2024-02-13, 15:02
Medlem
Luftgevars avatar
Säg att jag är en bolånebank med en enda kund och kunden vill låna 10 miljoner med 10 års bunden ränta på 5%.
Jag säger visst, och utfärdar en bostadsobligation på marknaden för 10 miljoner.
När den blivit såld så ger jag pengarna till kunden.
Redan efter 1 år så väljer kunden att återbetala hela lånet dock och under tiden så har räntan sjunkit från 5% till 0% så obligationen har ökat från 10 milj till kanske 20 milj i värde.
Vad fan gör jag?
Återköper jag obligationen och gör en megaförlust? Eller försöker jag hitta alternativa avkastningssätt för pengarna? Återköper jag inte så måste jag ju pröjsa 5% ränta på obligationen i 9 år till!

Vet att det är lite löjligt exempel men hur går det till i verkligheten?
Citera
2024-02-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Säg att jag är en bolånebank med en enda kund och kunden vill låna 10 miljoner med 10 års bunden ränta på 5%.
Jag säger visst, och utfärdar en bostadsobligation på marknaden för 10 miljoner.
Redan efter 1 år så väljer kunden att återbetala hela lånet dock och under tiden så har räntan sjunkit från 5% till 0% så obligationen har ökat från 10 milj till kanske 20 milj i värde.
Vad fan gör jag?
Återköper jag obligationen och gör en megaförlust? Eller försöker jag hitta alternativa avkastningssätt för pengarna? Återköper jag inte så måste jag ju pröjsa 5% ränta på obligationen i 9 år till!

Om du vill bryta ett ingått avtal med fast ränta får du betala ränteskillnadsersättning. Är det detta du tänker på?
Citera
2024-02-13, 15:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Vad fan gör jag?

Du kräver in den framtida räntan av kunden och går således plus på affären. Det kallas ränteskillnadsersättning.
Citera
2024-02-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du kräver in den framtida räntan av kunden och går således plus på affären. Det kallas ränteskillnadsersättning.
Blir ju en brutal fkin ränteskillnadsersättning då?
Citera
2024-02-13, 18:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Blir ju en brutal fkin ränteskillnadsersättning då?

Mitt svar var tillspetsat. Man betalar i praktiken mellanskillnaden mellan din ränta och en jämförelseränta (räntan på bostadsobligationer vid lösentillfället). Se ex här för exempelberäkningar: https://www.konsumenternas.se/konsum...adsersattning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in