2006-08-09, 18:54
Avslutad
Ja, alltså jag kör rätt mycket bil i mitt jobb, för att transportera grejer. Oftast räcker det med bilen, en Volvo 745:a, med baksätena nerfällda. Där får plats rätt mycket.

Men ibland så får jag ta ett stort släp till hjälp. Det är inga problem att köra med släpet, det är typ som vanligt, bara tänka på att bromsa lite tidigare.

Men... Att backa med släpet är ju typ som att backa med ett tåg utan räls...
Min underchef var med mig en gång, o han förstod det hela! Han har lika svårt som jag att backa med släp. Men en gång stod min överchef o tittade, han var iof. snäll o sa exakt hur jag skulle göra. Så det gick bra.

Men nu har jag fått allt på mitt ansvar, o jag har f-n i mig fortfarande problem med att backa med släpet.

Det är ett stort släp, så det skymmer backspegeln. Det skall typ parkeras i en parkeringsficka. Idag kopplade jag loss släpet o rullade in det för hand på parkeringsplatsen, bara för att slippa backningen..

Alltså, det är så knepigt, vet att (om man hade bara bilen o skulle backa åt höger, då vrider man ju ratten åt vänster), men om man har släp så vrider man ratten lätt åt höger), typ tvärtom! Men jag tycker inte det funkar!

Så, ge mig era bästa tips om hur backa med släp!
Citera
2006-08-09, 19:12
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Alltså, det är så knepigt, vet att (om man hade bara bilen o skulle backa åt höger, då vrider man ju ratten åt vänster), men om man har släp så vrider man ratten lätt åt höger), typ tvärtom! Men jag tycker inte det funkar!

Så, ge mig era bästa tips om hur backa med släp!

Jag har inga tips förrutom att det är så man gör, som du beskriver ovan. Det är ju lite ovant, och kräver lite övning för att kunna få vagnen och bilen dit man vill. Övning är nog det enda som jag kan tipsa om. Låna kärran och dra ut på en stor plan och backa utav bara helvete. En sak att tänka på är att inte ta ut för stora svängar. Försiktiga rörelser på ratten

Jag hade ett jobb en gång där det var mycket hämtningar osv med kärra, i början var det väldigt pinsamt, men till slut kände jag mig riktigt cool när jag snabbt backade in kärran på uppfarten eller whatever.
Citera
2006-08-09, 19:12
Medlem
flygers avatar
Håll i underkanten av ratten när du backar. Då svänger släpvagnen nämligen åt samma håll som du för ratten.

Edit: Underkanten är alltså den del av ratten som för tillfället är den nedre halvan av ratten.
Dessutom blir det inte bara enklare utan det ser också mer nonchalant ut när man trixar runt med släpet.
Citera
2006-08-09, 19:31
Medlem
det ovana är att man måste vrida på ratten mycket då du trycker över släpet tillandra sidan,,
sen är det så att du du styr bilen åt motsat holl mot släpet
Citera
2006-08-09, 19:36
Medlem
Packans avatar
Det är att att öva, men jag kan tipsa om att använda små och nätta rattrörelser och framförallt TA DET LUGNT. Stressa inte!
Citera
2006-08-09, 20:57
Medlem
phreakdentas avatar
Backa först aningen åt fel håll med bilen, då svänger släpet åt rätt håll och då börjar du backa åt det håll då tänkt backa. Släpet fortsätter att svänga åt det håll det började och det är nu du måste få känsla för hur du ska svänga för att släpet ska fortsätta svänga eller minska. Var mycket försiktig när du svänger, det handlar om små rattrörselser som kommer påverka släpet mycket mer än man i början inser. Tekniken har jag tränat in genom att köra gräsklippare modell gigantisk med stort släp och det är ett mycket bra sätt att öva på, bara dra ut på närmaste gräsplätt.
Citera
2006-08-09, 21:01
Medlem
Bästa sättet torde vara att ta ett par lektioner med lätt släp på någon körskola som också utbildar för BE-körkort (då har de ju kompetenta lärare). Du behöver ju inte ens något körtkortstillstånd eftersom Du redan har behörigheten. Däremot kan Du lära Dig en bra och korrekt teknik från början.
Citera
2006-08-09, 22:21
Medlem
Megaforces avatar
Att backa med täckt släp är svårt eftersom man inte ser bakom släpet. Man skall därför inte skämmas för att flytta släpet för hand...

Volvo 745 är ganska enkel att backa släp med jämfört med många andra bilar eftersom dragkroken inte sticker så långt ut bakom bakaxeln. Vissa andra bilar har kroken en halvmeter längre ut och det gör manövrarna mycket svårare..
Citera
2006-08-10, 01:05
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Att backa med täckt släp är svårt eftersom man inte ser bakom släpet. Man skall därför inte skämmas för att flytta släpet för hand...

Volvo 745 är ganska enkel att backa släp med jämfört med många andra bilar eftersom dragkroken inte sticker så långt ut bakom bakaxeln. Vissa andra bilar har kroken en halvmeter längre ut och det gör manövrarna mycket svårare..

Eller nästan inne i bilen. Saab har ju nästan i bilen. Har sett det på mormors nya 9-3:a
Citera
2006-08-10, 02:52
Medlem
stRs avatar
Köp en leksakstraktor med släp och träna hemma på matbordet tills du fattar fysiken, kan du inte backa sen så ska du inte ha körkort.
Citera
2006-08-10, 10:23
Medlem
rebbans avatar
Grundregel är att inte stressa upp dig.
Skit i om det står 100 personer och tittar på dig stressar du dig lyckas du aldrig.

Annars är det en baggis att backa men förklaringen får nån annan ge.
Sitter i ryggraden ocgh jag tänker inte på hur jag gör.
Citera
2006-08-10, 10:45
Medlem
En tumregel är ju att bilen skall följa släpets rörelser. Sen kan det underlätta att gå ut och kika lite då och då, så man för en överblick. Sist men inte minst som redan nämnts är att inte stressa upp sig. Detta har då hjälpt mig när jag ska backa till med 24:a metar´n
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in