2026-07-29, 05:58
Medlem
Visuella foto-captchas är ett jävla elände, framför allt den sorten som har tio små gryniga, oskarpa bilder på trafik och gator, och uppmanar: "kryssa för de bilder där det finns en cykel/ ett övergångsställe!". Den typen ör ofta helt hopplösa, dessutom är de ofta inställda på att det får ta högst säg 20-30 sekunder att pricka av allting korrekt (om man bommar en enda av de här småbilderna så laddas det genast in en ny bukett). Dessutom är det som du säger, även om man lyckas pricka in alla så skickas man ofta bara vidare till en ny captcha-sica av samma typ.

Captchas ska vara enkla att hantera och pricka in, förutsatt att man är just en människa, men många tjänster på nätet har setg för steg höjt ribban, gjort det krångligare och krångligare. Japp, jag förstår att ambitionen är t ex att bekämpa botar och AI, men det finns också en trade-off eftersom man gör det svårare och svårare för vanligt folk att ens använda de här tjänsterna.
Citera
2026-07-29, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PablitusX
Yes Brave här också. Jag hade detta de första halvdussinet eller så inlägg men efter det har det tack och lov upphört. Jag försökte starta en tråd angående detta i delforumet klagomål & kritik men hade inte behörighet att göra det. Men som sagt så har det upphört nu.

Slå av skyddet (brave shields/röda lejonet) acceptera cookies och slå på skyddet igen.
Citera
2026-07-29, 15:59
Medlem
vågar du säga vilken hemsida det gäller? vissa specifika hemsidor kan ha aggresiva blockeringar mot vpn-anvädning men de flesta hemsidor med captcha har det ej.
Citera
2026-07-29, 20:14
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Bara som konstaterande så är ändå captcha oändligt mycket bättre än Cloudflares nekande och endless loop utan att man ens får chansen att bevisa att man är en människa hur många gånger man än kryssar i rutan.

Så var försiktiga när ni klagar på captchas. Alternativet är värre. Mycket värre.
100%! Cloudflares går ibland inte att komma ur.
En annan variant där man inte kommer in på sidor som tidigare aldrig varit problematiska är typen "Du kommer inte in, kontakta..."
Eller sidor som inte laddar, men som inte är nere enligt t.ex. https://downforeveryoneorjustme.com/.
Val av webläsare verkar inte spela roll - eller?
Är detta internets framtid - fler och fler sidor blir otillgängliga?
Citera
2026-07-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
100%! Cloudflares går ibland inte att komma ur.
En annan variant där man inte kommer in på sidor som tidigare aldrig varit problematiska är typen "Du kommer inte in, kontakta..."
Eller sidor som inte laddar, men som inte är nere enligt t.ex. https://downforeveryoneorjustme.com/.
Val av webläsare verkar inte spela roll - eller?
Är detta internets framtid - fler och fler sidor blir otillgängliga?
'När jag behövde starta upp ett nytt konto på Outlook (gamla Hotmail) för ett par år sedan så råkade jag ut för en sådan här, som det tycktes, ändlös serie otydliga bild-captchas. Det var helt kört att komma vidare. Jag lade ner och gjorde ett nytt försök med en annan adress ett par dagar senare, då gick det bättre. Men det känns tydligt attt många webbplattformar idag egentligen vill att man ska välja identifiering via fingeravtryck, kod til sin mobiltelefon varje gång man loggar in eller någonting annat som i praktiken gör dig identifierbar för plattformen och företaget bakom den.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in