2024-02-13, 15:02
Medlem
Luftgevars avatar
Sg att jag r en bolnebank med en enda kund och kunden vill lna 10 miljoner med 10 rs bunden rnta p 5%.
Jag sger visst, och utfrdar en bostadsobligation p marknaden fr 10 miljoner.
Nr den blivit sld s ger jag pengarna till kunden.
Redan efter 1 r s vljer kunden att terbetala hela lnet dock och under tiden s har rntan sjunkit frn 5% till 0% s obligationen har kat frn 10 milj till kanske 20 milj i vrde.
Vad fan gr jag?
terkper jag obligationen och gr en megafrlust? Eller frsker jag hitta alternativa avkastningsstt fr pengarna? terkper jag inte s mste jag ju prjsa 5% rnta p obligationen i 9 r till!

Vet att det r lite ljligt exempel men hur gr det till i verkligheten?
Citera
2024-02-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Sg att jag r en bolnebank med en enda kund och kunden vill lna 10 miljoner med 10 rs bunden rnta p 5%.
Redan efter 1 r s vljer kunden att terbetala hela lnet dock och under tiden s har rntan sjunkit frn 5% till 0% s obligationen har kat frn 10 milj till kanske 20 milj i vrde.
Vad fan gr jag?
terkper jag obligationen och gr en megafrlust? Eller frsker jag hitta alternativa avkastningsstt fr pengarna? terkper jag inte s mste jag ju prjsa 5% rnta p obligationen i 9 r till!

Om du vill bryta ett ingtt avtal med fast rnta fr du betala rnteskillnadsersttning. r det detta du tnker p?
Citera
2024-02-13, 15:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Vad fan gr jag?

Du krver in den framtida rntan av kunden och gr sledes plus p affren. Det kallas rnteskillnadsersttning.
Citera
2024-02-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du krver in den framtida rntan av kunden och gr sledes plus p affren. Det kallas rnteskillnadsersttning.
Blir ju en brutal fkin rnteskillnadsersttning d?
Citera
2024-02-13, 18:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Blir ju en brutal fkin rnteskillnadsersttning d?

Mitt svar var tillspetsat. Man betalar i praktiken mellanskillnaden mellan din rnta och en jmfrelsernta (rntan p bostadsobligationer vid lsentillfllet). Se ex hr fr exempelberkningar: https://www.konsumenternas.se/konsum...adsersattning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in