäla om du tror att det är ett brott begånget, på något sätt måste du nog dokumentera vad som hänt så att det finns en förklaring till varför stora delar av bokföringen baserar sig på kopior.

En fördel med att du outsourcat till seriöst bolag innan kan vara att de har kopior om inte på underlaget så iaf själva bokföringen.

En annan sak om man inte har råd att outsourca det är att lära sig hur man sköter bokföring. Notera nämligen att oavsett så är du ansvarig för bokföringen själv så det skadar inte att ha kunskapen ändå.

Citat:

Men nu i efterhand så känns det illa när jag vet att min kompis bekräftat att det har sålts kvitton. Troligtvis är inte min enskilda firma inblandad i det pga låg inkomst.

Hon är även deklarationsombud för mig, jag vet inte exakt vad hon kan göra med den rollen.

Det skall du nog avregistrera henne som, inte för att jag tror att hon har intresse av att missbruka den fullmakten, men det är onödigt att ha någon registrerad som du inte har det förtroendet för.

Citat:
De som är anställda får ju i princip en färdig deklaration där man bara kan logga in och acceptera det som står.

Med enskilda firma ska man ständigt hålla koll på alla dessa papper. Skriva ut fakturor, skriva ut inkomster/kvitton. Sen ska man ha VAT-nummer när det gäller vissa betalningar. Och ibland är de omöjliga att få tag på.

Ja, men de anställdas förenklade situation bygger ju på att deras arbetsgivare gjort jobbet redan och skickat in uppgifter om inkomsten, dessutom så är där ju inte så mycket avdrag som en anställd har att göra (som han måste ta itu med själv för övrigt med ett fåtal undantag).
Citera
2024-02-15, 19:27
Medlem
Citat:

Och om man väl fått tag på numret ska man hålla koll på att företaget fortfarande är aktivt. Med mycket mera. Dessutom är all inkomst beskattad som lön.

Det blir nog att gå på bidrag framöver.

Det är svårt att utläsa vad problemet är egentligen.

Att en redovisningskonsult vill ha tillgång till all gammal bokföringen är inte konstigt. Motsatsen (att hon INTE ville ha tillgång skulle vara konstigt). Det behövs för att garantera kontinuitet.

Deklarationsombud betyder att hon får rätt att skicka in dina deklarationer (inkomst, moms etc). Låter inte heller konstigt, givet att det är vad du vill att hon ska göra åt dig.

"sälja kvitton" vet jag inte vad det betyder exakt, men har du några belägg om oegentligheter utom att din polare sagt det? Och vad har han för insyn?

Är problemet här att din nya redovisningskonsult ber om bokföringsmaterial eller har det faktiskt hänt någonting här? Har hon tagit din bokföring och försvunnit med det? Har hon missat eller felaktigt deklarerat för din firma? Har hon försnillat pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in