2024-10-02, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Jag märker att du gör ditt yttersta för att fly ämnet, dvs bruket att använda sina egna som mänskliga sköldar.
Istället går du in på ett kufiskt resonemang,
ergo: eftersom alla gör så sätt är det fritt fram för oss (Hisbolla) också.
Nej, det är nog bara så att du och jag har olika syn på hur mycket en civilbefolkning ska behöva utstå i en konflikt. Du har hittills gett sken av att du tycker att skadan bland civilbefolkningen ska vara så omfattande som möjligt. Det antagandet går åtminstone hand i hand med din övergripande lättrogenheten.
Citera
2024-10-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, jag såg det nämnas i SvD, att USA och Jordanien sköt ner en del.
Vet du om även lasermotvapnet Iron Beam har använts?

Funkar inte mot ballistiska missiler
Citera
2024-10-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
För grupper som Hizbollah är ”befolkning” en resurs att förbruka snarare än något att beskydda. Det är ju uppenbart för alla som kan tänka att de inte bryr sig om befolkningen i området de ockuperat för att terrorisera Israel.

För Israel är däremot både den egna och de andras befolkning ett bekymmer. Utan de andras befolkning hade Hizbollah slagits ut på en dag för två decennier sedan.
Då är det väl också ganska uppenbart att det är aktuella agendor som styr beslut och att civilbefolkningens öde inte prioriteras i närheten lika högt som att hålla kurs - i alla typer av konflikter? Med en icke sinnesrubbad världsbild bör det därtill vara förstått att de som betalar det stora priset är civilbefolkningar. Vidare undrar jag om du fortsatt beskriva det som ett verkligt bekymmer? Att det har tagit tid för konflikten att nå det aktuella stadiet är en sak, att det beror på en civilbefolknings existens är en annan.
Citera
2024-10-02, 09:51
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Hisbolla har ju bevisligen använt sin egen befolkning som mänskliga sköldar!
Stämmer
Citera
2024-10-02, 10:16
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Nej, det är nog bara så att du och jag har olika syn på hur mycket en civilbefolkning ska behöva utstå i en konflikt.
Du verkar resonera på samma sätt som Hizbollahs ledning verkar göra, ett sätt att tänka där det enda som räknas är en militär seger. Saker som bruk av mänskliga sköldar (oavsett vilken sida dessa olyckliga nu är på) eller andra krigsbrott, är endast medel för att uppnå militära framgångar.

Att civilbefolkningen enligt krigets lagar skall skyddas, verkar enligt Hizbollah vara en onödig lyx. (Givetvis fritar inte detta Israel samma ansvar för civilbefolkningens säkerhet)

Citat:
Du har hittills gett sken av att du tycker att skadan bland civilbefolkningen ska vara så omfattande som möjligt.

Nu vänder du svart till vitt!
(grus i översättningsmaskinen?)

Citat:
Det antagandet går åtminstone hand i hand med din övergripande lättrogenheten.
Var är jag lättrogen?
Snälla berätta! så att jag kan bättra mig.
Citera
2024-10-02, 11:39
Medlem
Gilera422s avatar
Tycker själv att Israel gör väldigt fel att bomba Libanon och dem civila i Libanon man kunde löst saker på effektivare sätt än att bomba massa oskyldiga barn. Israel har ju hållit på ett tag nu nere i Mellanöstern och bombat olika länder, Då undrar man verkligen vem som är problemet.
Citera
2024-10-02, 11:50
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilera422
Tycker själv att Israel gör väldigt fel att bomba Libanon och dem civila i Libanon man kunde löst saker på effektivare sätt än att bomba massa oskyldiga barn. Israel har ju hållit på ett tag nu nere i Mellanöstern och bombat olika länder, Då undrar man verkligen vem som är problemet.

Nej.
Israel har inte bombat olika länder.
De bombar två olika terrorrörlser.
Citera
2024-10-02, 11:52
Medlem
Gilera422s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nej.
Israel har inte bombat olika länder.
De bombar två olika terrorrörlser.
Dom har bombat 5 olika länder gå och läs på lite grabben.
Citera
2024-10-02, 11:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Tycker själv att Israel gör väldigt fel att bomba Libanon och dem civila i Libanon man kunde löst saker på effektivare sätt än att bomba massa oskyldiga barn.
Libanons folk har haft 20 år på sig att stoppa Hezbollah från att ge dem mer krig och mer lidande. Det gjordes inte, och nu får de betala priset för det.
Hezbollah har bestämt att det libanesiska folket skall ha det såhär, och så kommer det att förbli tills folket slutar hälsa dem med blommor och istället hälsar dem med köksknivar.
Citera
2024-10-02, 13:46
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Intressant, hur lyder ditt ”effektivare sätt” att bli av med en terrororganisation som dagligen skjuter massor av missiler över gränsen in i Israel?

Att civila libaneser stryker med är priset Libanon betalar för att ha låtit den islamistiska terrorgruppen Hizbollah breda ut sig överallt i landet.
Citera
2024-10-02, 13:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det här med att hela tiden (över-)betona att invasionen är "begränsad", är det något önsketänkande med tanke på att militära aktioner brukar vara svåra att avsluta och därför sällan är "begränsade"?

Enligt någon uppgift skulle "begränsad" i detta falla avse att attacken skulle upphöra före presidentvalet i USA. Det är bara en dryg månad dit. Tillåt mig tvivla på att det kommer att lyckas.
Citera
2024-10-02, 14:12
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det här med att hela tiden (över-)betona att invasionen är "begränsad", är det något önsketänkande med tanke på att militära aktioner brukar vara svåra att avsluta och därför sällan är "begränsade"?

Enligt någon uppgift skulle "begränsad" i detta falla avse att attacken skulle upphöra före presidentvalet i USA. Det är bara en dryg månad dit. Tillåt mig tvivla på att det kommer att lyckas.
Ingen kan väl rimligtvis tvivla över huruvida insatsen är begränsad? Motsvarar kanske ett par procent av vad Israels flygvapen, infanteri, pansartrupper, fallskärmsjägare, ingenjörsförband, flottstyrkor med mera (inkluderande 3 miljoner soldater inklusive reservister) skulle kunna uppbringa om man gick all-in på att oskadliggöra Hizbollah i Libanon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in