2024-10-02, 08:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Nej det är inte så. Enligt Genevekonventionen så måste alla attacker där civila kan skadas vara proportionerliga och den som attackerar måste minska risken för civila offer. Det kan exempelvis handla om att man måste förvarna civila så de kan evakuera före en attack. Det kan handla om att man inte kan bomba för stort område för att komma åt ett mål som finns någonstans i området.

Nej så är det inte. Om du ska käfta emot så belägg det du påstår.
Citera
2024-10-02, 08:13
Medlem
Statsvetare menar att Irans regim riskerar sin egen makt om de eskalerar till stöd för Hizbollah:
Statsvetaren och Irankännaren Arvin Khoshnood räknar med att en eskalering skulle innebära att USA dras in i konflikten. Iran, säger han, går en svår balansgång för att spänna musklerna – utan att riskera ett storkrig.

– De vet att Israel är militärt och ekonomiskt starkare, samtidigt som regimen i Teheran har en legitimitetskris och det vid ett eventuellt krig finns risk att folket använder det för att försöka störta den.
https://www.svd.se/a/B0bn30/irankannaren-en-perfekt-falla

Det vore ju utan tvekan det bästa som kunde hända om iranska folket avsatte det fundamentalistiska packet som förtrycker dem. Tyvärr har det visat sig svårt.

Utan ett krigiskt Iran skulle terrorsekterna på bokstaven H få förlita sig enbart på ”bistånd” från vänstermuppar som tror bokstaven H betyder ”helig”. Det skulle bli betydligt lugnare i regionen.
Citera
2024-10-02, 08:27
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Det är inte säreget för terrororganisationen i fråga, utan på samma sätt handlar de flesta parter, under i stort sett alla former av konflikter. Vi såg senast igår prov på hur den raketattackerade civilbefolkningen betalar priset för ett sådant handlade.
Whataboutism på sig cay!

Finns inga skäl till att generalisera här, ett brott mot mänskligheten är och förblir ett brott mot mänskligheten oavsett vad som skett tidigare.

Att dessutom använda sina egna som mänskliga sköldar är inget annat än korkat -ungefär sam att såga av grenen man redan sitter på.
Citera
2024-10-02, 08:30
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Jag citerar ”Det första tilläggsprotokollet till Genèvekonventionerna reglerar krigsföringen och stärker skyddet av de civila. I det har en proportionalitetsprincip skrivits in, enligt vilken man vid utvärderingen av militära nödvändigheter ska betona mänsklighetens krav.

Konventionen har ratificerats, det vill säga antagits som en del av den egna lagstiftningen, av över 170 stater”

Hoppas det hjälper dig att förstå. Det var alltså inget personangrepp, men jag förstår att du känner dig träffad om du inte kan genomskåda propaganda.
Vad har det med saken att göra om Hamas gömmer sig bland civila? Legalitetsprincipen är grundläggande där iaf. Mm vi säger så..
Citera
2024-10-02, 08:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
- Fast jag har sett några som kraschade i marken. - Till och med tyskarna under WWII lyckades med att trycka in 1 ton sprängämne i en V2-raket. - Det är inte vad jag ser från dagens "ballistiska attack"...

Mvh

/WTF
Iran törs väl inte orsaka nån riktig skada, de vet vad som händer då. De vill bara visa sina får i Hamas och Hizbollah att de står bakom dem, så att de kämpar vidare.
Citera
2024-10-02, 08:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten2S
Det är Arrow som är försvaret mot ballistiska missiler, inte Iron Dome. Iron Dome utför försvaret mot mindre raketer som Hamas skjuter och klarar knappast av att göra någonting alls mot ballistiska missiler.

På videona som publicerats så syns det att det är Iron dome som är i bruk, men det beror också på att man ser det bättre då det är på närmare håll. Iron domes robotar rör sig betydligt långsammare än de inkommande missilerna.
Citera
2024-10-02, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Whataboutism på sig cay!

Finns inga skäl till att generalisera här, ett brott mot mänskligheten är och förblir ett brott mot mänskligheten oavsett vad som skett tidigare.

Att dessutom använda sina egna som mänskliga sköldar är inget annat än korkat -ungefär sam att såga av grenen man redan sitter på.
Jag håller inte med om att det skulle röra sig om whataboutism och jag ser inte hur en generalisering är missvisande på något sätt. Det är två uttalade sårbara parter som ingår i en och samma konflikt - och även om de båda parterna har olika styrkor och svagheter, delar de åtminstone en svaghet; en utsatt civilbefolkning.
Citera
2024-10-02, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten2S
Det är enkelt för dig att säga. Men motståndet går i generationer, speciellt om motståndaren göder motståndet. Och Israel göder motstånd genom sin oerhört brutala krigsföring. Liksom att förvänta sig att barnen som fått sina syskon, föräldrar och vänner dödade ska skaka hand med mördaren?

Hur kommer det sig att det har utkämpats många krig, ritats om gränser och slöts fredsavtal runt om i världen under de senaste 70 åren – medan konflikten i Israel fortsatt pågår?

Jag tror inte att det enbart handlar om folkets vilja att fortsätta konflikten, som du säger går i arv mellan generationer. Snarare tror jag att uppviglare, som Iran, driver på och göder konflikten. De använder palestinierna som spelbrickor i sitt mål att försvaga USA och dess globala inflytande, utan att egentligen bry sig om palestiniernas välmående.

Tänk om palestinierna insåg att de blir utnyttjade för andras agendor. Ett samarbete och fred med Israel skulle kunna skapa betydligt större välstånd och en tryggare framtid för dem och kommande generationer.
Citera
2024-10-02, 08:55
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Jag håller inte med om att det skulle röra sig om whataboutism och jag ser inte hur en generalisering är missvisande på något sätt. Det är två uttalade sårbara parter som ingår i en och samma konflikt - och även om de båda parterna har olika styrkor och svagheter, delar de åtminstone en svaghet; en utsatt civilbefolkning.
Jag märker att du gör ditt yttersta för att fly ämnet, dvs bruket att använda sina egna som mänskliga sköldar.
Istället går du in på ett kufiskt resonemang,
ergo: eftersom alla gör så sätt är det fritt fram för oss (Hisbolla) också.
Citera
2024-10-02, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu använder inte Israel Iron dome mot ballistiska missiler utan Arrow eller David sling. Dessutom verkar både Jordanien och USA hjälpt Israel.

Ja, jag såg det nämnas i SvD, att USA och Jordanien sköt ner en del.
Vet du om även lasermotvapnet Iron Beam har använts?
Citera
2024-10-02, 08:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoom-out
Tänk om palestinierna insåg att de blir utnyttjade för andras agendor. Ett samarbete och fred med Israel skulle kunna skapa betydligt större välstånd och en tryggare framtid för dem och kommande generationer.

De hade byggt upp en identitet som fanatiska krigare innan Israel ens bildades så det kommer inte att ske förrän de avislamiseras. Mossab Hassan Yousuf har beskrivit det väldigt ingående.
Citera
2024-10-02, 09:08
Medlem
Citat:

För grupper som Hizbollah är ”befolkning” en resurs att förbruka snarare än något att beskydda. Det är ju uppenbart för alla som kan tänka att de inte bryr sig om befolkningen i området de ockuperat för att terrorisera Israel.

För Israel är däremot både den egna och de andras befolkning ett bekymmer. Utan de andras befolkning hade Hizbollah slagits ut på en dag för två decennier sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in