2024-02-15, 22:01
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Men hur svårt kan det vara att vara fristående?
Lite som att en arkitekt bara skulle handla ifrån byggmax.
En butik som säljer många olika märken är fristående.
Din jämförelse är med en arkitekt som bara välher byggmax egna prylar, inga andra. Så funkar inte en shopper på Ströms, NK eller andra bättre butiker.

Fast du kanske mest vill ha billiga jeans och tröjor, inte riktig herrkonfektion?
Dåså, GeKås, Zalando, Dressman kanske är mer för dig.

Som jag frågade tidigare, vill du ha hjälp att välja snygga och bra kläder dom passar dig, eller vill du ha hjälp att göra ett deal på redan billiga prylar?

En shoppar hjälper den som som saknar egen smak och stil, det är för att bli snyggare, inte för att få kläder billigare.
Citera
2024-02-16, 01:30
Medlem
Citat:
Jo, men då får man inte det maxat. Alltså vilken säljare som helst hugger, men jag vill ha ett proffs, som vet vilka plagg som är bäst, och även kan deala till sig en deal och själv tjäna på det.

Vi lever inte längre på 1800 talet.

Hela grunden till att deala är att man är en lojal kund till butiken.
I yngre dagar jobbade jag i en butik (ej kläder) där vi gjorde offerter. Ibland kom nån kund och började vifta med prisjakt. De fick alltid ett sämre pris eftersom de gjorde klart att de var en illojal kund.
Du vill ha en illojal personal shoppar som dealar till sig bättre priser. Lycka till
Citera
2024-02-16, 01:34
Medlem
Citat:
Hur går det med stavningen? Om hade samma autistiska förhållning till termer som till stavning så hade det varit en match. Men nu blir det lite fel.

Är det min eller din stavning du pratar om. Hoppas det inte är min för ditt inlägg går ju inte ens att begripa hur välvilligt man än försöker.

Vad menar du?

Jag undrade bara vad det är som gör att du tycker det är så fruktansvärt jobbigt att köpa kläder?
Citera
2024-02-16, 06:13
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
En butik som säljer många olika märken är fristående.
Din jämförelse är med en arkitekt som bara välher byggmax egna prylar, inga andra. Så funkar inte en shopper på Ströms, NK eller andra bättre butiker.

Fast du kanske mest vill ha billiga jeans och tröjor, inte riktig herrkonfektion?
Dåså, GeKås, Zalando, Dressman kanske är mer för dig.

Som jag frågade tidigare, vill du ha hjälp att välja snygga och bra kläder dom passar dig, eller vill du ha hjälp att göra ett deal på redan billiga prylar?

En shoppar hjälper den som som saknar egen smak och stil, det är för att bli snyggare, inte för att få kläder billigare.
Byggmax säljer också många märken fattar du väl?

Återigen. Det är tråkigt att handla, det borde finnas en oberoende klädmäklare som är duktig på att välja ut kläder efter mitt jobb och min kropp. Som jag ger pengar till för tjänsten och som kanske kan göra avtal med klädaffärer.
Citera
2024-02-16, 06:15
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Strike
Hela grunden till att deala är att man är en lojal kund till butiken.
I yngre dagar jobbade jag i en butik (ej kläder) där vi gjorde offerter. Ibland kom nån kund och började vifta med prisjakt. De fick alltid ett sämre pris eftersom de gjorde klart att de var en illojal kund.
Du vill ha en illojal personal shoppar som dealar till sig bättre priser. Lycka till
Om en butik får en mäklare som säger att han kommer köpa 100 st tröjor, så kommer chefen ge han rabatt. Kläder har en god marginal
Citera
2024-02-16, 11:27
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Byggmax säljer också många märken fattar du väl?

Återigen. Det är tråkigt att handla, det borde finnas en oberoende klädmäklare som är duktig på att välja ut kläder efter mitt jobb och min kropp. Som jag ger pengar till för tjänsten och som kanske kan göra avtal med klädaffärer.
Ok, hyr en stylist.
Första jag hittade: https://www.bycorinne.se/personal-shopping-stockholm

Och som jag skrev, de hjälper dig med stol och klädval, men de gör inga deals då det lär inte bli billigare.
Citera
2024-02-16, 22:53
Medlem
Citat:
Om en butik får en mäklare som säger att han kommer köpa 100 st tröjor, så kommer chefen ge han rabatt. Kläder har en god marginal

Ekvationen går inte ihop. Om du ska ha en personal shopper som köper 100 tröjor behöver de göra det i samma butik. Hur många tror du använder sig av en sådan tjänst?

En välsorterad butik som har koll på läget kommer inte heller gödsla med rabatter på produkter de tror att de kan sälja för fullpris. Även om grundmarginalen är god för konfektion så är de flesta butiker tvungna att sälja av kollektioner för väldigt usel marginal.
Citera
2024-02-16, 23:02
Medlem
Så här hade jag klätt mej. Kan tänka mej att det skiljer på hur lång man är, men som 180 cm:

Beiga mockaskor, vita strumpor, ljusblåa baggy/loose jeans, antignen vit oversized T-shirt med nåt coolt tryckt eller (kanske lite mer vintervänligt) beige hoodie.
Citera
2024-02-17, 07:35
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ok, hyr en stylist.
Första jag hittade: https://www.bycorinne.se/personal-shopping-stockholm

Och som jag skrev, de hjälper dig med stol och klädval, men de gör inga deals då det lär inte bli billigare.
Jag vill ha en klädcoach
Citera
2024-02-17, 07:39
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erretrea
Så här hade jag klätt mej. Kan tänka mej att det skiljer på hur lång man är, men som 180 cm:

Beiga mockaskor, vita strumpor, ljusblåa baggy/loose jeans, antignen vit oversized T-shirt med nåt coolt tryckt eller (kanske lite mer vintervänligt) beige hoodie.
Tack för detta. Men är detta en bra outfit till ett finare jobb?
Citera
2024-02-17, 08:47
Medlem
Citat:
Tack för detta. Men är detta en bra outfit till ett finare jobb?

Det beror på vad du menar med finare. Jag jobbar på ett relativt credigt företag där alla går klädda som dom vill, det är ens framtoning som är viktig. Det gäller att äga ens stil. Gå rakryggad in på bankkontoret med hoodie och baggy jeans, då får man respekt tror jag.
Citera
2024-02-17, 08:48
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erretrea
Det beror på vad du menar med finare. Jag jobbar på ett relativt credigt företag där alla går klädda som dom vill, det är ens framtoning som är viktig. Det gäller att äga ens stil. Gå rakryggad in på bankkontoret med hoodie och baggy jeans, då får man respekt tror jag.
Kanske, men jag vågar inte chansa. Blir dock jeans, men vit skjorta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in