• 3
  • 4
2024-12-18, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Helt rätt som många säger här att Wise rapporterar ej eftersom dom inte är en bank.

Med Revolut är det annorlunda. Revolut är en registrerad bank i Litauen.

Det är egentligen ganska så lätt att komma runtom.

Du kan använda Curve Card som en proxy.

Du kan använda Lunar och sätta in pengar via kort.

Du kan använda Google Pay / Samsung Pay för då omvandlas din kort data bara till en token som är scramblad.

Det bästa är att köra Curve Card, lägg till ditt Curve kort i Google Pay och/eller Samsung Pay, ange Wise card i Curve så är du helt säker.

Hur enkelt som helst ju :-)

Även om dom inte är en bank så kan dom väl rapportera ändå? Finansinstitut måste följa CRS och FATCA. UK följer Common Report Standard.

https://wise.com/help/articles/29323...y-wise-account
Citera
2025-01-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindgimmet
Du får jättegärna göra ett sista försök då jag tydligen är efterbliven. Jag säger inte definitivt att si och så funkar si och så, men har försökt göra 'egen research' även om det inte syns och kommit fram till den här tydligen konstiga och felaktiga bild av läget. Det mesta som sägs är väldigt emotsägande och vagt. Det är till exempel väldigt svårt att få svar på vad som är risktigt/vad för information som kan koppla saker till just dig, hur skv kommer på en osv.

medgav det angående namn men länkade bara var jag kanske fått det från. En av alla källor jag kommit över när jag försökt leta info.

Som jag förstår det är curve att utländskt kort och man måste verifiera identitet.
Wise är ett utländskt kort och man måste verifiera identitet.
(Jag förstår att ett är direkt kopplat till en bank och det andra mer av en proxy som du säger men båda är utländska kort med kortnummer och identitet kopplat eller?)
Om nu du är misstänkt kan de väl fråga wise alternativt curve om vem som ägaren till kortet är? Oavsett om de kan se kortnumret till det underliggande kortet?

Jag förstår att de inte kan se det underliggande kortet men curve kortet har också ett kortnummer och en identitet kopplat till sig?
Skillnaden kanske skulle vara att de inte kan kräva den informationen från curve av nån anledning?

Hade faktiskt uppskattat det om du pallar...

Det som är avgörande är om skatteverket kan se kortnumret eller inte.

Tex om Skatteverket ska jaga oskattade pengar som används i utlandet så frågar dom ett företag att förse Skatteverket med alla betalningar gjorda med utländska kort. Sen när dom får listorna så är det kortnumret som är avgörande för att kunna leta vidare. Med kortnumret kan dom sen ta frågan vidare till Mastercard för att få reda på om/vart pengarna är för att nå Curve-Wise och sedan bankkontot.
Och anledningen att du har Wise är för att du måste ha ett kort till Curve som pengarna liger och kommer ifrån men som samtidigt inte rapporterar det till Svenska Myndigheter, vilket Wise tydligen inte gör nu då dom inte är en bank. Man kan säga att du har 3 layers säkerhet, bulletproof.

Det är ett missförstånd att det räcker med ett namn så är det penningtvätt. Så länge du har en inkomst som visar att man haft råd och det du köper inte är för flera hundratusen så kan man bara säga att man sparat pengar. Det är en annan sak tex om en kriminell på soc eller någon hos Knonkalle har en bil värd 400 000, det är en annan femma. Så ja det är viktigare att dölja ursprunget av pengarna.

Här kan du läsa om varför Wise inte rapporterar:
https://azolalegal.com/en/blog/crs-t...yih-kliyentiv/

Det finns ett till sätt också men tar det enbart PM.
Senast redigerad av Blue2000 2025-01-24 kl. 13:32.
Citera
2025-01-26, 18:39
Medlem
Citat:
Helt rätt som många säger här att Wise rapporterar ej eftersom dom inte är en bank.

Med Revolut är det annorlunda. Revolut är en registrerad bank i Litauen.

Det är egentligen ganska så lätt att komma runtom.

Du kan använda Curve Card som en proxy.

Du kan använda Lunar och sätta in pengar via kort.

Du kan använda Google Pay / Samsung Pay för då omvandlas din kort data bara till en token som är scramblad.

Det bästa är att köra Curve Card, lägg till ditt Curve kort i Google Pay och/eller Samsung Pay, ange Wise card i Curve så är du helt säker.

Hur enkelt som helst ju :-)

Funkar Apple Pay om man använder iPhone? Eller så kanske man kan ha Google Pay eller Samsung Pay på iPhonen?
Citera
2025-01-27, 15:22
Medlem
Citat:
Använd nu hjärnan lite.

Det kvittar väl om de har namnet? det hade du även skrivit in om du använder kortet online eller hur men vad är "hemligheten" med namnet?

Huvudsaken är att kortnr inte syns och att det inte går genom det svenska systemet. Allt som ligger är ett token som skickas av Google Pay/Samsung Pay/Apple Pay.

Samma gäller Curve. Ja, dom ser att du använder ett Curve kort MEN dom ser ju inte vilket underliggande kort som används.

Med Curve kan du ta ut på bankomat. Det enda Sverige ser är, åter igen, Ciurve kortet men Curve drar i sin tur pengarna ifrån det underliggande kortet.

Du får börja tänka till lite och göra lite egen research för det är inte precis hjärnkirurgi vi talar om här.

Kan inte SKV då bara kontakta Curve och efterfråga information? Curve är registrerade och verkar i UK..
Senast redigerad av Blue2000 2025-01-27 kl. 16:12.
Citera
2025-02-11, 17:31
Medlem
Jag har läst denna tråd men känner inte någon trygghet i svaren.

Jag har en del pengar på Wise som jag fått från onlinejobb. Det är inga hiskeliga summor, men det har sakta börjat bli mer över tid.

Jag har en hög lön från mitt dagliga arbete så jag betalar redan bra med skatt. För mig känns det helt vansinnigt att Skatteverket ska komma och ta hälften av mina sidoinkomster också. Kanske är jag en dålig lagspelare, jag vet inte.

Wise har uppgifter om vem jag är. Jag tänkte inte på att försöka dölja det då jag inte trodde det skulle handla om några väsentliga summor (vilket det inte är än som sagt).

Jag har använt mitt Wisekort i Sverige ett antal gånger. Relativt små köp.

Jag har insett att jag måste starta ett företag, och att inkomster framöver får bli helt lagliga. För jag orkar inte med att gorma. Det känns dock väldigt surt.

Hur som helst, var är bäst strategi att göra slut på dom pengar jag har på Wise nu? Jag har några mindre utlandssemestrar framför mig, ska man använda kortet till max utomlands? Eller ska man bara låta dom ligga och då och då använda kortet i Sverige?
Citera
2025-04-11, 16:14
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenab
Ta ut det i cash och spendera på vad du vill?

Tyvärr går det bara att handla med cash på typ matbutiker numera…
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in