Citat:
Ursprungligen postat av
kilo98
Från
Samlaren, årgång 2000, s 182, citerar jag en recension signerad Peter Luthersson. Det gäller en avhandling om Tranströmers poesi (Niklas Schiöler, Koncentrationens konst. Tomas Tranströmers senare poesi. Bonniers. Stockholm 1999). Luthersson skriver bl.a:
Observera dock att Luthersson inte finner denna kategorisering av Tranströmer som surrealistisk poet det minsta övertygande:
Varför då över huvud taget lyfta fram
surrealismen när det gäller traditionsinplacering? Skillnaderna är ju uppenbara, likheterna högst allmänna.
Från den angivna källan, dock sidan 180(!), inleds med ditt citat, (min kursivering):
Surrealismen åberopas alltså. Hos Tranströmer skulle
en inspiration därifrån yttra sig i ”hållningen till drömmen” och ”drag i enskilda bilder” (s. 225). Och belägg
för att han är på rätt spår finner Schiöler i det faktum att
Tranströmer i sin bokhylla har ”ett mycket läst, nästan
sönderläst” exemplar av en surrealistantologi på svenska
(not 100, s. 302). Dock punkterar avhandlingsförfattaren snart sin egen framställning. Först anför han några
Tranströmer-metaforer, bara för att konstatera att ”inget
anfört exempel ligger helt bortom metaforisk ’rationalitet’” (s. 225). En stund senare skriver han: ”Faktum är väl
att efterkrigstidens poetiska språk tillägnat sig surrealismens landvinningar till den grad att dylikt bildspråk
på många håll blivit konvention.”
I båda dessa iakttagelser ger jag honom rätt. Tranströmers metaforer liknar
inte specifikt surrealisternas, hans stramhet svär mot deras ymnighet, hans beräkning mot deras eftersträvade
spontanitet. Varför då över huvud taget lyfta fram
surrealismen när det gäller traditionsinplacering? Skillnaderna är ju uppenbara, likheterna högst allmänna.
Till yttermera visso lyfter Luthersson i sin avslutning fram just detta med traditionsinplaceringen av Tranströmers poesi som ett av två problem med avhandlingen (Ibid sid. 183, min kursivering):
Jag har utan att vilja förminska förtjänsterna berört två problem,
svårigheten att handskas med traditionsinplaceringen och stöt-i-bröstet-kvaliteten.